منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة الكلاب > سؤال و جواب لقسم هواة الكلاب

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 14-05-2012, 05:55 PM   #1
topop
هاوي جديد

الصورة الرمزية topop

69 مشكله حاتجنني ارجو المساعده من الخبراء

بصو يا شباب في انا معايا جيرمن شيبرد عمر حوالي 7 شهور بقاله معايا 10 ايام جايلي لا طاعه ولا شرسه ولا اي حاجه ده غير انه تقريبا كان اتنقل اكتر من مكان في تربيته المهم ولله الحمد في حوالي 9 اياك ابتديت ادربه علي الطاعه البسيطه وابتدي يتفاعل معايا بشكل فرحاني جدا . بعد اول ست ايام نزلت الكلب الشارع حبيت اغيره جو الكلب بمجرد ما يتفتح الباب ويحصله حاجه مشفتهاش قبل كده
تقريبا مبيحسش بيا ولا باي حاجه كل همه يجري ولا قطط ووراء كلاب يشدتي يمين وشمال قلت عادي مش متعود علي الشارع واستحملته اليوم ده بعد ها ب 3 ايام اخدته بالعربيه مكان مفتوح قلت ياخد راحته برده نفس الشي شاف قطه حب يجري وراها سبت الطوق طلع يجري انادي عليه ولا كاني بتكلم لدرجة اني جريت وراء خفت لايتوه كنت واخد معايا اكل ومجوعه علشان ادربه بره البيت بالاكل ولا بص لاكل حتي الميه بحس انه حيموت من العطش يادوبك ياخد بوق ويسبها ياجماعه الكلب بيكون لاسمعني ولا شيفاني ولا حتي سامع وشايف حد معايا مش عارف اعمل ايه غصب عني خلاني اضربه جامد لانو عصبني جدا جدا تخيل كلابك مش حاسس بوجودك وولا في اي سيطره ارجو الحل وشكرا
topop غير متصل  
قديم 14-05-2012, 06:34 PM   #2
ابن سورية
عضو برونزي

رد: مشكله حاتجنني ارجو المساعده من الخبراء

اخي الغالي اولا انت بتقول ان الكلب ماله عندك سوى 10 ايام وانتقل الى اكثر من مالك ومن مكان وغير مدرب على شيء وعمره 7 شهور
يعني كيف بدك الكلب يسمع كلامك وهو متل ماتقول بدأ بالاستجابة للتدريبات البسيطة داخل المنزل وعند خروجك به بدأ باللعب وطناشك
اخي الحبيب هذا الكلب بحاجة للتدريب انصحك بدايتا ان لاتجعله يشاهد الناس لفترة اسبوع وماتخلي احد يوضع له الطعام سواك وابدأ معاه من الصفر بالتدريبات الطاعة والطاعة المتقدمة وطبعا تجدها مثبتة ضمن المنتدى ومفهرسة ولا تخرج الكلب دون الليش وعند السير به عند محاولته سحبك باتجاه عليك بشده بسرعة بالاتجاه لمعاكس وطبعا عليك استخدام هنا ليش قصير لايتجاوز طول الساعد طبعا عند شده بالاتجاه المعاكس نبهه بكلمة no وبامكانك ان تضع قطعة نقانق او حلوة او اي شيء يحبه الكلب ومتعلق فيه وممكن تكون لعبة مثلا في فمك وتجعل الكلب يشاهدها وقم بالمشي وانت ممسك بالليش طبعا حتى تلفت انتباه الكلب لك ولا يزيح نظره عنك بغرض اخذ المكافئة طبعا عليك بالصبر ثم الصبر ثم الصبر لان الكلب بحاجة لاعادة تأهيل

ابن سورية غير متصل  
قديم 14-05-2012, 06:38 PM   #3
زياد سنيد
هاوي فعال

الصورة الرمزية زياد سنيد

هو اكيييييد هيعمل كده معاك علشان لسه مخدش عليك اوي انا كان معيه نفس المشكله بس ان اشاء الله يفدوك الخبراء
قديم 14-05-2012, 06:54 PM   #4
topop
هاوي جديد

الصورة الرمزية topop

65 رد: مشكله حاتجنني ارجو المساعده من الخبراء

اولا انا عارف ان الكلب محتاج ياخد عليا اكتر بس انا مش اول مره اتعامل مع كلب لكن اللي مخلي الموضوع صعب ان الكلب بحس انه بنعزل عن كل حاه بمجرد ما بينزل الشارع يعني لا بيهم اكل ولا شرب ولا بيحس بحاجه بحسه مشدود الانتباه لدرجة اني بحس ان الكلب لاشيفاني ولا سمعني وانا حاولت اشدد انتباه باكل او بلعب مش معايا اصلا لكن بمجرد ما بنرجع البيت بيكون معايا بنسبه 100/100

[IMG][/IMG]
topop غير متصل  
قديم 14-05-2012, 07:04 PM   #5
yanal
هاوي

الصورة الرمزية yanal

[COLOR="Red"][B]يا اخوي قلنا اكثر من مره ممنوع الضرب الله يسامحك يا اخي المفروض انتا قبل ما تجيب الكلب فحصته وشفت كيف تدريبه
المهم لازم في هاي الفتره تكونصبور وتكسب ثقة كلبك ويكون بعلمك قد ما تعطي كلبك حب قد ما راح يخدمك بحياته
عشان تعرف كيف ادربه خدلك جولة بقسم تدريب الكلاب و ان شاء الله راح تستفيد
و ما تنسى كلبك لسا صغير و كل همه انو يلعب وزي ما حكتلك قسم التدريب راح يفيدك
yanal غير متصل  
قديم 14-05-2012, 07:07 PM   #6
topop
هاوي جديد

الصورة الرمزية topop

يا استاذي انا بسال عن سبب المشكله ديه بالذات مش علي فكرة التدريب عامه ده غير اني دورت في فهرس التدريب علي المشكله ديه ومش لاقي حاجه زيها ومقبلتنيش قبل كده ان الكلب ينعزل تمام عن مربيه بمجرد طلوعه بره المنزل

[IMG][/IMG]
topop غير متصل  
قديم 14-05-2012, 07:15 PM   #7
زياد سنيد
هاوي فعال

الصورة الرمزية زياد سنيد

هو ممكن يكون مش بينزل كتييير علشان كده اول ما نزل عمل كده
قديم 14-05-2012, 07:30 PM   #8
ابن سورية
عضو برونزي

اخي الغالي الكلب معتاد من صغره على اللعب ولم يتلقى اي تدريب وهو لم يعتاد عليك عليك بالصبر وان شاء الله مع التدريب

ابن سورية غير متصل  
قديم 15-05-2012, 03:18 PM   #9
Mr.plastine
هاوي نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة topop مشاهدة المشاركة
لكن اللي مخلي الموضوع صعب ان الكلب بحس انه بنعزل عن كل حاه بمجرد ما بينزل الشارع يعني لا بيهم اكل ولا شرب ولا بيحس بحاجه بحسه مشدود الانتباه لدرجة اني بحس ان الكلب لاشيفاني ولا سمعني وانا حاولت اشدد انتباه باكل او بلعب مش معايا اصلا لكن بمجرد ما بنرجع البيت بيكون معايا بنسبه 100/100
انا مريت سابقا بنفس المشكله الي تتكلم عنها انت
كلامك حصل معاي بكل حرف كتبته
انا عندي هسكي وكانت فالسابق مجننتي وانا كنت مجنن اعضاء المنتدى بكثر طرحي للاسئله ,,
احد المشاكل معاها سابقا كما ذكرت انت انو الكلب بيكون معاك بالبيت 100 على 100
وبمجرد نزولك الشارع بيصير يسحبك يمين وشمال بيقلب ثور مو كلب من كثر مابيشدك
وبيطنشك تطنيش كامل مابيرد عليك ومستحيل تغريه باكل او ماي او لعبه او اي شي
كل هم الكلب انو يركض ورى القطط او يركض ويشمم بالارض ويستكشف صحيح ؟

السبب ان الكلب اغلب الوقت بالبيت يعني مابيطلع من البيت الا بالكم يوم مره
فمجرد خروجه من البيت كانو كان محبوس وافرجت عنو
والحل بسيط انك تنزل الكلب باليوم مرتين او 3 مرات تتمشى معاه
كل مره نص ساعه لو تقدر
ولو واثق من كلبك خده لحديقه وفك الحبل خليه يركض يطلع الطاقه الي فيه
بمرور الايام راح يتغير وبفتره بسيطه ان شاء الله
Mr.plastine غير متصل  
موضوع مغلق

Bookmarks

Tags
مشكله, المساعده, الخبراء, ارجو, حاتجنني