منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة الكلاب > سؤال و جواب لقسم هواة الكلاب

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 25-11-2008, 02:09 AM   #1
hamadam6
هاوي

التيبيتان ماستيف

معلش يا جماعه انا عارف انى تقلت عليكو من كتر الاسئله بس انا مهتم جدا بالكلاب وبجمع عنها معلومات
المهم انا عايز اسالكو عن التيبيان ماستيف الكلب ده شكله جامد وواحش كده بس هل هو فيه شراسه وينفع حراسه وهو افضل ولا القوقازى من حيث الشراسه والشكل والسوال الاهم هل موجود فى مصر ويا ريت لو حد ربى او درب النوع ده يدينى عنه فكره
شكرا مقدما
hamadam6 غير متصل  
قديم 25-11-2008, 08:23 AM   #2
A TOONSI
هاوي متميز

رد: التيبيتان ماستيف

بصراحة ما اتوقع انه في احد ربى التبتان ماستيف الا في النادر في الدول العربية انا ما قد شفته في اي دولة عربية شفته في الخارج ممكن يكون موجود[/RIGHT] بس الي اعرفه عنها انها فصيلة قوية وشرسة وان شاء الله يفيدوك الشباب
A TOONSI غير متصل  
قديم 25-11-2008, 09:42 AM   #3
عهد
محترف

الصورة الرمزية عهد

بصراحه ما انصحك بهذا النوع من الكلاب لان بصراحه شرس بشكل ما تتصورة
و بعد ما أظن بتلاقية في الخليج الا نادراً مو مثل القوقاز على الاقل القوقاز ارحم بشوي منة
والتبيتان ما ستيف ما يحتاج اقول لان فعلا وحش شكلة نفس الاسد و كبير في الحجم و اذا شريتة
راح تكون على الحديدة لان كمية الاكل اللي يحتاجها كثيييير و ما يقد ريعيش في أماكن حارة لان يعيش في أماكن باردة ثلجية >< و يمكن يهجم على حد من قرايبك و تفضل هاذي صور الكلب ....

قديم 25-11-2008, 12:23 PM   #4
hamadam6
هاوي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة A TOONSI مشاهدة المشاركة
بصراحة ما اتوقع انه في احد ربى التبتان ماستيف الا في النادر في الدول العربية انا ما قد شفته في اي دولة عربية شفته في الخارج ممكن يكون موجود[/RIGHT] بس الي اعرفه عنها انها فصيلة قوية وشرسة وان شاء الله يفيدوك الشباب
شكرا على الاهتمام يا باشا وانشاء الله الاقى حد رباه
hamadam6 غير متصل  
قديم 25-11-2008, 12:29 PM   #5
hamadam6
هاوي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عهد مشاهدة المشاركة
بصراحه ما انصحك بهذا النوع من الكلاب لان بصراحه شرس بشكل ما تتصورة
و بعد ما أظن بتلاقية في الخليج الا نادراً مو مثل القوقاز على الاقل القوقاز ارحم بشوي منة
والتبيتان ما ستيف ما يحتاج اقول لان فعلا وحش شكلة نفس الاسد و كبير في الحجم و اذا شريتة
راح تكون على الحديدة لان كمية الاكل اللي يحتاجها كثيييير و ما يقد ريعيش في أماكن حارة لان يعيش في أماكن باردة ثلجية >< و يمكن يهجم على حد من قرايبك و تفضل هاذي صور الكلب ....

شكرا على النصايح الغاليه بس انا نفسى فى كلب شرس كده وميلعبش غير معايا انا بس واللى يهزر معاه غيرى ياكله من الاخر ولا هو كمان ممكن يغدر بيا لو انا مربيه من صغره
شكرا ليك يا باشا
hamadam6 غير متصل  
قديم 27-11-2008, 01:58 AM   #6
جومبل
هاوي نشيط

ولله ياخى كلب ضخم شرس ويعتبر من اكبر واقدم السلالت فى العالم ونشاة الكلب كانت فى الجبال الى جانب كلاب سان برنا رد وانا انصحك بكلب الكفكاز كلب شرس جدا جدا خدو وما تخسر وينفع كتير جدا للحراسة سريع قوى يتصرف بدكاء وماستيف موجود فى لبيا ويقدر يعيش فى جو حار
جومبل غير متصل  
موضوع مغلق

Bookmarks