منتديات تو زوو

منتديات تو زوو (http://www.2zoo.com/vb/index.php)
-   سؤال و جواب لقسم هواة الكلاب (http://www.2zoo.com/vb/forumdisplay.php?f=38)
-   -   أذن الكلب (http://www.2zoo.com/vb/showthread.php?t=87767)

jakal 05-01-2009 09:30 PM

أذن الكلب

السلام عليكم والله يا شباب عندي سؤال ؟؟
في اي عمر تقف اذن الكلب وما لفرق بين كلبين من فصيلة واحدة لكن أحدهما اذنه واقفة ولاخر لا
يعني مثلا إذا كانت اذن الجيرمن او لهسكي نائمة على ماذا يدل ذلك وشكرا لكم

الأفريقي 05-01-2009 11:46 PM

رد: أذن الكلب

في بووودره ... اسمها الكاالسيوم ,,,, اتحطهاا مع الأكل هذه فيتاامين ,, وانشااء الله اتفيييدك لان اتضخم الكلب وتعطيه الحيوخ ... هذاا جيد ومفيد له ,,, اما على العمر متى توقف اذا ني الكلب ماله عمر محدد,, يعني في 3 اشهور تقريبا او 4 اشهوور ,,,

jakal 06-01-2009 05:13 PM

شكرا يا الأفريقي على معلومة المفيدة

محمد بسيونى 06-01-2009 05:34 PM

شوف ياجميل ممكن ان الازن تنام بسبب ما زى مشكله فى الاعصاب او ورم فى الازن او كسر او غيره وممكن يكون خليط فزى ماقال الباشا ان الازن بتقف من السن 3 شهور الى 5 شهور ولو كبر عن كده ممكن تديله حاجه للاعصاب مثل التراى بى ولو عمره عدا ال10 شهور انسا انها تقف طبيعى فلابد من اجراء عمليه جراحيه للوقوف

jakal 07-01-2009 01:16 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد بسيونى (المشاركة 752564)
شوف ياجميل ممكن ان الازن تنام بسبب ما زى مشكله فى الاعصاب او ورم فى الازن او كسر او غيره وممكن يكون خليط فزى ماقال الباشا ان الازن بتقف من السن 3 شهور الى 5 شهور ولو كبر عن كده ممكن تديله حاجه للاعصاب مثل التراى بى ولو عمره عدا ال10 شهور انسا انها تقف طبيعى فلابد من اجراء عمليه جراحيه للوقوف

الله يعطيك العافية يا باشا والله وشكرا على لمعلومات المفيدة لأني انا كنت حاسس انو هل كلب عندو مشكلة با لأعصاب بضل خايف يعني اعصابو تعبانة

aheed_rashad 07-01-2009 09:50 AM

بسم الله الرحمن الرحيم
الاخ الكريم جاكال
أولا أرسل لك تحياتى
و ثانيا أنا كان لى إستفسار عن أذن الكلب فى هذا القسم بعنوان ( قرأت كل تعليماتكم . . . و برضه مفيش فايدة ) و للأسف لم يرد علىّ أحد و يمكنك البحث عن هذا الموضوع علشان تعرف كلبك محتاج إيه . فى الاساس عمر الكلب مهم جدا فكلما كان صغيرا كان أفضل ( قبل سن 6 شهور ) وكلما كبر عن ذلك كلما إزداد الامر صعوبة . إقرأ موضوعى و إنت تعرف أسماء الادوية أو الفيتامينات اللى ممكن تعطيها لكلبك و لو إستشرت الطبيب البيطرى يبقى أفضل . و أنا متابع معك إن شاء الله كلما سمحت لى الظروف
و تمنياتى لك بالتوفيق
.

jakal 07-01-2009 04:04 PM

[QUOTE=aheed_rashad;753029]
بسم الله الرحمن الرحيم
الاخ الكريم جاكال
أولا أرسل لك تحياتى
و ثانيا أنا كان لى إستفسار عن أذن الكلب فى هذا القسم بعنوان ( قرأت كل تعليماتكم . . . و برضه مفيش فايدة ) و للأسف لم يرد علىّ أحد و يمكنك البحث عن هذا الموضوع علشان تعرف كلبك محتاج إيه . فى الاساس عمر الكلب مهم جدا فكلما كان صغيرا كان أفضل ( قبل سن 6 شهور ) وكلما كبر عن ذلك كلما إزداد الامر صعوبة . إقرأ موضوعى و إنت تعرف أسماء الادوية أو الفيتامينات اللى ممكن تعطيها لكلبك و لو إستشرت الطبيب البيطرى يبقى أفضل . و أنا متابع معك إن شاء الله كلما سمحت لى الظروف
و تمنياتى لك بالتوفيق
.
[/QU

يعطيك لعافية يا أخي لكريم لاعطائي هذخ المعلومات لمفيدة وشكرا لمرورك ولباقتك بالحديث

جميع الأوقات بتوقيت GMT +3. الساعة الآن 12:43 AM.