منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة القطط > سؤال و جواب لقسم هواة القطط

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 23-09-2012, 05:15 PM   #1
هانم4
هاوي نشيط

مش عارفه قطي ماله

السلام عليكم
اذيكم انا من زمان مش دخلت معليشي كنت مشغوله بس اول ما قط بيتعب بجري عليكم والله خبرتكم افضل من الاطباء كثير
عندي قط عمره حوالي سنتيين كانن وهادي جدا بس بياكل كويس وبيشرب بس مفيش نشاط خالص وشعره حلو وبيلمع واكله حاليا كله دراي فود منعت السمك
مهم دايما بيكون رائحة بول بتاعه نفاذه جدا هو الوحيد ومش بينظف نفسه كويس زي بقيت القطط
وكنت علاطول كل كم يوم بغسله من الخلف مكان الحمام لاحظت من فنره طويله جدا يمكن من رمضان ان مكان التبول عند القط دايما عليه قشور بني كده ومهما حاولت اغسله الاقيه ثاني وبرده مفيش فايده القشور بتظهر قلت خلاص كل يوم انظف للقط بسيتال المطهر والقطن عملت كده اكتشفت ان كل يوم برده القشر ده بيطلع وكثير جدا والقط بيعيض وانا بمسحله بحسها بتؤلمه مش عارفه ده ايه ومعناه ايه وهل ده سبب نعاسه وكسله خصوصا ان قطط ثانيه مش كده خالص ونظاف من منطقه دي ومشكوريين كثير لاهتمامكم وردكم وجعله الله في ميزان حسناتكم
هانم4 غير متصل  
قديم 23-09-2012, 06:21 PM   #2
هانم4
هاوي نشيط

رد: مش عارفه قطي ماله

انا كنت بغسله الان القشور عمله زي قشور الجرح كده لما يكون فيه جرح ويعمل قشره بس ما في اي جرح او تعويره انا غسلتله بشامبو نيزورال وبقى نظيف خالص وبكره هلاقيه ثاني فيه قشور الاول كنت بغسل بسيتيال مطهر وحطتله المره دي مرهم كيناكومب وكنت هشتري بيتادين اطهر بيه بس قلت اسالكم الاول ممكن تكون فطريات على هيئة قشور كده ولا ايه والفطر بيسبب كسل القط وممكن يكون فطر من رمضان ومش ينتشر في القط او قطط الثانيه
هانم4 غير متصل  
قديم 23-09-2012, 06:40 PM   #3
شاهستا
عضوية شرفية

الصورة الرمزية شاهستا

وعليكم السلام ورحمه الله

اهلا بيكى هانم نورتيينا

ياريت بس صوره عشان نقدر نفيدك حبيبتى

شاهستا غير متصل  
قديم 23-09-2012, 07:10 PM   #4
هانم4
هاوي نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شاهستا مشاهدة المشاركة
وعليكم السلام ورحمه الله

اهلا بيكى هانم نورتيينا

ياريت بس صوره عشان نقدر نفيدك حبيبتى
اذيك ميرسي لردك دايما والله سباقه للخير ربنا يخليكي
طيب انا غسلتله دلوقتي وهو مسح المرهم بلسانه شاله خالص ولو صورته مش يبان حاجه لازم استنى لبكره لما يظهر القشره ثاني
هانم4 غير متصل  
قديم 23-09-2012, 07:30 PM   #5
شاهستا
عضوية شرفية

الصورة الرمزية شاهستا

ربنا يخليكى يا هانم

اوك هستنى ىالصوره

شاهستا غير متصل  
قديم 23-09-2012, 09:17 PM   #6
Octopus
عضوية فخرية
عضو ماسي

الصورة الرمزية Octopus

نحن بخير و على فكرة في انتظار الصورة مالته و على فكرة الخبيرة ناديا موجودة في المنتدى يعني رجعت له بتفيدك
قديم 23-09-2012, 09:25 PM   #7
فاتـــو
عضوية شرفية

الصورة الرمزية فاتـــو

اهلين
على فكره على حسب وصفك هذي فطريات
بس لازم الصوره علشان نتأكد
قديم 24-09-2012, 04:10 AM   #8
هانم4
هاوي نشيط

ميرسي لردكم كلكم بارك الله فيكم هصورها اول ما تظهر بكره لاني لما بغسل للقط وحط كريم بتختفي لثاني يوم بشيلها بالغسيل بفرشة سنان ناعمه اول ما تطلع هصورها باذن لله
هانم4 غير متصل  
قديم 25-09-2012, 02:06 AM   #9
هانم4
هاوي نشيط

اذيكم انا جبتلكم الصور
بصوا دي صورة عينه الاول دايما بيدمع وبينزل دموع وساعات بتكون حمرا زي لون الدم بس فاتح تعبت منها وبرده قطه ثانيه كده كمادات وقطرات وكله شويه تخف وكم يوم وترجع ثاني ودي صورة عيونه

ودي بقى صورة المشكله الثانيه القشور العلى مكان البيبي طبعا هي خافت جدا بعد ما استخدمت غسول سيتيال ومرهم كيناكوب وبفكر استخدم مرهم بنزانيل بس لازم اخد رايكم اخاف يكون مضر للمنطقه دي

يارب تكون ظاهره بقى والتصوير يكون واضح

لاقيت بقى مشكله جديده وانا بلعب في شعره زي تعاوير كده صغوره خالص يمك اربع او خمسه متفرقيين في جسمه علما انه نظيف جدا وامبول الحشرات كل ثلاث شهور بحطه وبيستحمى علاطول المهم انا قشرتها وحطيت مرهم بنزانيل وبرده قصيت شعر حواليها وصورتها دي ايه كمان

معليشي تعبتكم معايا بس انا خلاص كرهت دكاتره بعد موت قططتي هانم وقررت انا اسالكم بس لان الدكاتره للاسف بيجربوا على القطط وهما سبب موتهم
هانم4 غير متصل  
قديم 25-09-2012, 04:24 AM   #10
الخبيرة ناديا
عضوية شرفية

الصورة الرمزية الخبيرة ناديا

السلام عليكم

اختي الغاليه..

هل القط عنده مشاكل في التبول؟

او يلعق نفسه بكثره في هادي المنطقه؟

من الصور انا لاحضت ان عنده تسلخ في المنطقه التناسليه ..ممايسبب تساقط الشعر

ضروري جدا عدم غسل المنطقه بشكل دائم ..فقط يتم مسحها بمناديل مطهره .

استخدمي له بيتادين وامسحي له بقطنه معقمه ..في اليوم مرتين ..واتركيه ينشف لوحده

كرري الطريقه لمده 3 ايام .

ولابد انك تتركي منطقه التناسل عند القط جافه وغير رطبه ابدا..حتى مايتسبب له بمشاكل كثيره

منها الحساسيه او الفطريات او الالتهابات البكنيريه واللي بتوصل للجهاز البولي عنده ..وبعدها يتعب ويمرض.

الخمول والكسل اللي عنده ..بسبب انه يشعر بالالم او حرارته مرتفعه ..

قيسي حرارته ولو مرتفعه ..يحتاج الى مضاد حيوي حالا.
إلاّ گلٌ قلبَأ حّببَتہ رآضِّي عْنيٌ . .
لا يحّمِل فيّہ سِوى { ذگِرىّ طيبّہ } عآشّهآ مِعّي
الخبيرة ناديا غير متصل  
موضوع مغلق

Bookmarks

Tags
ماله, عارفه