منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة الكلاب > سؤال و جواب لقسم هواة الكلاب

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 23-07-2011, 05:37 PM   #1
ahmedzen105
هاوي

الصورة الرمزية ahmedzen105

59 الحقونى يا رجالة كلبى جالو حجات غريبة

اهلا بيكو يا شباب
اريد المساعدة (انا عندى كلب جيرمن شيبر و عمرة شهرين ونصف)و ذهبت بية لدكتور بيطرى عشان يكشف علية هوا الكلب مكنش بيشتكى من حاجة انا قلت اودية للدكتور عشان لو الكلب عندو حاجة اقدر اعلجها او الدكتور يقلى على العلاج قال لى الدكتور:الكلب معندوش عصب عشان ازنة كانت غير منتصبة و كتب لى على حقنة التراى بى رحت اشتريت الحقنة و اعطتها للكلب و قلى هدهالو تانى بعد بكرا قلتلو اوك جيت عشان ارحلو لقيتو قافل فنا قلت لازم اديلو الحقنة فى معدها عشان مسببش اضرار و انا اول مرا ادى حقنة لكلب!!!!
اعطيطو الحقنة و انا بعطيها لية ورمة الحتة الى فيها الحقنة و اعت ادلكلو فيها شوية لغايت لما خفت و عندما الدكتور اعطالو الحقنة اول مرة عندما رجعت الى البيت ببص فى الكلب لقيت عند حوض الكلب حبوب غريبة بطلع حشرات من جلد الكل و الحشرات دة انا اول مرة اشوفها هيا لونها اسود كلها (فانا اعت اطلع فى الحشرت كانت كتير اوى بس انا طلعتها و جيت تانى يوم لما انا اديتو الحقنة لقيت حشرات تانى نفس الحكاية و انا زهقت ونا بطلعهالو فنا قلت احمى عشان تروح بسرعا عشان كانو كتير اوى استحمام الكلب بالديزنول و ماتت الحشرات بس يوجد بسيط فى جسمو و فى التهبات فى حوض الكلب يا ريت حد يفدنى عشان انا خايف لحسن يكون الكلب جالو مرض ولا حاجة واسف على الاطالة بس ارجو الرد سريعا عشان اشوف انا هلحق اعمل اية

التعديل الأخير تم بواسطة : Abo_fahed بتاريخ 23-07-2011 الساعة 05:43 PM. السبب: التنسيق ..
ahmedzen105 غير متصل  
قديم 23-07-2011, 05:58 PM   #2
ahmedzen105
هاوي

رد: الحقونى يا رجالة كلبى جالو حجات غريبة

فى ناس كتير بتخش و تشوف الموضوع و تخرج يريت الناس الى بتخش تشاهد الموضوع تحط رد و تقلى اعمل اية عشان انا مش بهزر
ahmedzen105 غير متصل  
قديم 23-07-2011, 06:00 PM   #3
Abo_fahed
عضوية شرفية

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedzen105 مشاهدة المشاركة
فى ناس كتير بتخش و تشوف الموضوع و تخرج يريت الناس الى بتخش تشاهد الموضوع تحط رد و تقلى اعمل اية عشان انا مش بهزر
-_-_-

استهدي بالله يالغالي

الردود بتطلع قريب بس قول لا اله الا الله

موضوعك كبير وخطير لازم نشرحلك كل شي بالتفصيل عشان نفيدك
Abo_fahed غير متصل  
قديم 23-07-2011, 06:04 PM   #4
ahmedzen105
هاوي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Abo_fahed مشاهدة المشاركة
-_-_-

استهدي بالله يالغالي

الردود بتطلع قريب بس قول لا اله الا الله

موضوعك كبير وخطير لازم نشرحلك كل شي بالتفصيل عشان نفيدك
لا الة الا الله انا هادى بس انا عاوز الناس الى بتشوف الموضوع ترد عشان انا اعد فى البيت مش عارف اعمل اية و زى منا قلت ان الدكتور الى انا برحلو دة مش بيعرف حاجة فا انا مش عارف اعمل اية فلازم اتعصب لما اشوف الناس بتخش تشوف الموضوع و تخرج تانى انا داخل على الموقع دة عشان فى ناس بتحب تساعد فياريت الناس دة ترد على الموضوع عشان لما الليل يخش انا مش هشوف حاجة عند الكلب و طبعا الحشرات هتزيد ونا مش عارف اعمل اية
ahmedzen105 غير متصل  
قديم 23-07-2011, 06:07 PM   #5
Abo_fahed
عضوية شرفية

اقتباس:
لا الة الا الله انا هادى بس انا عاوز الناس الى بتشوف الموضوع ترد عشان انا اعد فى البيت مش عارف اعمل اية و زى منا قلت ان الدكتور الى انا برحلو دة مش بيعرف حاجة فا انا مش عارف اعمل اية فلازم اتعصب لما اشوف الناس بتخش تشوف الموضوع و تخرج تانى انا داخل على الموقع دة عشان فى ناس بتحب تساعد فياريت الناس دة ترد على الموضوع عشان لما الليل يخش انا مش هشوف حاجة عند الكلب و طبعا الحشرات هتزيد ونا مش عارف اعمل اية

-ـ-ـ-ـ-

لا تحاتي ان شالله الحين بتشوف الرد الي يفرحك ويطيب خاطرك ويمكن الناس الي شافت الموضوع

ماعندها خلفيه او فكره عن الموضوع عشان جذي ماقدرت تفيدك بس ان شالله الرد قاعد ينكتب الحين

وبتشوفه وبيسرك

اهم شي انك تحصل رد يفيدك مو رد كلام وبس فهمت يالغالي
Abo_fahed غير متصل  
قديم 23-07-2011, 06:16 PM   #6
ahmedzen105
هاوي

تمام فهمت يا ابو فهد و معلش لو اتعصبت بس انتا عارف كلواحد عندو كلب و لما الكلب دة يبا عندة حاجة و انا مش عارف اعمل فيها اية الواحد بيتجنن
ahmedzen105 غير متصل  
قديم 23-07-2011, 06:39 PM   #7
Nona999
عضوية شرفية

الصورة الرمزية Nona999

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ..

اخي نبداء بـ الحل خطوه خطوه ..

اولا : المعلوم انتصاب اذن الكلاب من عمر ثلاث شهور الى 6 شهور ,, بعد 6 شهور اذا لم تنتصب الاذن يصبح هنالك مشكله فـ الاذن ,, واعطاء حقن للكب بـ هذا العمر للاذن خطأ ..

و اخي نصيحه لا ينبغي اعطائك حقنه للكلب وانت لاتعلم كيفية حقنه ,, يتوجب الحذر عند حقن اي كائن حي ..

- الحقن بـ المكان المناسب ~> وذلك لان البعض يتم حقن الكلب فـ مكان خاطيء ( عظم ,, فوق الجلد ,, وغيره )

- الحذر وقت الحقن ~> لان اغلب الكلاب تتحرك من الالم مما يجهل البعض وقد يسبب كسر رأس الابره داخل الكلب..

- نوع الحقنه و نوع الابره مهم جدا ~> وذلك لكل فئه عمريه نوع حقنه معينه و نوع ابره معينه ..

وانتصاب الاذن يعتمد على عدة عوامل ..

اهمها :

1- جينات ودم الكلب ~> فـ هناك فرق بين كلب بيور دمه حار فـ يتم انتصاب الاذن بعمر 3 اشهر او اقل

وكلب متوسط فيتم انتصاب اذن الكلب من 3 اشهر او اكثر ..

وكلب هجين ربما لايتم انتصاب الاذن ..

2- صحة الكلب وتغذيته ..

3- الاهتمام والعنايه ..

وبعض الكلاب تنتصب الاذن عند عمر 3 اشهر وبعدها ترجع ..

فـ ينصح بهذه الحاله استخدام كالسي كير شراب ( لون العبوه زرقاء بنكة الفراوله ) 3 م مره واحده فـ اليوم

------------

ثانيا : بـ النسبه للقوارض فهذه براغيث او قراد وهذه يجب معالجتها فورا بسبب امتصاصها للدم..

ويتم استخدام الملقط لازاله القوارض و العلاج..

اقتباس:

** علاجـــات القراد والحشرات**:

1- مستحضر frontline وهو بخاخ يرش على ظهر الكلب مره واحده

شهريا..

2- ريفوليشون revolution وهي امبولات صغيره ترش على ظهر ورقبه

الكلب ..
واخي العزيز من الخطأ تحميم الجرو بـ( الديزنول ,, الديتول ) ويفضل استخدام بيبي جونسون للاطفال ( للجرو اللذي لا يعاني من حساسيه ) ..

ويتم تسريح ( تمشيط ) الكلب يوميا للتخلص من الشعر التالف والقوارض وغيرها..

وبـ النسبه للحساسيه الرجاء ارفاق صور لمعرفة اي نوع من الحساسيه و نوع التغذيه وهل اخذ التطعيمات اللازمه بهذا العمر ومكان الكلب ونوع الشامبو المستخدم سابقا ليتم ادراج العلاج المناسب ..

ثالثا واخيرا : الدنيا مليئه بـ الاطباء ولكن اين الخبير و المتميز ..

ولك كل الشكر

موفق

Nona999 غير متصل  
قديم 23-07-2011, 06:44 PM   #8
wa7ed
هاوي نشيط

بص يا عم احمد انت موضحتش الاتهابات دي مكانها فين بالظبط والحشرات دي موجودة علي الكلب بس ولا موجودة في المكان الي هو قاعد فية وانت حاطة فين وجنبة حيوانات تانية اولا او طيور
وياريت لو تصور الاتاهابات دي علشان نعرف هي حروق من المطهر واية بالظبط
بس وقفها معدتش تديهالة وزي ما قالت اختنا الاذن بتنتصب في سن تلات اشهر الي اربعة

Egypt

التعديل الأخير تم بواسطة : Abo_fahed بتاريخ 23-07-2011 الساعة 06:47 PM. السبب: التنسيق ..
wa7ed غير متصل  
قديم 23-07-2011, 06:46 PM   #9
Abo_fahed
عضوية شرفية

ماشالله عليج يــ خبيرتنا

كلام وافي وكافي

مابعد هالشرح كلام ينقال

بارك الله فيج

-ـ-ـ-

ahmedzen105

اعتقد الحين طيبنا خاطرك