منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة القطط > سؤال و جواب لقسم هواة القطط

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 28-09-2012, 03:46 PM   #1
manal eltalyawy
هاوي جديد

سعدونى بليز ميشو عيان جدا

السﻻم عليكم و رحمه الله و بركاته
انا عندى مشكله كبير مع القط بتاعى هو عنده تقريبا سته شهور المهم و انا بحميه مره دخل فى ودنه ميه و الميه دى عملتله التهاب فى ودنه وكانت بتطلع من ودنه ميه صفره كده و بعض القشور و كانت بيهرش فيها جامد المهم اديته جلسرين و ميه اكسجين نقط فى الودن و اديته بروفين شرب متحسنش و لقيته بعدها بيومين بيكح و بيريل و فتحت بقه لقيت فى قرح اديته فيلوسيف شراب و جبتله سبرى مضاد للالتهاب و مسكن علشان اللثه و بعدين بقى عنده اسهال ميه لونها على اخضر شويه اديتله انتينال مع الفيلوسيف و نقط الودن وطبعا وقفت البروفين من ساعت ما بدات الفيلوسيف و بعدين هو قطع الاكل خالص بقاله اسبوع و كنت بديله عسل على ميه بالس نجه طول النهار او لبن لكن وقفت اللبن من ساعت ما جالوا اسهال و حسيت انو ممكن يجيلو جفاف فديلوا 75 سم محلول معالجه جفاف امبارح فاق شويه و كل سمك بعديها امباح بليل لكن انهارده مش راضى ياكل اى حاجه انا لسه محطتلوش سمك وﻻ حاجه بس حطيتلوا الجبنه اللى كان بيحبها مش راضى ياكل و ﻻ حتى زبادى و شغاله اديله فى عسل بس علشان ميهبطش
ملحوظه نسيت اقول انوا الحمد لله ودانه خفت و صدره كان بيخنفر و اختفى شويه بس المشكله انو مش بياكل و هز بيتحرك و يمشى عادى لكن مش بيلعب زى الاول
يا ريت تفيدونى اعمل ايه بسرعه و يا ريت لو فى دوا يكون من الصيدليه البشريه ﻻن احنا معندناش صيدليه بيطريه هنا
اسفه طولت عليكم
manal eltalyawy غير متصل  
قديم 28-09-2012, 05:11 PM   #2
manal eltalyawy
هاوي جديد

رد: سعدونى بليز ميشو عيان جدا

انا عارف انى مستعجله بس يا ريت حد يرد عليا ﻻنى خايفه عليه مووووت
manal eltalyawy غير متصل  
قديم 28-09-2012, 05:27 PM   #3
Octopus
عضوية فخرية
عضو ماسي

الصورة الرمزية Octopus

طيب حاولي لو تلقين طبيب بيطري في المحافظة التي ساكنة فيها او في محافظة قريبة منكم
قديم 28-09-2012, 06:03 PM   #4
manal eltalyawy
هاوي جديد

منا وديته لدكتور بس حسيتوا مش مهتم بيه اوى لدرجه ان مكشفش عليه حتى و قالى اديله مضاد حيوى و خﻻص
manal eltalyawy غير متصل  
قديم 28-09-2012, 07:29 PM   #5
شاهستا
عضوية شرفية

الصورة الرمزية شاهستا

وعليكم السلام ورحمه الله

اهلا بيكى منآل

دلوقتى وقفى كل العلاجات الى بتديهاله دى

هتجيبى مضاد حيوى ايموكس من الصيدليه البشريه لاطفال

وهتديله 2 سم كل 12 ساعه

وهتجيبى كمان قطره ديترمايتين لاذن ودى ضرورى عشان اكيد المايه عملت فطريات

وهتنقطى فى كل اذن نقطه واحده مرتين فى اليوم

وخلى القط فى مكان دافى واكليه فراخ مسلوقه وبطاطس مسلوقه ان شالله حتى تسلقيهم كويس اوى

وتضربيهم فى الخلاط لحد مايتهرسوا جدا وتاكليه بالسرنجه

لكن لازم ياكل عشان يقدر يقاوم التعب وطمنينا عليه

شاهستا غير متصل  
قديم 29-09-2012, 04:08 AM   #6
الخبيرة ناديا
عضوية شرفية

الصورة الرمزية الخبيرة ناديا

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة manal eltalyawy مشاهدة المشاركة
السﻻم عليكم و رحمه الله و بركاته
انا عندى مشكله كبير مع القط بتاعى هو عنده تقريبا سته شهور المهم و انا بحميه مره دخل فى ودنه ميه و الميه دى عملتله التهاب فى ودنه وكانت بتطلع من ودنه ميه صفره كده و بعض القشور و كانت بيهرش فيها جامد المهم اديته جلسرين و ميه اكسجين نقط فى الودن و اديته بروفين شرب متحسنش و لقيته بعدها بيومين بيكح و بيريل و فتحت بقه لقيت فى قرح اديته فيلوسيف شراب و جبتله سبرى مضاد للالتهاب و مسكن علشان اللثه و بعدين بقى عنده اسهال ميه لونها على اخضر شويه اديتله انتينال مع الفيلوسيف و نقط الودن وطبعا وقفت البروفين من ساعت ما بدات الفيلوسيف و بعدين هو قطع الاكل خالص بقاله اسبوع و كنت بديله عسل على ميه بالس نجه طول النهار او لبن لكن وقفت اللبن من ساعت ما جالوا اسهال و حسيت انو ممكن يجيلو جفاف فديلوا 75 سم محلول معالجه جفاف امبارح فاق شويه و كل سمك بعديها امباح بليل لكن انهارده مش راضى ياكل اى حاجه انا لسه محطتلوش سمك وﻻ حاجه بس حطيتلوا الجبنه اللى كان بيحبها مش راضى ياكل و ﻻ حتى زبادى و شغاله اديله فى عسل بس علشان ميهبطش
ملحوظه نسيت اقول انوا الحمد لله ودانه خفت و صدره كان بيخنفر و اختفى شويه بس المشكله انو مش بياكل و هز بيتحرك و يمشى عادى لكن مش بيلعب زى الاول
يا ريت تفيدونى اعمل ايه بسرعه و يا ريت لو فى دوا يكون من الصيدليه البشريه ﻻن احنا معندناش صيدليه بيطريه هنا
اسفه طولت عليكم

اختي الغاليه

للاسف انتي اخطائتي باعطائه جميع هاذه الادويه واغلبها تضر بالقطط

وحدوث الاسهال عنده هو نتيجه الاكثار من الادويه له.

ولابد انك تعرفي شي مهم جدا جدا..

ان اعطاء القط ادويه بكثره ومستمره ..تؤدي الى مرض الكبد

ومثل ماقالتلك شاهستا ..ضروري توقفي عنه كل هادي الادويه ..

واعطائه مضاد حيوي لمده خمس ايام فقط .

واعطيه وجبات خاليه من الدهون ولاكن غنيه بالبروتين .

ولزياده نشاطه ..اعطيه فيتامينات خاصه بالقطط اي نوع يكون متوفر عندك..

وهي موجوده بمحلات بيع الحيوانات او الصيدليات البيطريه.
إلاّ گلٌ قلبَأ حّببَتہ رآضِّي عْنيٌ . .
لا يحّمِل فيّہ سِوى { ذگِرىّ طيبّہ } عآشّهآ مِعّي
الخبيرة ناديا غير متصل  
موضوع مغلق

Bookmarks

Tags
ميزو, بليز, سعدوني, عيان