قديم 04-02-2018, 10:15 PM   #1
tamer shawky
هاوي نشيط

ما سبب حكة السمك الولود لجسمة فى محتويات الحوض ؟

لسلام عليكم جميعا الاعضاء الكرام .

عندى حوض الآن فيه سمك . هو حوض ١٢٠ × ٤٠ × ٤٥*
فى سمك جوبي و سوردتيل و مولى و مولى بالون . عدد ٢ سخان على درجة حرارة ٢٦ . جرش فى الارض صغير الحجم ( حجم الأرز ) و هو كسر جرانيت اسود( بعد غسلة جيدا ) . عدد ١ فلتر خارجى ١٢٥٠ لتر فى الساعة . + فلتر بورهيد بوي يستخدم فقط لتمرير الماء على الزيوليت( بستخدم زيولايت - بعد غسلة جيدا - ) حوالى ٧٥٠ جرام . انا عارف ان المفروض ١٠٠٠ جرام على حجم الحوض و لكن انا حطيت فقط ٧٥٠ جرام . يوجد بعض النباتات الطبيعية + ٢ بيت فخار .*

المهم ان انهاردة وجدت ان بعض الأسماك بدأت فى حك جسمها فى محتويات الحوض . انا على ما افتكر من ايام زمان ان هذا الحركة ممكن تكون مقبولة فقط للإناث الحوامل. بس الى عندى ذكور و اناث بتعمل كدة ( كما أن لا يوجد اناث حوامل ) . و لا يوجد نقط بيضاء . فمعنى كدة ان هناك طفيليات على جسم السمكة مخلياها مش مرتاحة .. صح ؟ و على ما اتذكر ان العلاج يكون بالملح- صح - ؟*
سؤالى هو .. ما هو سبب هذا الحكة ؟ هل كلامى صح انها طفيليات ؟ ام انها حاجة اخري ؟ ما هو العلاج ؟ و اذا كان العلاج بيكون بالملح مش غلط الملح على ال نبات ؟؟
مع العلم ان عندى دواء الأزرق و الدواء الأصفر( الخاص بالمزارع السمكية اسمك الزينة ) شريهم من صديق قديم عندة محل سمك . و هل استخدام هذا الأدوية ( ان لزم الأمر ) فهل هى قاتلة للدورة البيولوجية؟ و هل هى قاتلة للنباتات؟*

معلش رسالة طويلة جداااا. انا اسف و لكن انا دقيق جدا مع السمك و الطيور بتاعتى . و بحب افهم كل حاجة عشان ماعملش حاجة غلط .*
الف شكر للمساعدة . و اسف على الإطالة. فى انتظار ردكم الكريم .
السلام عليكم جميعا*

Sent from my SM-N920C using 2zoo.com mobile app
tamer shawky غير متصل   رد مع اقتباس