منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة الكلاب > سؤال و جواب لقسم هواة الكلاب

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 21-01-2014, 05:07 AM   #11
عاشق الكلاب و القطط
عضو برونزي

الصورة الرمزية عاشق الكلاب و القطط

رد: ما سبب حك السمكة لجسمها بجرش الحوض او بالسخان ؟؟

اخي نريد صور حتي نفيدك اكثر

عاشق الكلاب و القطط غير متصل  
قديم 22-01-2014, 09:38 PM   #12
asmar95
هاوي نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Octopus مشاهدة المشاركة
اخوي اسمر ما اعتقد انها بكتريا و لكن اعتقد هناك متطفل صغير الحجم يلتصق ب الاسماك يسمى قمل السمك او يمكن الحوض يحتجه تغير الماء و انا بغيت من الاخ صورة ل كات فيش
نعم ههذا ما أقصده أخي
asmar95 غير متصل  
قديم 24-01-2014, 03:21 AM   #13
tamer shawky
هاوي نشيط

اسف على التاخير يا اخوانى بس بجد كونت مشغول ..
انا بحاول اصور السمك و لكن الصور مش واضحة خالص ... اسف .

الكات فيش الى عندى ( البينوا ) لا يزيد حجمة عن 1.5 - 2 سم و هما اثنين فقط .. و هما من الاسماك التى تنظف القاع فقط و ليست من الاسماك التى تنظف الزجاج .

انا الى عملتة هو انى غيرت ربع ما الحوض بماء اخر وو ضعت كوب بة 15 معلقة صغيرة من ملح الطعام الخشن و وضعت الكوب فى الحوض لمدة يومين حتى ذاب الملح .. و طبعا كونت رافع الزيولايت من الحوض حتى لا يعادل الملح و يضيع تاثير الملح .. و فعلا بطل السمك الحكة و لكن اليوم مرة اخرى لقيت مياه الحوض شبه عكرة خفيف خالص ( يعنى المياه ما هى كريستال ذى ما كانت ) على الرغم من استخدامى لاكل قشور ماركة supervit - 8 mix tropical و باكل مرة واحدة صباحا و مش كتير .. الاكل بيخلص فى 2 قيقة و حاسس انهم لسة عاوزين ياكلوا تانى بس مش برضى اديهم عشان ما ازيد من العكورة .. و بداء السمك يحك تانى جسمة ؟؟؟ هل استخدم فلاجيل 500 ؟؟؟ بس انا خايف الفلاجيل يموت البكتريا النافعة كمان ؟؟!!
ما رايكم يا شباب ؟؟
tamer shawky غير متصل  
موضوع مغلق

Bookmarks

Tags
أحصلها, الحوض, السمكة, بالسخان, تدرس