منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة الكلاب > سؤال و جواب لقسم هواة الكلاب

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 12-05-2012, 01:16 AM   #1
topop
هاوي جديد

الصورة الرمزية topop

69 طعام الكلب والشائعات ؟

دايما في تربية الكلاب بالذات اري ان مش كل حاجه نظريه تصلح للتطبيق او بمعني ادق تكون نتجائها
زي ماهيا نظريا
البعض بيقول ان تغذيه الكلاب علي عظام الطيور مثلا زي الارجل تضر يمعدة الكلب وممكن تودي للوفاه علي الرغم من ان في كلاب كتير بتتغذي عليها بشكل يومي وتتمتع بصحه جيده علشان كده انا شايف ان الموضوغ بيرجع للكلب وعلي حسب ما تعود منذ الصغر زي مافيه انسان ممكن ياكل وجبه معدته متقدرش عليها وانسان تاني يقدر وهنا عايز اخد راي الخبراء في الموضوع ده وحصوصا ارجل الفراغ مثلا ؟
topop غير متصل  
قديم 12-05-2012, 02:02 AM   #2
زياد سنيد
هاوي فعال

الصورة الرمزية زياد سنيد

رد: طعام الكلب والشائعات ؟

انا والله كنت عايز اعمل موضوع علي كده علشان انا بتجنن لما اشوف الخبراء هنا بيحزرو من هياكل الفراخ وارجل الفراخ وناس كتييييييييييييير اوي في مصر مش بياكلهم غير كده والكلاب بتبقي مشاء الله ولا احسن كلاب .....
قديم 12-05-2012, 09:29 AM   #3
ابن سورية
عضو برونزي

اولا اخي انا اعرف اكثر من 70% من الناس بيعطو كلابهم ارجل وعظام ورأس الدجاج بس هنا الضرر ليس بنوع الغذاء بالعكس العظام تقوي اسنان الكلب وعظامه واللثة بس الخطر منها انها قد تسبب تمزق بجدار المعدة او الاختناق لذا نصح بالابتعاد عنها تفاديا للاخطار وينصح بالدراي فود لانه فيه كل مايحتاج الكلب من فيتامينات وبروتينات ومعادن بنسب مدروسة

ابن سورية غير متصل  
قديم 12-05-2012, 12:38 PM   #4
اسم مجهول
محترف جدا

الصورة الرمزية اسم مجهول

كلامك صحيح...السالفه ومافيها انك اذا عودت الكلب ع اكل هذه الاطعمه ولا تضرر يعني تصلح له اما اذا تضرر ماتصلح له وهذه النهايه وبس...!
اسم مجهول غير متصل  
قديم 12-05-2012, 01:12 PM   #5
زياد سنيد
هاوي فعال

الصورة الرمزية زياد سنيد

انا قصدي اني يعني بياكلهم كده و بيعيشو معهم كتيييييييير ( مشاء الله )
قديم 12-05-2012, 01:25 PM   #6
wael_h6
هاوي جديد

تحية احترام لجميع الاخوة وارائهم

اخى الكريم .. تاكيل الكلب عضم وارجل فراخ ورؤس وهياكل دة اكل كويس جداا جداا للكلب

بس يكون سنو اكبر من 5 شهور لضمان اكتمال الضروس

فية شرواط لازم تطبقها فى انواع الاكل دى

اولا_ الارجل لازم تشيل الاظافر والقشر الى عليها دة طبعا بعد السلق . وهتلقيها سهلة جداا

ضرر الضوافر بيسبب جرح المعدة وديدان المعدة

ثانيا _ الرؤوس ودى انا افضلها عن اى شىء لاكن درورى جدااا انك تشيل المنقار(فم الطائر) وتههاكد ان مفيش ريش فى الراس

ثالثا _ الهياكل ودى كويسة جداا بردو واسهل بكتيير مبتحتجشى تنضفها ولا حاجة . بس من خلال تجربتى

الرؤوس افض شىء

طبعا لازم الاكل كلو يكون مسلوق .. والاكل دة بيدى جسم الكلب شكل تانى خالص خصوصا مع تمرين
الجرى والشد

والله اعلى واعلم
wael_h6 غير متصل  
قديم 12-05-2012, 02:22 PM   #7
rebbah chouaib
هاوي

الصورة الرمزية rebbah chouaib

موضوع جيد كنت حابب حطوا . الاخ wael_h6 افادني
يعني انا كنت بطعم الكلب من الغنائم التي اصطادها وبعدين قريت الموضوع الطعام حبست والان وبعد الموضوع الجيد و الاخ wael_h6 رح ارجع طعميه و طبعا مع ماقاله الاخ
rebbah chouaib غير متصل  
قديم 12-05-2012, 08:28 PM   #8
topop
هاوي جديد

الصورة الرمزية topop

65 رد: طعام الكلب والشائعات ؟

مشكورين علي الرد يا شباب ولكن لسه مستنين ادارة المنتدي ومحترفي التربية يفيدونا اكتر وحاقولكم كمان فكره كويسه ممكن بعد سلف الارجل تجيب ايد هون وتكسره بيها وتتضمن انه ميجرحش بطن الكلب
topop غير متصل  
موضوع مغلق

Bookmarks

Tags
الكلب, والشائعات, طعام