منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الطيور :::: > قسم هواة الحمام واليمام > سؤال و جواب لقسم هواة الحمام و اليمام

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 09-02-2012, 10:52 AM   #1
رائد ملكاوي
عضوية شرفية

الصورة الرمزية رائد ملكاوي

اجوبة للعديد من اسئلة الزوار والأعضاء (مهم لكافة مربي الحمام)

سبب اني كل ما ادخل المنتدى ألاقي أسئلة لمواضيع كثيرة ومعظمها يختص بالمبتدئين قررت ان اضع هذا الموضوع كنوع من المساهمه في تخفيف الضغط علي الموقع من حيث اسئله المبتدئين وايضا علي أن يكون مرجع لكل مبتدئ في تربيه الحمام وكل ما اطلبه هو الدعاء لي (والمعذرة بعض الأجوبة على شكل نكت من أجل المتعه وليس لتقليل القدر والسموحه بس لقيت هيك أحسن ما تملوا)
يحتوي الموضوع على معظم الأسئلة التي من الممكن ان تخطر على للمبتدئين

س1- ما هي افضل انواع الحمام من ناحيه التربيه
افضل انواع الحمام هي:
أ-الحمام البلدي، الباكستاني
ب-الحمام الزاجل ( الجمعيه- الرمايه كلها مسميات لنفس الحمامة)
ج-الشوامات (الكركندي -العبسي-الحلبي- والشقلباظيات)
د- الحمام الثقيل(الروماني -الكنج-المودينا)

س2-اربي الحمام في اقفاص بوص ولا مخاميس خشب ولا صفايح
زمان كان كله بيربي ف البوص ولكن الافضل المخاميس الخشبيه

س3-ناتج تزاوج
1بلدي+اي نوع من انواع المبتدئين = بلدي
2-شوامه+جمعيه= بلدي
3- يعني أي نوع حمام مع حمام نوع ثاني يعطينا نوع رخيص ويعامل معاملة البلدي

س4-الحمام مش راضي يبيض اعمل ايه
متعملش اشي ياسيدي هاظ رزق من ربنا وعموما كلف نفسك شوي وحط فيتامين كويس وكمان فيتامين هـ سيلينيوم

س5- البيض رايق ايش اعمل
متعملش اشي ياسيدي هاظ رزق من ربنا وعموما كلف نفسك شوي وحط فيتامين كويس وكمان فيتامين هـ سيلينيوم ولو قصر رقبتك مرة تانية الجوز، جوز الدكر لأنثى تانيه ولو برضه بيضه رايق ادبحه او بيعه، قالي تعالي "ويجعل من يشاء عقيما"

س6-الحمامه اكلت كويس والصبح لقيتها ميته
امر الله ياعم ونصيبك بس اقولك برضه شوف حمامك ماله لو فيه تعب عالجه قبل فوات الاوان

س7- النتايه باضت بره العين(النتايه باضت على الارض)
نصيبك، قدامك حلين يا تسيبها ترقد مكان ما باضت ياترمي الحصي واحبسها في باب وخد بالك بعد هيك او اقفل عليها بابها.

س8- دكر ولا نتايه
لو دكر راح اتلاقيه بيشخور ويلف حولين نفسه ويطارد النتايه، لو نتايه حيكون هادي وفي الاخر حتبيض

س9-سؤال مجنني دكرين ف العشه مش طايقين بعض ودايما خناق ويكسرو بيض بعض ايش اعمل؟
احبسهم او احبس واحد ولو خانقينك كثير بيع واحد منهم

س10-الدكر مش عاوز ياخد النتايه
اتاكد انها نتايه الاول بعد هيك اتاكد من تمام بلوغهم م ولو برضه مش نافع حطهم في بابين جنب بعض لحد ما يالفو بعض والف مبروك بعد هيك

س11-اجوز نتايتين لدكر واحد عادي؟
والله هوا عادي لو الدكر يقدر يقوم تمام مع الاتنين براعيه الزغاليل بس الافض نتايه لكل دكر

س12- ينفع الحمامه ترقد علي 3 بيضات؟
عادي بس انتا عرضه لموت احد الفروخ واحيانا اتنين منهم واذا عاشو الثلاثه فانهم اغلب الاحيان يكونو ضعاف

س13-القص باض مره ماباضش تاني
اقولك خدهم لدكتور نسا وولاده
يعني القص يا اما صار عطال يا اما في فتره القلش اهتم بالكالسيوم الفيتامينات وهـ سيلينيوم ف الماء 5 ايام

س14-اترك الزغاليل مع الاهالي ولا افطمهم ؟
والله انتا وكرمك لو لقيتهم بياكلو كويس افطمهم غير هيك اتركهم احسن

س15-الحقوني الدكر ترك نتايته وخد نتايه تانيه
احبسه مرة تانية مع نتايته ف باب لو مرجعش ليها وعايز التانيه ياتبيعه يا تبيعها يا اما تتركهم لبعض وخلص

س16-الحمام بيطيير في الغرفة وبيخبط ف الجدران
بلاش تفزع حمامك وتجري وراه زي المجنون وهوا يهدا من حاله

س17-الحمام موقع ريشه وريش رقبته ومش عارف يطير. هو هيك مريض؟
لا يابا هاي اسمها فتره القلش وهي عباره عن فتره، الحمام فيها بيغير ريشه بريش جديد
بس اهتم بالتغذيه والفيتامينات والاملاح المعدنيه والكالسيوم

س18-الزغلول مش راضي يطير اعمل ايش؟
يا اما نقص كالسيوم يا اما ضعيف يا اما لسه اوان طيرانه ما جاش زيه زي الطفل الصغير يا اما يمشي بدري أو يمشي متاخر

س19-الحمام طار وما رجعش ايش اعمل؟
ولا اشي انساهم ولما تربي تاني اقرا كويس في تربية الحمام معانا علي المنتدي وان شاء الله الله يرجعهم الك

س20- بيضه فقست والتانيه لسه
اصبر يومين لو فقست ممتاز اذا لأ ارميها لان هيك حاجه من ثلاث: البيضه رايقه او الزغلول مات في احد مراحله او الكالسيوم زياده مقدرش يطلع

س21-البيض ما فقسش ولونه اصفر
معناه انه رايق، طيب لونه غامق، معناه الزغاليل ماتت جوه البيضه او مقدرتش تخرج منها

س22-الدكر بيبوس النتايه متى راح يبيضو؟
(بصراحه انا اللي هبيض خلاص)، والله علمها عند الله يعني ممكن اسبوع لشهر، اذا اتاخرو عن هيك هاظ اشي من ربنا، ويمكن ياعالم يكونوا عطال

س23-اطير الحمام امتا وبصراحه انا خايف عليه
في اي وقت بس بلاش وقت الظهر ف الصيف وايام الشتا الممطره وبالليل علشان الللي ممكن ما يرجعوا

س24-الحمام مش راضي ياكل
نوعله العلف، جوعهم وقدم الاكل لمده نص ساعه وبعدها شيله راح اتلاقيهم مناشير بس اتأكد انه مش مريض

س25:يا جماعة انا عندي جوز حمام راقد علي 4 بيضات وكلهم مخصبين اعمل ايه؟
وللعلم الجوز هاظ برضه كان راقد اخر مرة علي 4 بيضات بس ترك البيض

ج:الحمام عامة بيبيض من 2 الي 4 بيضات ف المرة الواحدة، ولكن بعضهم لا يقدر ع تاكيل جميع الزغاليل ف نفس الوقت، فحفاظا ع صحة الزغاليل، يا اما تحضن بيضتين تحت اي قص تاني يا اما ترمي بيضتين

س26:يا ريت يا جماعة حد يقوللي السبب والحل
انا لسه مطلع بيض رايق من تحت الحمام (جوز واحد) يا تري ايش السبب وكيف اعالجه؟
ج:اول شيء هاظ امر الله
ثانيا فية اسباب كتير
1. الحمام بغير ريش او بيقلش
الدكر نفسة مش نافع وهاظ من عند ربنا، هو عقيم
ممكن يكون نقص فيتامينات وكالسيوم ولو غالي حاول معاه ولو رخيص ممكن تغيره

س27:عندي الحمام كان بياكل كويس بس اله يومين شهيته ضعفت وما يوكل نص الكميه ايش هي الاسباب المتوقعه

ج:ممكن تكون بتترك الاكل قدامة
ممكن مرض داخلي وانت مش عارفة
وممكن شهية وهاي حلها التوم والليمون ع غير الريق
وممكن العلف مش متنوع او محتاج تدخل انواع جديدة فيها

س28:السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بعد التحية علي كل اهل المنتدي
كنت بدي اعرف ما هو الفرق بين الحمام الزاجل والرميات والمراسلات؟
وحمام التحضين ؟

ج:الزاجل هوة الرماية هوة المراسلة هوة المسافات وهي حمامة سبق يا اما حمامة حضان

س29:بدي اسال النتاية اللى تسحب منها البيض اول ما تبيضه واحطه تحت النتاية العطال؟ هل هاظ الإجراء ممكن يخلى النتاية هاي بعد هيك ما تبيضش مرة تانية؟ وهل النتاية هاي راح تبيض مرة تانية عادى وبعد كم المدة؟ وسوال تانى هو ممكن النتاية العطال ما تاكلش الزغاليل بعد ما يفقسوا ارجوكم الرد بسرعة؟ واسف على الاطالة
ج:الاول بالنسبة للنتاية الى تسحب بيضها راح تبيض مرة ثانية. عادى جدا ولو تركت البيض راح ترقد عليه.
بعد كم المدة؟ هاظ فى علم الغيب لكن غالبا لو القص حامى فى خلال اسبوع بتشوف بيضهم الجديد

بالنسبة للنتاية العطال لما حتديها بيض راح ترقد عليه وحتزق الزغاليل بس لازم يكون معاها دكر علشان يعرفو يطلعلولك الزغاليل لانها ممكن متقدرش عليهم لوحدها

س30:أيهما أفضل ؟!
قص ريش الحمام ولا نتفه ولا لزقه بشريط لازق ؟!!
وهل القص أو النتف ممكن يخلى الحمامه ماتشتغلش لحد ما الريش يطلع؟!!!

ج:انا افضل النتف علشان بيجدد الدورة الدموية ف الفرد انما الشريط اللاصق ممكن يموت جذور الريش ومايطلعش مرة تانية وكمان القص الكتير يكتف الفرد، وسواء قص او نتف او شريط لاصق مالهوش دعوة بالشغل الدكر بس بيحتاج نطة صغيرة علشان يبقي فوق النتاية مش اكتر

س31:حبيت اعرف ايش يعني عطال؟؟؟؟
ج: عطال يعني عطلانة ... يعني ما بتبيض ...ويوم ماتحطلها بيضة بترقد عليها
ف اي وقت تحطها الها وترقد عليها وتاكل الزغاليل وتطلعهم الك
بس ابقي خلي بالك مش دايما تحطلها مش ورا بعض يعني لازم تريحها شوية علشان مرات بترفض البيض

س32:حاب اعرف الحمام بين العش والعش بياخد وقت كم بمعني اني عندي حمام بيضه طلع وبياكل حاليا وانا هعزل زغاليله عنه بعد عمر شهر عاوز اعرف راح يبيض مرة تانية امتي يعني امتي حيتجوز تاني
ج: حسب ما ربنا يسهل مش راح ندخل ف حكمة ربنا .... من 10 ايام لشهر

س33:هل يتغير لون ريش الحمام بعد فترة القلش ( تغيير الريش) و لا بيرجع زي الاول و نفس اللون . انا لاححظت ان لون الريش بدأ يتغير و تظهر الوان جديده
ج:هوة عامة اللون ما بيتغير بس فية انواع بيتغير فيها اللون للاسوأ او للاحسن
وهاظ بيرجع لعامل الوقت والحاجات هاي بتكون ملاحظة جدا ف الغزار

س34:زغاليل يادوب ريشها بدا ينبت ابوهم طار مرجعش وطبعا تاكيل النتايه ضعيف وهم بيصاصو من الجوع وكل ما اروح اشوفهم يعضو ايدي من الجوع، وعندي جوز معاهم زغلول واحد بنفس العمر ينفع احطهم معاه؟ بالله عليكم ايش اعمل انا محتار انا خايف ليموتو من الجوع
ج:راح تضطر تاكلهم بايدك

س35:انا عندى حمام بيطعمي زغلول واحد كويس والتانى ما بياكلو كويس ايش اعمل ايه وهو عندو 5 ايام
ج:شوف يا سيدي القص شكلة جديد ف التحضين او هوة طبيعتة مش حنون، يا اما تغير القص، وهاظ شيء برجعلك ...واذا حاب تكمل معاهم، اتركهم يحاولوا مع زغلول، وانت تطعم زغلول بالخلطة المعروفة سيريلاك او حبوب مضروبة ناعمة وعليها شوية مية بس اتركه تحت القص علشان فية حاجة اسمها لبا
اللي هو لبن الحمام ف اول اسبوع لازم الزغلول ياكلة

س36:لو نقلت بيض شقلباظ تحت جوز بلدى
هل الزغاليل هتلعب ولا لأ ؟؟؟؟
ج: ههاهاهاهاهاهاهاي السؤال شربات يا زكريااااااااااااا الحقني يابني راح اموت من الضحك ...لو طفل رضع من بقرة ما راح يطلع ثووووور.

س37:البيض كان موجود، نزلت اجيب الاكل و المي، طلعت ما لقيتش البيض. ايش تعتقدوا صار؟
ج: هاهاهاهاهاهاي والله يا ابني ما اعرف ما كنتش موجود وقتها بس اقولك هاتلك مخبر او حدا من امن الدولة.

س38:السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا عندي الحمام كان انتاجه زي الفل وبعد هيك بدات شويه ظواهر غريبه تظهر
1-نتايه عندها زياده كالسيوم البيض بيكون قاسي والزغلول يموت بداخلها
2-نتايه عندها نقص في الكالسيوم البيض معلهوش اي قشر والبيض ده ما بينفعش
ايش اعمل .................؟
مستني الردود من اصحاب الخبره
ج:دلوقت انت المشكلة عندك عكسية
ال عندها زيادة خفف عنها الكالسيوم وال عندها نقص اعطيها كالسيوم وين المشكلة بقي والنبي ؟؟؟

س39:الريش فية حشرة غريبة مش عارف ايش هي
ج: يا صاحبي جمد قلبك شوية هاي دبانة يعني هش هش. انتهى الموضوع ومع ذلك يا سيدي
هات اكتومثرين بشري 5% من الصيدلية وحط غطاء لكل لتر ورش الحمام ببخاخ

س40:سؤال محيرني و أرجو من الخبراء و من عنده الجواب الصحيح الإجابة على سؤالي.
هل يجب على الذكر ان يكبس الأنثى بعد وضع البيضة الأولى لكي يتم تخصيب البيضة الثانية (التي لم يتم وضعها بعد)؟ أم ان الذكر يقوم بتخصيب البيضتين قبل ان تضع الأنثى ايا منهم؟
ج: يجب تخصيب الدكر للانثي بعد البيضة الاولي فكل بيضة تخصب لوحدها ع التوالي لان البيضتين بيبقوا ف المبيض وبعدها بيضة بتنزل الرحم تتلقح وتنزل وبعدها الثانية
س41:عندي نتاية بلدي مسميها( بسنت )هي رقيقة امبارح باضت اول بيضة ليها بس اتفاجات ان البيضة ملطخة بالدم من بره اقصد ان قشرتها عليها دم ياتري في خطورة علي( بسنت ) وشكرا
ج: ماتخافش ع بسنت يا باشا هيةهيك علشان اول بيض

س42:لو سمحتم أنا عندي قص حمام باض من 24 يوم ولسه مفقسش لحد اليوم أعمل أيش ارجوكم؟
ج:ارمية يا معلم وربنا يعوض عليك ...ربنا عاوز كدة

س43:السلام عليكم انا مربي الحمام في عيون خشب وبلاقي متاعب في النظافه انا مش عامل ادراج نضافه ولما باجي انضف بلاقي الزرق لازق ف الخشب ياريت تقولولي ايش الحل وجزاكم الله خيرا
ج: يارجل حرام عليك شيله ان شاء الله حتي بسنانك

س44:السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عندي نتايه عليها بيضه من امبارح والبيضه ما طلعت من امبارح والبيضه مزنوقه جوه ومش عايزة تخرج حتي قلت اضغط عليها فياريت حد يقولي على طريقه اخرج بيها البيضه ؟

ج:اخى الفاضل الحمام بيبيض بيضة واحدة وبعدها ب 48 ساعة البيضة التانية
لو اول بيضة ليها اتركها هى تبيضها ومتحاولش تعمل اشي. لو هى باضت واحدة فعلا وهاي التانية وفات عليها اكتر من 3 ايام فى الحالة هاي ستخدم الطريقة التقليدية وهي:
امسك النتاية (بتجمع ريش الجناح كلة فى ايدك) كل ايد فيها جناح، ولفها دورة كاملة ورجها حوالى 5 مرات وسيبها بعدها وهى راح تبيضها ان شاء الله، بس طالما انك جديد هات زيت طبيخ وادهن فتحة المجمع بيه.

س45:ياجماعة انا بدي اعرف خلطة الثوم و البصل اللي بتنحط للحمام كيف بتنعمل و بتنحط كل كم يوم و ايش فايدتها
ج:ربع بصلة او نص صغير و5 فصوص توم وليمونة ع لتر مياة مقطعين وتنقعهم من قبلها بيوم بالليل وتكون معطش الحمام وتحطها اله ع الريق الصبح، طبعا اللتر اللي فيه الخلطة بيتخف ع المياه اللي بتشرب بيها الحمام كله وكرر العملية كل اسبوع خلال الشتاء، وهاي الخلطة عبارة عن مضاد حيوي طبيعي وفعال وبعد هيك اللي بسأل عن الخلطة هاي راح اذبحه

س46:لو فى نتاية فكت 7 ريشات يعنى عليها 3 ريشات وولفت على دكر شغال النتاية هاي راح تبيض ولا لا ولا مش راح ترضى تولف على الدكر
سوال تانى لو دكر عليه ريشة واحدة وولف على نتاية شغالة وباضت البيض هل يكون البيض غير مخصب ولا لا
ج:راح تشتغل عادي ان شاء الله بس ممكن ييجي البيض فاضي وممكن يتاخر البيض شوية
وبرضه الدكر ممكن تجوزه لنتاية وهوة علية 2 بس البيض برضه يطلع فاضي

س47:انا عندى جوزاسترالى باض 4 مرات والبيض ما بيفقس وهسه هو راقد على البيض من 7 ايام
كنت حاب اعرف البيض اذا كان مخصب ولا لا، انا اتفرجت على البيض فى الشمس ماشفتش اشي
وكمان الجوز دايما بيتزاوج، مش عارف ليش بصير هيك
ج:علشان نشوف البيض مخصب ولا لا ممكن نتفرج ف الشمس نرفع البيضة لفوق وراح يظهر فيها شرايين او انك تجيب لمبة 100 وات وتحط البيضة عليها وراح اتشوف الشرايين والدم

س48: حاب اعرف احسن الانواع للحم ؟؟؟
ج: احسن الانواع الكينج والمالطي والروماني ...بس اسعارهم حراقة شويةاذا معك تدفع هات منهم، اذا ما فيش... اشتري بلدي تقيل
كينج ع بلدي او روماني ع بلدي وعيش وماتنساش تعزمنا

س49:سلام عليكم
سؤال لأهل الخبرة
ما هى النصائح والأحتياطات عند وضع البيض لأول مرة وذلك تفاديا لكسره من قبل الحمام الحديث العهد وخصوصا لأول مرة، وشكرا
ج:ولا اي اشي يا سيدي حطلهم شوية رمل او سعف نخيل أو أي قش، او افرط مكنسة قش او بلاستيك واقعد استني البيض يفقس

س50: كيف اعرف ان الحمام راح يبيض قريبا
ج: راح تلاقي الدكر بيلحق بالانثى وبيلف وبدور في الغرفة ولو مسكت الانثى رح تلاقي الشوكتين بعاد عن بعض، وراح تلاقيهم بيلموا قش

س51:بسم اللة الرحمن الرحيم من فضلكوا كيف اعرف النتاية الشغالة من النتاية العطال ولكم منى جزيل الشكر
ج: حطلها بيضة ف العش لو رقدت يبقي عطال

س52:أرجوا الإفادة من أهل الخبره عندي طيره هزاز هندي أكتشفت أنها لا ترفع ذيلها عند التلقيح من الذكر أرجوا ان تفيدوني يا أهل الخبره
ج:فية حلين يا اما تنسل ريش الديل من الجناب وتترك النص
يا اما تقص تلتين الديل بالمقص وان شاء الله يحصل تخصيب

س53:ايش احط ف العش ؟؟؟؟
ج:عندك اشياء كتير ممكن تحطها ف العش
اولها الرمل وبعدين النشارة الخشنة وماتحطش ناعمة علشان بتعمل حشرات وكمان التراب
وممكن تحط قش، او سعف النخيل بعد ما تقطعه
س54:انا حاط الحمام ع البلاط ينفع ولالا؟؟؟
ج: عامة هوة غلط يكون ع البلاط ع طول لازم تفرشلة حاجة زي نشارة خشنة او رمل وتغيرة كل فترة علشان الرطوبة راح تتعب الحمام

س55: فية ناس تقولى الفلفل الاسود مضر وناس تقولى مش مضرايش الاحسن، ولو فى دواء فى الصيدلية بيخلى الدكر حامي يقولى
ج: هوة مش مضر بس كترته هوة المضر خلي اربع حبات اذا كان الدكر بارد غير هيك اتركه بطبيعتة
ولو بدك حاجة بيطرية يبقي هـ سلينيوم

س56:الحمام بلدي وانا بنظف المكان مسكت البيض ومن ساعتها الحمام ما رقد عليه ايش العمل ؟
ج:الموض برجع لحنية الحمامة حاول تحطهم ف باب وتحطلهم البيض لو مارقدوش يبقي العوض عليك
وانصحك التخلص من القص لو كان مش حنون لانة مش راح ينفع تعتمد علية ف التحضين

الموضوع معظمه من تجميعي من المنتدى ومن الإطلاع على إجابات المحترفين في المنتديات الأخرى ومن خبرتي القليلة، وقد بذلت الكثير من الوقت والجهد في هذا الموضوع من اجل خدمة أعضاء وزوار المنتدى
كما ارجو المسامحه ممن قمت بنقل اجوبتهم وذلك للفائدة والله من وراء القصدراجيا أن ينال إعجابكم

التعديل الأخير تم بواسطة : العتيبي2011 بتاريخ 09-02-2012 الساعة 11:06 AM. السبب: تنسيق الخط شكرا ياباشا
رائد ملكاوي غير متصل  

Bookmarks

Tags
(مهم, للعديد, مربي, لكافة, الحمام), الزوار, اجوبة, اسئلة, والأعضاء