منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة الكلاب > سؤال و جواب لقسم هواة الكلاب

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 19-12-2005, 12:22 AM   #1
hamada_52
صاحب أجمل كلب في مسابقة تو زوو الأولى
هاوي

سؤال مهم في انواع الكلاب

السلام عليكم
عندي سؤال ولكن محرج من كتر الاسئلة التي اسألها
كنت عايز اعرف مميزات وعيوب كل من الدموار(جريدان) و الولف البلجيكي (هكذا يلقب عندنا في مصر ولا اعرف اسمه خارج مصر) و ايهما احسن مع العلم ان الغرض الاول له هو الحراسة؟
و شكرا و جزاكم الله خير
hamada_52 غير متصل  
قديم 19-12-2005, 08:42 AM   #2
dahy
هاوي

مشاركة: سؤال مهم في انواع الكلاب

بص يا حماده باشا انا مش خبير قوي في الكلاب بس ده راي
الجريد دان او زي ما بنسميه في مصر الدنوا مش الدموا كلب زينه اصلا مش كلب حراسه بس هو ميزته شكله وحجمه الضخم اللي يخوفو وهو كلب صيد وبيمتاز بسرعته
اما الولف البلجيكي فهو كلب حراسه في الاساس وسهل التعامل معاه لاني بيتهيقلي انك مالكش خبره كبيره في الكلاب هيبقي ده اسهل بالنسبه لك في التدريب والكلب ده ازكي من الدنوا وسعره كمان اقل من سعر الدنوا
انا عن نفسي عندي واحد بلجيكي فيمكن علشان كدا تلاقيني منحاز شويه للبلجيكي بس هوه ده اللي انا اعرفه والله اعلم (:
dahy غير متصل  
قديم 19-12-2005, 11:20 PM   #3
ashrafamir
هاوي جديد

انا معاك يا اخ داحي في ردك ان الكلب الولف زي مابيقولو علية و اللي هو في الاصل الجيرمن شيبرد احسن من الدنواة في حاجات كتيير لكن انا مختلف معاك انك بتقول ان الجريد دان كلب زينة.... زينة مين ياراجل دة كلب فظيع مش زينة ابدا سيبك من شكلة او سرعتة هو كلب متوحش جدا و شرس بطبعة لكن مظنش انة زينة
بس عموما بالنسبة للاخ حمادة احسنلك كتيير تجيب الجيرنم شيبرد او الولف زي مابتقول علية
وانا منتظر ردود باقي كبار الاعضاء هما اللي يفيدوك اكتر
واللة اعلم
قديم 20-12-2005, 03:59 AM   #4
dahy
هاوي

شكرا للتوضيح اخ اشرف
بس انا احب اوضح بعض النقاط اولا انا اسمي داهي مش داحي(:
ثانيا انا كنت قريت قبل كدا معلومات عن الجريت دان بس مش متاكد من صحتها لانها كانت مشاركه لاحد اعضاء احد المنتديات
انا الكلب الجريد دان وده اختصار للجريد دنيمارك اي الدنمركي العظيم
ان الكلب ده اول من قام بتربيته هم ملوك الدنمارك وكان مقتصر تربيته علي القصور الملكيه لشكله الملكوي وكان الهدف الاول من تربيته هو المنظره امام الملوك الاخرين لعظمة وقوة وضخامة شكله
وكانو يستخدموه في رحلات الصيد
والله اعلم
قديم 20-12-2005, 01:41 PM   #5
ashrafamir
هاوي جديد

اولا متاسف علي غلطي في الاسم بس علي فكرة انا كنت كاتب داهي بس عدلت المشاركة كلها علشان اكتب داحي ههههه مش مشكلة عدهالنا المرة دية :
وبخصوص معلومة الجيرت دان دية انا اول مرة اسمعها منك
اول من قام بتربيته هم ملوك الدنمارك وكان مقتصر تربيته علي القصور الملكيه لشكله الملكوي وكان الهدف الاول من تربيته هو المنظره امام الملوك الاخرين لعظمة وقوة وضخامة شكله
وكانو يستخدموه في رحلات الصيد
بس اللي انا شفتة بعيني ان كان صحابي كتيير مدربين الدنواة دة عندهم و دة الكلب الوحد اللي شفتة بيهجم علي حمار .... و فعلا الحمار وقع علي الارض و كان هيموت فمن ساعتها محالولتش اساسا اني اربي دنواة مع انهم كانو مربينة عادي مش شراسة اوي لان صاحبة كان ابوة شغال في الشرطة العسكرية فكان بيودية هناك فتدريبة علي الشراسة كان تدريب عادي
و اللة اعلم برضة
قديم 20-12-2005, 02:00 PM   #6
hamada_52
هاوي

شكرا جزيلا على المعلومات دة و انا بانتظار رد المشرفين
hamada_52 غير متصل  
قديم 21-12-2005, 02:01 AM   #7
dahy
هاوي

انا عارف ان الدنواه بيتشرس وانه لما بيتشرس بيبقي من اخطر الكلاب لكبر حجمه بس برده الكلب ده لو اديت الشراسه اللي اديتهاله لكلب ولف او كلب روت فايلر هاتعرف اه الفرق في ان الكلب ده كلب زينه ولا لأ وانا شوفت قدام عنيا قبل كدا كلب دنواه نتايه اتخانقت مع نتايه جيرمن شيبرد بسبب احد الذكور صدقني الدنواه زعل قوي قوي...
وبرده الكلب ده انا باكد انه افضل كلب يبث الرعب في قلب اللي قدامه لضخامة حجمه
قديم 22-12-2005, 10:54 PM   #8
Dodlord
هاوي متميز

السلام عليكم في معلومة حبيت اصححه كلب الراعي البجيكي غير كلب الراعي الألماني والفرق بينهم كبير وواضح ويا أخ داهي شوف الكلب المناسب ليك كلاب الجيرمان و البلجيم شيبرد كلاب مناسبة لجميع الأشخاص فهما كلبا حراسه أو منزل ويطلق عليهما كلاب العملworking لأنهما يحبان النشاط والعمل أما الجريت دان شكله ملكي وفاخر صحيح لكن لا أعتقد انه عنده نفس النشاط الي عند كلاب الرعي.

Dodlord غير متصل  
قديم 22-12-2005, 11:16 PM   #9
hamada_52
هاوي

كم سعر الكلاب البلجيكية في مصر؟؟؟
hamada_52 غير متصل  
قديم 23-12-2005, 04:18 AM   #10
dahy
هاوي

سعر البلجيكي في مصر بتوقف علي سنه ومواصفاته
ولكن الجرو الجيد يبداء سعره من 300 جنيه مصري ومن الممكن ان تجد بسعر اقل من ذلك ولكن ده بيتوقف علي مواصفات الجراء لكن الجرو الجيد سعره في تلك الحدود وقابله للزياده

Bookmarks