منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة الكلاب > سؤال و جواب لقسم هواة الكلاب

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 28-09-2013, 05:52 PM   #1
mumeto
هاوي جديد

استفسار

السلام عليكم
أنا هاوي جديد في تربية الاسماك حوضي عمره أسبوعين فقط بدأت أعمل الدورة البيولوجية
ب 3 سمكات 2 كوي وواحدة نيون تترا
واحدة من الكوي ماتت بعد 3 أيام
وبعدها بيومين جبت واحدة بلاك أورندا وبعدين جالها مرض النقطة البيضاء أو القطيفة مش عارف الاتنين شكل بعض في الأعراض والعلاج المهم باختصار جبت سخان ورفعت الحرارة وعالجت بالملح مع دواء الأنتي وايت سبوت
النهارده اليوم الثالث الحمد لله ماتت البلاك أورندا الصبح قدر الله وما شاء فعل
علما بأن النقط البيضا اختفت بعد أول مره حطيت العلاج بحوال 10 ساعات وامبارح كانت بدأت تتحرك طبيعي فى الحوض لكن الحمد لله قضاء وقدر
مشاكلي الآن هي كالتالي
1 - صعوبة تثبيت درجة الحرارة بسبب المكيف لأني لما بخرج من البيت بيكون المكيف مطفي وبالتالي بترتفع درجة الحرارة
2 - اكمل كورس العلاج ولا ايه انا زهقت من لون الحوض والسمكة المريضة ماتت وكمان اتكسر السخان النهارده في الحوض وكنت هموت بسبب الكهرباء لكن الحمد لله
فلو هكمل كورس العلاج هحتاج سخان جديد مع العلم ان حرارة المية نزلت بعد ما اتكسر السخان من 30 الي 28
وده ممكن يخلي الاصابة بالمرض تتجدد
3 - عندي زرع في الحوض مزروع في الإصص البلاستيك اللي بيتباع فيها حطيطله في الاسفنج بتاعه سماد مكون من البوتاسيوم والنيتروجين الكامل والفوسفور هل المركبات دي لها تأثير على الاسماك علما بان الموضوع ده من حوالي اسبوع
4 - دواء النقط البيضا بيقتل البكتيريا النافعة فى الحوض ولا لأ
5 - اخر حاجه سمكة الكوي دايما واخده جنب كده مش بتتحرك في كل الحوض
اعتذر على الاطاله بس انا بدأ يجيلي احباط وعايزكم تلحقوني
mumeto غير متصل  
قديم 28-09-2013, 06:32 PM   #2
انجل مان
عضو ماسي

الصورة الرمزية انجل مان

رد: استفسار

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mumeto مشاهدة المشاركة
1 - صعوبة تثبيت درجة الحرارة بسبب المكيف لأني لما بخرج من البيت بيكون المكيف مطفي وبالتالي بترتفع درجة الحرارة
اولا السخان لازم يكون موزود ب خاصيه الثيرموستات وهو لما يسخن الماء لدرجه المطلوبه يقفل اتوماتيك ويظهر ان السخان عندك ما فيه هالخاصيه !

اقتباس:
2 - اكمل كورس العلاج ولا ايه انا زهقت من لون الحوض والسمكة المريضة ماتت وكمان اتكسر السخان النهارده في الحوض وكنت هموت بسبب الكهرباء لكن الحمد لله
فلو هكمل كورس العلاج هحتاج سخان جديد مع العلم ان حرارة المية نزلت بعد ما اتكسر السخان من 30 الي 28
وده ممكن يخلي الاصابة بالمرض تتجدد
اولا درجه الحراره 28 تعتبر عاليه ! 30 درجه بدايه سلق للسمك !! واظن سبب موتهم الحراره العاليه !؟

ثانيا ! من الخطآ وضع العلاج بالحوض نفسه ! والصحيح عزل السمكه بحوض اخر ولو بلاستيكي وعلاجها بالعلاج المطلوب ..

ومش شرط يكون الحوض كبير ابدا حوض بلاستيكي 30 سم كفايه او اي حوض يسع للسخان 50 واط

واما عن سبب كسر السخان بيظهر انك نقصت من كميه مياه الحوض وتعرض زجاج السخان للهواء واهو بيشتغل فطبيعي بينكسر او انت حركته وطلعته بيدك وانكسر وهذا خطآ قد يؤدي لوفاتك ! فآنتبه

لو بتحرك اي شي بالسخان افصل التيار وبعدها اعمل اللي بدك ،،

اقتباس:
3 - عندي زرع في الحوض مزروع في الإصص البلاستيك اللي بيتباع فيها حطيطله في الاسفنج بتاعه سماد مكون من البوتاسيوم والنيتروجين الكامل والفوسفور هل المركبات دي لها تأثير على الاسماك علما بان الموضوع ده من حوالي اسبوع
انت حطيت سماد مثل اللي ينحط بالزرع العادي ؟! اذا الجواب نعم ! فهذي مركبات سامه !! وتقتل السمك فورا !

والنباتات المائيه لها اسمده سائله خاصه تباع بمحلات الاسماك ! اخرجها فورا واغسلها من المركبات اللي وضعتها !! واشيل الاصيص البلاستيكي وازرع النبته في الجرش بالحوض للتنفيس ع الجذور ونمو الصحيح للنبته

اقتباس:
4 - دواء النقط البيضا بيقتل البكتيريا النافعة فى الحوض ولا لأ
جميع الادويه اللي تقتل البيكتيريا والطفيليات اكيد تؤثر في البيكتيريا النافعه !!

اقتباس:
5 - اخر حاجه سمكة الكوي دايما واخده جنب كده مش بتتحرك في كل الحوض
اعتذر على الاطاله بس انا بدأ يجيلي احباط وعايزكم تلحقوني
سمكه الكوي سمكه بتخاف اول ما تشتريها لانها مش متعوده على المكان شوي شوي تعرف المكان وتتعرف ع الشخص اللي بيطعمها وبتحبه كمان ،، وتبدا تتحرك بكل الحوض

ان شاء الله اكون جاوبتك ع اسئلتك كلها .. واي سؤال انا حاضر
قديم 28-09-2013, 08:01 PM   #3
mumeto
هاوي جديد

أخي أنجل مان شكرا لاهتمامك وسرعة استجابتك
معلش عندي تساؤل
انته موضحتليش دلوقتي أكمل علاج بعد السمكة ما ماتت اللي كانت مريضه ولا اغير مية الحوض وكفاية الثلاثة ايام الماضية
وكمان السخان كان فيه ثيرموستات وكان بيوصل لدرجة حرارة معينة وبيفصل بس انا الحقيقة عايش في مكة ودرجة حرارة الميه الطبيعية في الحوض بدون سخان والمكيف شغال حوالي 27
فما بالك لو طفيت المكيف الحوض ممكن توصل درجة حرارته 29
المشكله ان تغير درجة الحرارة ده كل يوم كده مش كويس للسمك واعتقد ان ده كان سبب الاصابة في البداية
ممكن اعرف سعر الشيلر كام واشوف اذا ممكن اجيبه او لا
mumeto غير متصل  
قديم 29-09-2013, 12:10 PM   #4
انجل مان
عضو ماسي

الصورة الرمزية انجل مان

اقتباس:

انته موضحتليش دلوقتي أكمل علاج بعد السمكة ما ماتت اللي كانت مريضه ولا اغير مية الحوض وكفاية الثلاثة ايام الماضية
السمكه ماتت كيف تكمل العلاج !! لا طبعا غير ماء الحوض كاملا !! ونظف الفلتر والديكورات طبعا انت لم يتبقى لديك سمك فاستغل الفرصه ونظف الحوض

اقتباس:
وكمان السخان كان فيه ثيرموستات وكان بيوصل لدرجة حرارة معينة وبيفصل بس انا الحقيقة عايش في مكة ودرجة حرارة الميه الطبيعية في الحوض بدون سخان والمكيف شغال حوالي 27
فما بالك لو طفيت المكيف الحوض ممكن توصل درجة حرارته 29
المشكله ان تغير درجة الحرارة ده كل يوم كده مش كويس للسمك واعتقد ان ده كان سبب الاصابة في البداية
طيب انت عندك مقياس حراره ؟ عشان تتاكد لان المياه دائما تكون ابرد من الجو الخارجي يعني لو درجه حراره الغرفه 30 تكون درجه حراره المياه 25 وترتفع وتنزل حسب العوامل المحيطه

لكن اذا الحوض معرض للتكييف ولهبوط وصعود درجه الحراره المفاجئ غير مكان الحوض وخليه في مكان بعيد عن التكييف وبدرجه حراره ثابته يعني في الممرات او اماكن لا تتعرض للتكييف المباشر

اقتباس:
ممكن اعرف سعر الشيلر كام واشوف اذا ممكن اجيبه او لا
التشيلير غالي نوعا ما وع حسب الحجم ايضا ! لكم اسعاره من 1200 الى 4000 ريال لكن ما انصحك فيه لان حوضك ما يحتاج تشيلير انت ابعده عن التكييف المباشر وراح يضبط معك

Bookmarks

Tags
استفسار