منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة الكلاب > سؤال و جواب لقسم هواة الكلاب

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 17-05-2006, 03:22 PM   #21
shadygeniuss
هاوي فعال

رد: معرفة عمر الكلب -أقوى كلب-واستفسارات

شكرا لك يا لحن الخلود انته والهى مبدع اشكرك على متابعه الاسئله واجابتها على الفور

من مواضيعى
صور كلبتى توتا --- http://www.2zoo.com/vb/showthread.php?t=22238
shadygeniuss غير متصل  
قديم 02-06-2006, 10:29 AM   #22
ali khalil
هاوي جديد

the strongest dog is a fight between two, one of them is strong becuase he is smar and the other is strong becuase he is strong, they a dubermen and the rotwiller. the strongest is the rotwiller
ali khalil غير متصل  
قديم 02-06-2006, 05:53 PM   #23
لحن الخلود
عضوية شرفية

الصورة الرمزية لحن الخلود

اشكركم يا رفاق وهذا بعض ما عندكم
وأخي علي الكريم اقدم لك التحيه ونتمنى الردود باللغه العربيه وشكرا

لحن الخلود غير متصل  
قديم 02-06-2006, 08:54 PM   #24
ali khalil
هاوي جديد

3ad computery ma yekteb 3arabi oh ana aheb hal muntada lat sherdooni
ali khalil غير متصل  
قديم 03-06-2006, 05:44 AM   #25
لحن الخلود
عضوية شرفية

عزيز وغالي ولا يهمك يابوحسين
لحن الخلود غير متصل  
قديم 12-06-2006, 03:13 PM   #26
janeraag
هاوي جديد

واللة ياخوانى انا فرحان جدا بالاسلوب الجميل دة والتعاون المسمر بينكو وبجد نفسى اكون عضو معاكو وممكن يكون عندى بعض المعلومات والصورة الجميلة اتمنى انى اقدر فى القريب انى اجعلكو تشاهدو ولة بعض هذة الصور

وهحاول انى اجاوب على بعض الاسئلة الى طرحها الاخ مطلع الشمس:

الكلب الذي تعدى عمره سنــة
هل من السهل تعليمه على أوامر الطاعة
و كم من الوقت يستغرق تقريبا لتعليمه ..؟

بس يا اخى اهم شى فى تدريب الكلب انة يكون واثق فيك وبيحبك وطبعا لازم يكون فاهم اسلوبك معاة ياعنى يكون فاهم امتة بتكون زعلان منة وامتة بتكون فرحان ودة طبعا لازم يكون من خلال فترة تعامل بينك وبين الكلب ياعنى مش شرد عمر الكلب ياعنى الكلب كل لما كبر كل ماكان قدرتة على الاستيعاب اكبر المهم انة يكون بيحبك وعارف انك بتحبة ياعنى فى ثقة يارب يكون كلامة وصل ليكى يالطريقة الى اتمناها

2:هناك كلاب تخاف من البحر ( السباحة في البحر )
لماذا ..؟ و ما الحل

طبعا لازم تكون متاكد ان الكلب طبيعى مش فى شى حصل لة فى الماضى يخلية يخاف من البحر ياعنى مثلا ممكن يكون وهو جرو شخص ما حاول انة يعلمة السباحة مثلا فالقى بية فى الماء وكانت تجربة صعبة لة هذا مجرد مثلا بخلاف ذلك تاكد ان لو الكلب متاكد انك بتحبة وعندة ثقة فيك لو نذلت النار هايكون قبلك مش البحر يارب تكون وصلة

3- إذا مشي الكلب على أرض حارة هل يحترق ..؟

واللة ياخى السؤال دة اجبتة لو نظرة فى ارجل الكلب من الاسفل هاتلاقى ان الجلد الذى يكسى الارجل سميك جدا وحاسة المس فية بتكون ضعيفة جدا يعنى تاثرة بالحرارة ضعيف ودية طبعا طيبعة خلقها اللة صبحانة وتعالى

4- هناك بعض الكلاب تملك خصية واحدة .. لماذا ..؟
و هل هي ظاهرة طبيعية ..؟ و ما حلها ..؟
و هل هو قادر على الانجــاب ..؟

يااخى فعلا هناك كلاب لها خصية واحدة وانا كنت امتلك كلب من نوع البوكسر وكان لة خصية واحدة واللة وكان بيخلف مية مية واتجوز عندى اكتر من عشرين مرة والة مرة ماخلف كان مية مية بس دة طبعا عيب خلقى بس لايعيق الخلفة وانا جربت كدة بنفسى بس اللة اعلم دية مش قاعدة ممكن يكون مش بيخلف لان فى كلاب لها خصيتين ومابيخلفوا

5- كيف أعرف عمر الكلب تقديرا ً دقيقا ً ..؟

واللة ياخى انا ماقدر اتكلم بعد الكلام الى قالة الاخ لحن الخلود لانة قال كلام يدرس فى كتب

6- إذا أطعمت كلبك لحم ني ( غير مستوي )
هل يصبح مسعور ..؟

انتى اكيد قصدك انة يكون شرس اتمنى ان الى فهمتة يكون قصدك بس لالاسف كل دة كلام كذب الشراسة دية طبيعة وينميها تدريب والاكل النى دة لية مشاكل كتير لانة بيعمل تعفن فى بطن الكلب ودة طبعا بيؤدى الى وجود ديدان فى بطن الكلب وغزات كريها واكيد مرة فى مرة هايفقد شهيتة على الاكل ياعنى دة شى منفور جدا لازم الاكل يكون مطهى جيد لان نظافة الكلب من نظافة اكلة يارب تكون فاهمنى

8- من هو أقوى كلب ..؟
واللة الاخ لحن الخلود اتكلم كلام جميل وانة معجب بية بس انا بعد ازنة احب اضيف شى لو انتا بتسال عن كلام المراجع والكتب يبقة ماهتلاقى احلى من الى قالة الاخ لحن الخلود بس لو انتا بتسال عن الواقع اقوى كلب هو الكلب الواثق فى نفسة وفى جسمة وفى صاحبة الكلب الى بيجد اهتمام جيد من مالكة ياعنى بيكون متفاهم معاة وبياكول اكل مستوى ماشى وطبعا دة بيكون فى الغالب فى كلاب الحراسة الى ذكرها الاخ لحن الخلود

9- هل ينزعج الكلب أو يغضب إذا ما نكح ..؟
طبعا انا انحنى الى الاخ لحن الخلود على الكلام الى قالة بس بردة احب اضيف نقطة بسيطة جدا بعد عملية النكاح بيتخلص الكلب من هرمنات كتير فى جسمة وطبعا بتالى بيكون الكلب فى قمة نشاطة وبيقبل على الاكل بس اخطر شى انك تضع كلب مع انسة شايعة لان دة طبعا بيزيد من افراز الهرمونات الى بتجعل الكلب فى الحالة الى وصفها لحن الخلود ياعنى ياريت ماتضع الكلب فى المكان الى فية الانثى الشائعة

10- ما نوع الكلب الذي في هذه الصورة ..؟
لالاسف حاولت كثير انى اشوف الصور بس لالاسف ماظهرت عندى بس انا واثق تماما فى كلام الاخ لحن الخلود لانة من الواضح انة لة واضعة فى مجال التربية

وفى النهاية اتمنى انى اكون على قدر مااستطعة اضفط حتى ولو معلومات بسيطة
janeraag غير متصل  
قديم 26-06-2006, 12:45 PM   #27
رياني
محترف

الصورة الرمزية رياني

مشكور اخوي على الموضوع
قديم 05-08-2006, 09:57 PM   #28
THE STALION
هاوي

الصورة الرمزية THE STALION

والله أخوي الصورة مب طالعة عندي السموحة على عدم الأفادة بس كلام الأخوان تراه صحيح
THE STALION غير متصل  
قديم 20-08-2006, 12:19 AM   #29
r3odi
محترف

الصورة الرمزية r3odi

اشكر الجميع
r3odi غير متصل  
قديم 20-08-2006, 05:24 PM   #30
لحن الخلود
عضوية شرفية