منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة الكلاب > سؤال و جواب لقسم هواة الكلاب

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 28-04-2014, 09:39 PM   #1
The Vix
هاوي جديد

69 تربية جرو صغير

السلام عليكم

عندي جرو عمره 50 يوم بعد التطعيم بقى بيرجع و مش بياكل و بعد ما ابتدى ياكل و بقى كويس لاقيت في الحمام بتاعه شريطة طويلة بتاع 10 سم تقريبا أخويا قالي انها ديدان اسطوانية و شفناها عالنت

بديله بندكس شراب أطفال بالسرنجة النهارده تالت يوم . و أنا بيدهوله من نفسي عشان مش عارفة أوصل للدكتور بتاعه .. فالمفروض أكمل الزجاجة و لا أوقفه بعد اليوم التالت ؟؟ أنا عايزة حل كويس عشان أقضي عالديدان دي خاالص من بطنه .. انا بأكله أكل نضيف لدرجة ان ممكن أذوقه قبل ما أحطه له و كمان بغسل حاجاته بالصابون
بس من ساعة ما عرفت ان عنده ديدان بقيت بنيمه لوحده لانه كان بينام معايا في السرير و بالأخص عالمخدة فخفت انه يكون بيعدي ولا حاجة و دلوقتي فرشاله الحمام و مظبطاه و هو زعلان انه بينام لوحده و مازال شايف ان أوضتي هي بيته و ان مكان نومه السرير لان من و هو عمره 20 يوم و هو عندي

هو خاسس و بطنه منتفخة شوية و فيها غازات و شعره مطفي خالص مش زي ما كان صغير .. فعايزة حل

و كمان عايزة نظام غذائي له يكون مغذي و يساعده عالنمو و تكون تكلفته صغيرة لان عندي كلب جيرمن كبير فالاتنين تكلفتهم عالية شوية

و عايزة أعرف أعوده على الكلب الكبير لانه بيخاف منه و بيجري و في نفس الوقت التاني اوقات بيزمجر عليه و عايزاه يبطل عضعضة لانه خرشملي ايدي

و عايزة طريقة سهلة و سريعة أعلمه بيها مكان الحمام عشان ميبهدلش البيت

و كمان امته المفروض أبدأ تدريبات الطاعة معاه ؟

أنا في فترة امتحانات فعايزة حلول منجزة و سهلة

و شكرا مقدما
The Vix غير متصل  
قديم 29-04-2014, 01:46 AM   #2
naders208
هاوي جديد

رد: تربية جرو صغير

لو تعرفي صيدلية بيطرية اشتري منها حبوب الديدان, هي حباية لكل 10 كجم من وزن الجرو, بالنسبة للنظام الغذائي كتري الحاجات الي فيها كالسيوم عشان الاسنان و العظم بس بلاش لبن كتير عشان الاسهال, لو تقدري تتجيبي دراي فود يكون افضل, المفروض الجرو في عمر 50 يوم ياكل 4 او خمس وجبات, ممكن يكون رز و خضار و بيض و جبنة نستو و لحمة مفرومة. تدريبات الطاعة لو الكلب استيعابه كويس زي الجيرمن شيبيرد بتكون من سن 3 شهور في انواع تانية تدريبات الطاعة بتتأخر شوية, بالنسبة لموضوع الحمام خليكي صبورة معاه شوية, بعد ما ياكل خديه علي المكان الي عايزاه يعمل فيه حمام و خليكي معاه لحد ما يعمل و لو عمل شجعيه, ممكن تحطي ورق جرايد او رمل و منديل فيه الفضلات بتاعته في المكان الي عايزاه يعمل فيه
naders208 غير متصل  
موضوع مغلق

Bookmarks

Tags
تربية, صغير