منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الطيور :::: > قسم هواة الطيور الداجنة > سؤال و جواب لقسم هواة الطيور الداجنة

رد

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 14-05-2013, 02:13 PM   #1
WORLD OF ANIMAL
محترف جدا

الصورة الرمزية WORLD OF ANIMAL

69 سؤال من مبتدئ قريبا فى هذة الهواية

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
طبعا هذى الايام انا فى امتحانات ولكنى افتح عادى يعنى ما يضر ساعة ولا ساعتين فى اليوم
المهم انا صراحة احب الدواجن جدا وكان لى تجربة من قبل مع البط كانوا 12 بطة بلدى وذكر بلدى ايضا ولكن ما كان لهم نصيب قبل الانتاج بشوى جاء مرض انفلونزا الطيور وخفت صراحة لحسن يتعدوا فذبحتهم كلهم
ومن فترة كبير جبت 15 كتكوت وقلت اربيهم شوى وبعدين اذبحهم لما جبتهم كان عمرهم يمكن اسبوع وضلوا عندى لحين ما وصل عمرهم 6 شهور صراحة تغير شامل ههههههه وهم خلونى احب الدجاج جدا

الحين نيجى للاستفسارات :
1_ هل يمكن تربية ديك ودجاجة بلدى فى عشه يعنى تربية فردية عش من الخشب ما اعرف الابعاد ولكنه مناسب بالنسبة لحجمهم ولكن هل يكون فى انتاج ؟ ؟
2_ هل هناك طريقة اخلى بيها الدجاج لما يقفز لفوق ما يوصل لارتفاع عالى لانه عندى السور حق السطح مو عالى يعنى يمكن طولة متر و10 سنتى ومن قبل فى ال15 كتكوت قفزت واحدة منهم وسقطت فى الشارع ولكن الحمد لله ما حصل اصابة ولحقتها لانى كنت موجود اما اذا قفزت وانا مو موجود طبعا ما بعرف بسقوطها وبتضيع .
3_ افضل عمر اشترى فيه الدجاج للعلم انا ابى اشترى زوج واحد للتجربة الانتاج ابى اجرب اذا انتجوا راح اكبر الموضوع اكثر
4_ طبعا نبى خبراتكم فى جميع انواع الاكل اللى ممكن ياكلوه يعنى انا زمان كنت اضع لهم علف فقط واحيانا عيش مبلول ولكن افيدونا بباقى الطعام والمحظورات ايضا
5_ لا لا كفاية كدة ههههه اعرف تقلت عليكم ولكن استحملونا يا غاليين مبتدئ وابى اتعلم
والسلام مسك الختام
قديم 14-05-2013, 02:57 PM   #2
bird96
عضو ماسي

الصورة الرمزية bird96

رد: سؤال من مبتدئ قريبا فى هذة الهواية

1 .. نعم اكيييد يا غالي يمكنك تربية ديك ودجاجه .

2 .. اضع شيك عليها .. يعليها ..

3 .. افضل عمر .. اذا بدك الدجاجه تبيض بيض كثير .. اكثر من 10 شهور .

4 .. الصباح :: علف ناشف ::: قمح وذرة وذرة بيضاء و يمكنك اضافة العدس وأي نوع حبوب تريدة .. ان كان كبير اجرشه (( كسره كسر خشنه )) . انا كنت اضع ما يفوق ال6 انوع .. ولكن من خبرتي الحمص غير محبب يسوي انفاخ وعدم استقرار في المعده . حاول ان تعطيهم الخضرة ما بعد الظهر . ووجبة علف ناشفة مساءا قبل نومهم .

5 .. انا مشغول قليلا .. ولا اعطيك معلومات اكثر .

بالتوفيق يا غالي اي استفسار اسأل ولا تتردد .
bird96 غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 14-05-2013, 07:23 PM   #3
WORLD OF ANIMAL
محترف جدا

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bird96 مشاهدة المشاركة
1 .. نعم اكيييد يا غالي يمكنك تربية ديك ودجاجه .

2 .. اضع شيك عليها .. يعليها ..

3 .. افضل عمر .. اذا بدك الدجاجه تبيض بيض كثير .. اكثر من 10 شهور .

4 .. الصباح :: علف ناشف ::: قمح وذرة وذرة بيضاء و يمكنك اضافة العدس وأي نوع حبوب تريدة .. ان كان كبير اجرشه (( كسره كسر خشنه )) . انا كنت اضع ما يفوق ال6 انوع .. ولكن من خبرتي الحمص غير محبب يسوي انفاخ وعدم استقرار في المعده . حاول ان تعطيهم الخضرة ما بعد الظهر . ووجبة علف ناشفة مساءا قبل نومهم .

5 .. انا مشغول قليلا .. ولا اعطيك معلومات اكثر .

بالتوفيق يا غالي اي استفسار اسأل ولا تتردد .

تسلم حبيبى على المرور وما ننحرم منك ياااارب
بالنسبة ل2_ ايش تقصدك بالشيك ؟؟؟؟
قديم 14-05-2013, 11:05 PM   #4
رائد ملكاوي
عضوية شرفية

الصورة الرمزية رائد ملكاوي

وقعت وما حدش سمى عليك يا غالي ههههههههه

مساحة متر في متر بارتفاع منر تقدر تربي فيها ديك ودجاجتين براحتهم

بالنسبة لخوفك انها تنط فوق السور، فاحسن شي ركب نظام مراقبة (كاميرات، وجهاز انذار)، او اشتري مسدس وهددهم ههههههههه

ارفع شيك (شيك= شبك أو أسلاك شائكة) فوق السور بالارتفاع اللي تشوفه مناسب

افضل عمر حسب اذا تحب الكتاكيت او الدجاج كونها هواية، بس عايز بيض احسن شي أكتر من سبع شهور وأقل من عمر سنتين لأنه بعد كدة البيض وانتجاه يقل أوي

الأكل: أي حاجة مثل العلف المركز اللي بيستخدموه في مزارع انتاج البيض وتقدر تقدملهم بواقي المطبخ من الرز والخضار والأوراق والأعشاب، والحبوب بمختلف انواعها ومشرفنا الغالي عبدالرحمن ما قصر فيهم، وحاسب لا ياكلوك لأنهم ياكلو اي حاجة

رائد ملكاوي غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 14-05-2013, 11:05 PM   #5
رائد ملكاوي
عضوية شرفية

بالنسبة لخوفك انها تنط فوق السور، فاحسن شي ركب نظام مراقبة (كاميرات، وجهاز انذار)، او اشتري مسدس وهددهم ههههههههه

افضل عمر حسب اذا تحب الكتاكيت او الدجاج كونها هواية، بس عايز بيض احسن شي أكتر من سبع شهور وأقل من عمر سنتين لأنه بعد كدة البيض وانتجاه يقل أوي

الأكل: أي حاجة مثل العلف المركز اللي بيستخدموه في مزارع انتاج البيض وتقدر تقدملهم بواقي المطبخ من الرز والخضار والأوراق والأعشاب، والحبوب بمختلف انواعها ومشرفنا الغالي عبدالرحمن ما قصر فيهم، وحاسب لا ياكلوك لأنهم ياكلو اي حاجة

قديم 15-05-2013, 02:31 PM   #6
WORLD OF ANIMAL
محترف جدا

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رائد ملكاوي مشاهدة المشاركة

هههههههه حبيبى والله فعلا انا شكلى وقعت فى الملعب بتاعك انت واخوى عبد الرحمن هههههه
وراح افكر فى حكاية كاميرات المراقبة ههههه تعجبنى الفكرة على اساس ان الدجاجة راح تبيض دهب ههههه
ارفع شبك طيب مافى طريقة غير دى لان انا هربيهم فى عشه من اعشاش الحمام ولكن هى واسعة جدا يعنى العشه تكفى 3 ازواج حمام فانا قلت خسارة احط زوج واحد فى كل هذة العشه وقلت اجرب حاجة تانى
طيب بالنسبة للعمر كيف اعرف العمر ولو بالتقريب ؟؟
وبالنسبة للاكل انا جربت الدجاج قبل كدة الكتاكيت كانوا ياكلون بطريقة فظيعة انا اتذكر مرة كانوا فى الارض وجوعانيين وانا ماسك الصحن وبحط العلف والعيش وفجئة لقيت ديك منهم يعنى ما شاء الله عليه كان لونه اسود ولكن لو اقول لك وصل ل2 كيلو يمكن ما تصدق هههه قفز عليا ووصل للطبق عشان ياكل ههههه
وتسلم يا حبى ونورتنا بمرووورك
قديم 15-05-2013, 07:36 PM   #7
رائد ملكاوي
عضوية شرفية

الله يسلمك يا قلبي وانا بصدق كل شي عن الدجاج

العمر للذكور يكون اوضح من الانثى وتستطيع تقدير العمر لغاية ست شهور للذكور والاناث

يعني حسب الصور

رد

Bookmarks

Tags
مبتدئ, الهواية, سؤال, قريبا