منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الطيور :::: > قسم هواة طيور الفينش (الزيبرا - الجاوا - الجولديان فينش ... ) > سؤال و جواب لقسم هواة طيور الفينش

رد

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 26-08-2015, 03:10 PM   #1
adhm emad
هاوي جديد

80 غلطه ..ادت الى موت الفراخ

بعد فقص 4 فروخ زيبرا ....مات فرخ منهم..... فغلطت غلطه كبيره هى ان انا نزعت العش من مكانه من القفص وقمت باخراج الفرخ الميت بنفسى وبعد ان اعدت العش مكانه امتنع الزوج عن اطعام الفروخ ما ادى الى موت فرخين فى تانى يوم وتبقى فرخ كان بينازع عشان يعيش من شده الجوع ........ فقمت باخراجه سريعا من العش وقمت باطعامه يدويا وللعلم ...انه لم يفتح عينيه بعد ودى تجربه من اصعب التجارب فى حياتى وانا مستمر على اطعامه يدويا بسرنجه الانسولين الصغيره بس انا بخلط قطعة بسكويت بشويه مياه دافئة 4 مرات فى اليوم
فهل الاكل ده كافى ولا لا ولو لا تنصحونى بايه ارجو الرد لو سمحتم........
adhm emad غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 27-08-2015, 11:57 PM   #2
ريدبول
هاوي

رد: غلطه ..ادت الى موت الفراخ

هلا اخوي قطعه بسكويت غير مغذيه لوحدها لانه مصدر واحد لنفترض ان فيه فيتماين ب فتبقي فيتامينات اخري والياف تساعد في نموه ونمو ريشه عموما لن اطيل عليك ولكن لكل فرخ تقبله لنوع الطعام انا عندي فروخ طيور حب اكلها سريلاك قمح للاطفال قمح لوحده مش قمح وعسل هذي تجربتي وكويسه وايضا يوجد سريلاك جاهز للفروخ بمحلات الفروخ وفيه خلطات يسوونها المربين كثيره بس انا اشوف السريلاك اسهل يكون جاهز مايحتاج تحضير وخلط وخصوصا انك بتاكله كل 3 ساعات تقريبا وان شالله يفيدوك الخبراء اكثر هذا حسب معرفتي البسيطه وشكرا
ريدبول غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 28-08-2015, 01:33 AM   #3
adhm emad
هاوي جديد

شكرا اخى على الرد بس للاسف الفرخ مات من يومين بس الحمد لله لسه فى زوج عنده فرخين وانا انشاء الله هسيب العش للزوج الثانى عشان يبيض من جديد
قديم 29-08-2015, 01:27 AM   #4
nossa
مراقب منتدى هواة الطيور

الصورة الرمزية nossa

السلام عليكم
عوضك الله خيرا أخي الكريم
هذه مشكلة طيور الزيبرا جبانة جدا أي حركة للقفص او الإقتراب من العش خصوصا في فترة وضع البيض والتفريخ تنعكس بشكل سلبي على الفراخ .بالمناسبة لو ارتديت قفازات عند لمسك للعش لان الطيور تشتم رائحة يدك لذلك تهجر العش. وفي المرة القادمة لا تحرك العش ،فقط أخرج الفرخ الميت بيديك .وممكن يكون هذا أول إنتاج لهم إن شاء الله تفرح في الإنتاج الثاني .
بالتوفيق

nossa غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 30-08-2015, 12:00 PM   #5
adhm emad
هاوي جديد

شكرا لكى يا اختى على الرد والتشجيع وانا انشاء الله مستنى خير وهعلق العش للزوج وفراخ الزوج الثانى بصحه جيده الحمد لله
رد

Bookmarks

Tags
..ادت, الفراخ, غلطه