منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة الكلاب > سؤال و جواب لقسم هواة الكلاب

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 13-06-2014, 03:41 PM   #11
الهولي
مراقب منتدى هواة الحيوانات

الصورة الرمزية الهولي

79 رد: أسئله عن التدريب ((( رأى الخبره الهولى )))

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة موحا&عاشور مشاهدة المشاركة
سلام عليكم ورحمة الله

كيفكم جمياً ان شاء بخير وسعاده ديما يارب

كل عام وانت بخير بمناسبة شهر رمضان الكريم اعده الله لكم ولنا بالخير يارب
اهلا وسهلا ورمضان كريم ينعاد عليك بالصحة والعافية
ندخل بالموضوع

عندى بعض الاسئله بشأن التدريب ال بيديته تقريبا من اسبوع مع جولد والمكفاءه دراى فود

1- هو تدرب على تعالى وعلى الاتنيشن بقصد اسمه وانه ينتبه وكمان تدرب على جدع وكمان تدريب على الثبات والاكل بالأمر

نفسرهم شئ شئ ((( تعالى او كم هو كويس فيهم وقت الجو حلو وينفذ 10 على عشره ! ولكن وقت الحر ما ينفذ ينفذ امرين مثلا والثالث لا اقوله تعالى مش بيجى _ وكمان لاما بيقترب من السلم ال بتفصل السطح بيبقى مش عايز ينزل مش بيصوصو او شئ لكنه مكان غريب مش عايز ينزل من السطوح شويه بشويه بنزله واقعد معاه على السلالام حتى يتعود لكنه لا ينفذ امر كم او تعالى لاما بكون جنب السلم واقوله لازم اشيله وانزله )))
((( الاتنيشن واسمه ميه ميه انده الاسم ينتبه ويبصلى بعينى وينفذ 10 على عشره ما شاء الله )))

((( جدع او جود بوى برده ما شاء الله لاحظت حتى اول مقولها يجيلى جرى مستنى المكافأه ويشم بيدى ويلحس بيها ما شاء الله )))

((( الأكل بالأمر بحط الأكل قدامه اقوله ثابت يقعد الأول كان يناوش ويهوهو بقوه وبده يزوم الأن الحمد لله لا ثابت بيقعد وينظر لأيدى ومجرد الاشاره على الاكل كل ياكل ع طول ثابت يقف بس لازم اقول ثابت وانا بزوق راسه خفيف للخلف )))

انا بدى اعرف رأيكم ف هذا بشأن التدريبات هل اسير ف الطريق الصحيح وكمان بشأن انه احينا لا ينفذ الأمر تعالى مع الحر او السلم كما ذكرت
مع العلم انى بدرب طبقاً لمعاير سليمه جدا امر تعالى على سبيل المثال تعالى وبعدين شويه بشويه بربطه الشده ف الطوق وارميله اكل واقوله تعالى يسيب الاكل ويجى ومن ثم اخليه يروح ياكله وهكذا
تمام بداية صحيحة ان شاءالله في التدريب لن انتبه لبعض النقاط المهمه في التدريب
الان انت المدرب يعني لازم تعرف ان كثرت الاوامر اوقات يمل منها الكلب خاص اذا كان الاسلوب مش مناسب مع الكلب
نفسه بعض الكلاب تتعقد من شي او تخاف ويعلق في مخ الكلب هذا الخوف منك او من الغرفة او السلم وهاكذا
ومن الافضل تكون المكافئة غير الاكل المعتاد مثل الدراي فود
يكون اكل غير الوجبات حتى تشد انتباه الكلب لك اكثر
لان الان عندك شي غير الاكل عندك شي لذيذ بنسبا للكلب ولايطلع الا قت تنفيذ الاوامر
هينا تسحب عقل الكلب وتشده لك اكثر
وبعض الشغلات البسيطة مثل التطنيش لاتعصب عليه لانك انت مش محترف قوي في التدريب
راح يكون تشخيصك بسيط ممكن خاطئ
فراح تتعامل معه بشكل غلط
يعني في بعض الاحيان مشي بعض الاخطاء او التطنيش

2- سؤالى الاخر هل ابدأ بأمر جديد مع هؤلاء ولا انتظر شويه لاما احل هذا الامر المتعلق بالبطء ف التنفيذ ف الحر او السلم
نعم اكثر الاوقات المناسبه لتدريب هي في البرد او اجواء الشتاء
اما في الحر يصبح اوقات بعض من الملل والتطنيش من الكلب

3- بشأن الفرطه برميله الفرطه بيجبها وبيبقى مبسوط جداااااااا ومنتظر المكافأه حتى جبت صديقى ورماله الفرطه جابها ولكن جيه امامه ولف وشه ونزلها امامى انا وتجاهله ههههههه
هذي أمور عادية ليس لها معنا حقيقي لان مره يعمل كيذا ومره لا
4- سؤال اخر انا لاحظت شئ غريب ف حين وجود اى شخص غريب بيبقى مستمتع جدا بتنفيذ الاوامر عن لاما بكون انا وهو فقط يعنى حين وجود شخص غريب اديله الامر ينفذ بدون نقاش ليه بقى مش عارف هههههههه !

أنا بأسف جدا للأطاله بس حبيت استفاد منكم وكمان افيد الاخرين بموضوع التدريب واساليبه الصحيحه والسليمه
نفس الجواب الي رقم 3 تقريباً
هذا حيوان وكويس انك وصلته لهذي المرحلة في التدريب
ارجع واقول المدرب قبل كل شي
لأن تحليله للمشكلة هي تكون صحيح لكن للمبتدئين لا شوي غير وصعب
حاول تتعلم اكثر من اليوتيوب او المواضيع المثبته في قسم التدريب
وثقف نفسك اكثر

شكرا مره اخره

دمتم برعاية الله وامنه وحفظه
العفو
وانا اسف على التأخير في الرد على هذا الاسأله

الهولي غير متصل  
قديم 13-06-2014, 07:31 PM   #12
موحا&عاشور
هاوي فعال

رد: أسئله عن التدريب ((( رأى الخبره الهولى )))

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الهولي مشاهدة المشاركة
العفو
وانا اسف على التأخير في الرد على هذا الاسأله

ولا يهمك اخى احنا بنتعلم منك

الموضوع الان اتعكس ههههههههه علمته ينزل السلم ونزل

تانى يوم لاقيته قدام باب الشقه ال بسكن فيها ههههههه ومبقاش بيقعد فوق ينزل يلعب ف البيت كله اضطريت اربطه ولاما اطلعله بفكه وياكل ويشرب وعفوا يعمل حمام ويلعب وبعدين اربطه تانى

الان اخد 4 ل 5 اوامر تقريبا
1- الانتابه وحفظ اسمه
2- الاكل والثبات بالأمر بنسبة ( 70 بالمائه )
3- ان يعمل سيت يجلس يعنى
4- يسلم
5- كم او تعالى
6- قضاء الحاجه ف المكان المخصص ( بنسبة 60 بالمائه ) لانه احيانا يعمل ف اى مكان لكن قطعا بيتحسن واتعلق بالجائزه جدا . الحمد لله
موحا&عاشور غير متصل  
موضوع مغلق

Bookmarks

Tags
أسئله, البحرية, الخبره, الهولي