منتديات تو زوو

منتديات تو زوو (http://www.2zoo.com/vb/index.php)
-   سؤال و جواب لقسم هواة الكلاب (http://www.2zoo.com/vb/forumdisplay.php?f=38)
-   -   مشكله فى سرعه الكلب لما بمشى معاه (http://www.2zoo.com/vb/showthread.php?t=320615)

مؤمن الحوت 28-08-2013 01:00 PM

مشكله فى سرعه الكلب لما بمشى معاه

السلام عليكم
ازيكم عاملين ايه انا عندى مشكله مع الكلب مش عارف اعمل ايه الكلب عنده شهرين لسه بس شكله كبير شويه المشكله ان لما بمشى معاه فى الشارع وماسك السلسه بيمشى ادامى وبيشدنى جامد :D وانا ببقا بشد لوراء عليا علشان مش يمد يعنى ويمشى بسرعه واقوله بس وهو عايز يلعب ويجرى وخلاص المشكله بقى انه بيشد جامد يعنى ساعات بيسحبنى معاه مش بقدر عليه ساعات

فياريت القى حل عندكم اعمل ايه او اتصرف معاه ازاى علشان المشكله دى جننتى عندى

معلش لو كنت طولت عليكم

monybat 28-08-2013 01:07 PM

رد: مشكله فى سرعه الكلب لما بمشى معاه

اخي الفاضل
من تجربتي

قم بتقصير أو إزالة السلسلة وامسك الكلب من الطوق اللي بالرقبة

وذا كان حجم الكلب غير مرتفع يبقى قصر السلسلة

هذه تجربتي وبالتوفيق

مؤمن الحوت 28-08-2013 01:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة monybat (المشاركة 2949226)
اخي الفاضل
من تجربتي

قم بتقصير أو إزالة السلسلة وامسك الكلب من الطوق اللي بالرقبة

وذا كان حجم الكلب غير مرتفع يبقى قصر السلسلة

هذه تجربتي وبالتوفيق

تسلم اخى مونى ع اهتمامك وردك للموضوع

بس انا فعلا قصرت السلسه وبمشى بيه وبشده عليا لوراء بحيث انه مش يمد او يشدنى بس برده بيشد جامد :12: انا بشوف كلاب كتير بتوع صحابى بيمشى معاه عادى جمبهم بس مش بيمدو ويشدو جامد زى بتاعى الحل ايه هو ممكن لو اتدرب او كده يمشى جمبى براحه عادى ؟

galal 28-08-2013 09:18 PM

اخى الفاضل الكلب بيحب اللعب حاول تدربه تدريب من القائد عشان هو بيعتبر انه هو القائد فعلا انا كان عندى نفس المشكله بس اتحلت

الموسوي 31-08-2013 06:36 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مؤمن الحوت (المشاركة 2949221)
السلام عليكم
ازيكم عاملين ايه انا عندى مشكله مع الكلب مش عارف اعمل ايه الكلب عنده شهرين لسه بس شكله كبير شويه المشكله ان لما بمشى معاه فى الشارع وماسك السلسه بيمشى ادامى وبيشدنى جامد :D وانا ببقا بشد لوراء عليا علشان مش يمد يعنى ويمشى بسرعه واقوله بس وهو عايز يلعب ويجرى وخلاص المشكله بقى انه بيشد جامد يعنى ساعات بيسحبنى معاه مش بقدر عليه ساعات

فياريت القى حل عندكم اعمل ايه او اتصرف معاه ازاى علشان المشكله دى جننتى عندى

معلش لو كنت طولت عليكم

الكلب لساته صغير عليك بالصبر وحاول انك تخليه جنبك بالقرب من رجلك وانت ماسك السلسله
عشان يتعلم انك انت الي تمشي بيه مو هو الي يمشي بيك

تحياتي

امين الحلو 31-08-2013 09:34 AM

صديقي العزيز
امشي فيه ومن تحسه بده يسحب اضربه ضربه خفيفه جدا بالليش هشام يعرف انته الفائد مو هو
مو تضربه تعوقه
ضربه خفيف بس المهم تحسسو لا يسحب

ابن سورية 31-08-2013 09:34 AM

صحيح كلام اخي monybat الكلب لديك عنده طاقة زائدة يجب تفريغها بالركض اتركه بمكان لايوجد به سيارات ايركض ويفرغ طاقته وعند المشي قم باستخدام ليش قصير بطول الساعد وامشي بالكلب وعند محاولته الشد قم بسحبه بالليش بالجهة المغايرة مع قول له بصوت عالي ومفهوم نو او اي كلمة تختارهاولتعليمه السير بجانبك قم بوضع لعبة يحبها الكلب او مكافئة كقطعة نقانق بفمك ودعه يراها واخراج نصفها من فمك مع الامساك بها بفمك وامشي وانت ماسك الكلب بالليش حتلاقي الكلب نظره باتجاهك بغية الحصول على المكافئة وكل مسافة معينة اعطه القليل منها وهكذا يعتاد وعند اعتياده السير بالليش اعد التمرين بعد فترة بدون ليش
وصلت الفكرة

جميع الأوقات بتوقيت GMT +3. الساعة الآن 12:08 PM.