منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة القطط

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 19-09-2010, 05:19 PM   #1
elgendylove
هاوي

61 ارجوكم ساعدونى وارجو سرعه الرد ......

انا من بومين جيبت شويه اسماك عندى فى الحوض 60*30 * 40 مولى و جوبى و 2 زبال و 2 بلاكستوماس يعنى كلهم حوالى 18 وفلتر 1200 L .
مات منهم واحده ودى علشان كانت عيانه مولى وجسمها ابيض اول ما وصلت البيت لقيتها مقلوبه وعزلتها فى حمام ملح وحطتها فى الشمش فائت ورجعت كويسه وتانى يوم ماتت !!!!!!!!!

انا عرفت منكم ان الكبده ليهم حلوه واكلتهم كبده و مش كلوها دول فرتكوها اكل بس طبعا الحوض لونه اتعكر وبعد الفلتر اظبط . تانى يوم اكلتهم كبده تانى بس الحوض باظ وشغلت الفلتر وبدا يتظبط شويه بس المشكله انا خايف ريحع الحوض زادت وانا معنديش كربون ولقيت المولى كله طالع على سطح الميه وعمال يتنفس كده او يشرب مش عارف وشويه الزبال الى عمرى مالقيتوه فوق كده ابدا وبعدين الجوبى كلهم فوق فى حاجه غلط كده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ممكن الرد بسرعه علشان فيهم 2 حوامل ويارب يكمول على خير ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
elgendylove غير متصل  
قديم 19-09-2010, 05:26 PM   #2
Dr Khaled
عضوية شرفية

الصورة الرمزية Dr Khaled

رد: ارجوكم ساعدونى وارجو سرعه الرد ......

يا أخي الإطعام الأكل الحي يحتاج لدراية و ليس العفوية...

المهم تزيل الأسماك جميعاً و تغسل الحوض و الإكسسورات كاملة بالماء الساخن و الملح مرتين و من ثم تشطف بالماء الدافىء مرتين و تترك في الشمس ساعة و يعاد تنصيب الحوض من الصفر بإستعمال ماء جديد منزوع الكلور... و إلا لن يكون هنالك مشكلة الرائحة فقط.
Dr Khaled غير متصل  
قديم 20-09-2010, 11:11 AM   #3
elgendylove
هاوي

انا قريت كتير فى المنتدى عن الاكل الحى وقريت انه لازم احط الكبده فى ماء ساخن علشان الدم يتجلط وعملت كل الى قولتوا عليه يعنى مش بعفويه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

دلوقتى الحوض نظيف جدا اغير مياه الحوض ولا كدا تمام
elgendylove غير متصل  
قديم 20-09-2010, 11:32 AM   #4
انجل مان
عضو ماسي

الصورة الرمزية انجل مان

الاسماك الولوده ما تحتاج كبدة اطلاقا ! !

لان امعائها صغيره وممكن يأثر عليها ويسبب لها الامساك ثم الموت ..

الافضل .. تعطيهم يرقات الناموس ..

او الحشرات الصغيره .. كالناموس .. او الذباب الصغيير .. وايضا يوجد بالمحلات اغذيه عاليه البروتين

وانسى تعطيهم كبده لانها تعكر المياه وتسبب روائح كريهه ..
قديم 20-09-2010, 01:05 PM   #5
elgendylove
هاوي

يعنى يا اخ انجل مش اعطيهم كبده تانى خالص طب بالنسبه للدود الحى ده اكيد ينفع صح.
طب والحوض اغيه المياه كلها ولا يكفى نص الحوض
elgendylove غير متصل  
قديم 20-09-2010, 01:43 PM   #6
سيف العراقي
هاوي فعال

الصورة الرمزية سيف العراقي

اخوي الغالي بطبيعة المولي والجوبي وغيرها من الاسماك الولوده انها شرهه وتاكل كثيرا اولا اعمل مثل ماقالك الدكتور خالد ولاتفكر تعيد حركه الكبده لانهم مو بيرانه ولا اوسكار ههههههه والشي الثاني مثل مافالك انجل تتوفر اطعمه بالاسواق وتكون شبه محونه وجبه جيده يوميا تكفي ولاتزيد حتى لايعكر ماء الحوض وانا عن تجربه شخصيه حوالي 3 سنوات ربيت المولي والسورد تيل والبلاتي وهم اسماك رائعه بصراحه لكنها شبه شرهه للطعام واباعد عن الاطعمة مثل الكبده وغيرها لانها تدمر هالانواع والدود الحي صحيح انه مفيد جدا لكن في انواع اكل متوفر في الاسواق عالي البروتين يغنيك عن الدود الحي والحشرات الضغيره ولك ودي واحترامي وارجو تقبل مروري المتواضع

سبحان الله والحمدلله ولا اله الا الله
سيف العراقي غير متصل  
قديم 20-09-2010, 02:10 PM   #7
elgendylove
هاوي

شكرا اخ سيف على مرورك وقيمه معلوماتك بس انا المشكله عندى انى باكلهم حبوب و انا قريت لازم انوع فى اكل الاسماك ممكن اسم الاكل الى انت قصدك عليه اجيبه ليهم ؟؟؟؟؟ وبالنسبه لصغار المولى والجوبى برده اكلهم اكل الكبار اصل انا قريت ان الدود للصغار مفيد جدا .
وممكن حد يرشدنى اغير ماء الحوض ولا لا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
elgendylove غير متصل  
قديم 20-09-2010, 02:32 PM   #8
سيف العراقي
هاوي فعال

اسمعني الغالي احسن الانواع لاكل الصغار هو انك تشتري اكل سمك كبار وهو الروبيان المجفف على سبيل المثال او اي اكل سمك من شركه معتمده ويكون عالي البورتين وتطعنه جيدا الى ان تجده صار نفس الباودر وتعزله على جنب وتخصصه فقط لاكل الصغار منه ... اما بالنسبه للكبار عادي تحصل انواع كثيره جيده لكن انتبه لاتشتري اكل يكون حجم الحبيبات كبير لان اسماكك فمهم صغير وبالتالي الاكل ماراح ياكلونه كله الا الصغير منه ويتراكم في قاع الحوض ويسببلك مشاكل افضل حل اكل حجمه مناسب تعطيهم كميه مناسبه وللصغار تعطيهم من الاكل المطحون الي تكلمنه سابقا عنه مرتين في اليوم وحطهم في حوض اقل شي قطره 50* 30*30 عشان يكون لديهم حريه السباحه وتكبرو بسرعه فائقه وتحياتي اي سؤال حاظر

سيف العراقي غير متصل  
قديم 20-09-2010, 02:33 PM   #9
سيف العراقي
هاوي فعال

اسف بخصوص تغير ماء حوض الصغار عادي كل اسبوع شيل ربع الماء وحط ماء منزوع الكلور وهالكلام يطبق على الكبار ايضا

سيف العراقي غير متصل  
قديم 21-09-2010, 01:17 PM   #10
elgendylove
هاوي

elgendylove غير متصل  
موضوع مغلق

Bookmarks

Tags
......, الرد, ارجوكم, ساعدوني, سرعه, وارجو