منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الطيور :::: > قسم هواة طيور الحب > سؤال و جواب لقسم هواة طيور الحب

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 01-04-2013, 10:25 AM   #1
haa111
هاوي فعال

مساعده في تحديد الجنس

السلام عليكم
لو تكرمتو بس ابغا اعرف هل هم ذكر وانثي انا اشتريتهم تقريبا قبل اسبوع ومعاهم 6 بيضات البيض طلع فاسد ورميته على كلام راعيهم 100% جوز

[IMG][/IMG]

[IMG][/IMG]

[IMG][/IMG]

[IMG][/IMG]
haa111 غير متصل  
قديم 01-04-2013, 12:40 PM   #2
mostnona
هاوي

الصورة الرمزية mostnona

رد: مساعده في تحديد الجنس

بص على حسب خبرتى اقدر اقلك ان اتنصب عليك و للاسف دول مش جهزين وهما صغيرين و صاحب المحل ادلهم بيض اناث تانية مش متلقحة علشان كدة طلع البيض فاسد و بالتالى صعب انك تحدد جنسهم علشان صغرهم و الله اعلم
mostnona غير متصل  
قديم 01-04-2013, 01:08 PM   #3
mostnona
هاوي

الصورة الرمزية mostnona

http://www.2zoo.com/vb/showthread.php?t=305046

دة لينك موضوع انا عملتو (ازاى تشترى طائر بدون عيوب ) و شوفو علشان تقدر تشترى عصافير و ميضحكش عليك فيهم
mostnona غير متصل  
قديم 01-04-2013, 01:31 PM   #4
haa111
هاوي فعال

مشكور يا غالي والله بصراحه انا مالي فيهم انا اربي كروان وبادجي وزوبرا بس قلت اخد جوز نشوف ويش يطلع لي فيه واتمنا احد ثاني يفيدني اكثر

ولك جزيل الشكر
haa111 غير متصل  
قديم 01-04-2013, 05:45 PM   #5
جورجي
محترف

الصورة الرمزية جورجي

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ماشاء الله تبارك الله جوز جميل .. الجوز بالغ تماماً .. اخوي بما ان البيض قد فسد كان بالامكان تكسر البيض وتتاكد بوجود الفروخ بداخله ..
على العموم تبديل مكان الاقفاص يؤدي الى هجر الطيور اعشاشها - بيوضها وفروخها .. بعض الاجواز الحنونة ماتترك الفروخ في حالة تبديل مكان القفص

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostnona مشاهدة المشاركة
بص على حسب خبرتى اقدر اقلك ان اتنصب عليك و للاسف دول مش جهزين وهما صغيرين و صاحب المحل ادلهم بيض اناث تانية مش متلقحة علشان كدة طلع البيض فاسد و بالتالى صعب انك تحدد جنسهم علشان صغرهم و الله اعلم
عفواً اخي الكريم .. ممكن توضح لي على اي اساس انه حكمت على الجوز بأنهم فروخ صغار ؟؟؟ وان صاحب المحل اعطاهم بيض اناث ثانية ؟!!
ربما صاحب الموضوع اشترى الجوز من مربي او من احد الهواة وليس من محلات السوق
فمن الصور الجوز واضح انه بالغاً تماماً .. احسن الظن بالاخرين
قديم 02-04-2013, 09:55 AM   #6
haa111
هاوي فعال

الله يعطيك الف عافيه مشكور على الرد الجميل
haa111 غير متصل  
قديم 02-04-2013, 10:21 AM   #7
mostnona
هاوي

الصورة الرمزية mostnona

بص انا خبير فى البادجى مش فى النوع دة لاكن انا حكمت علية بانو صغير علشان :

1_العين :العين لمة تبقى لونها كلها اسود يبقى مكملش 4 شهور و لو اسود مع بنى زى الانسان زى الصورة الي حتطها جورجى يبقى شاب ممكن انو ينتج و لو رصاصى (فضة) يبقى جهاز و قادر على الانتاج

2:الحجم : حجمو صغير و الريش قصير و ياما البائع هو الي قص ريشو علشان شكلو يبقى احلا و (الله اعلم)

3:haa111 بيقول ان البيض طلع فاسد و مقلش ان البيض فاسد و العصافير بتاهجر العش لمة بتنقلها زى ما جورجى قال لاكن البيض مش بيفسد بالسرعة دى و بردو حسأل haa111 سؤال يثبت كلامى : انت اول لمة شفتهم كانت الانثى جوة البيت علطول و لة لا ؟؟؟
mostnona غير متصل  
قديم 02-04-2013, 10:24 AM   #8
mostnona
هاوي

الصورة الرمزية mostnona

و انا اسف انى بقلك حاجة و حشة زى دى بس انا بحاول افيدك و اسعدك و لو انت عايز حاجة تانية قول
mostnona غير متصل  
قديم 02-04-2013, 11:16 AM   #9
haa111
هاوي فعال

مشكور يالغالي ويعطيكم الف عافية اول ماخده كانت الانثي على طول داخل البياضه
haa111 غير متصل  
قديم 02-04-2013, 11:30 AM   #10
mostnona
هاوي

الصورة الرمزية mostnona

لا انا مقصدش

انا اقصد انك قبل ما تحرك القفص من مكانو كانت جوة ولة لمة انت اشترتها و حركتها دخلت؟؟

و لو هى كانت جوة قبل ما تحركها كنت لمة بتعمل صوت فى القفص (صوت عالى يعنى مثلا خبط القفص او فتحت باب القفص و كدة) كانت بتخرج تشوف انت بتعمل اية و لة فضلت جوة؟
mostnona غير متصل  
موضوع مغلق

Bookmarks

Tags
مساعده, الجنس, تحديد