منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة الكلاب > سؤال و جواب لقسم هواة الكلاب

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 19-02-2014, 12:37 AM   #1
احمد شندى
هاوي نشيط

الصورة الرمزية احمد شندى

50 صور حوضى الجديد والبدايه مع نيمو

السلام عليكم اخوانى الاعزاء والمنتدى الرائع هذا انا كنت عارض السمكه الى كانت جيالى هديه (نيمو)انا سمتها كده وبمساعده العضو الكريم elberens 15
ساعدنى فى حجات كتير وانا اتحمست للفكره وان شاء الله بدايه موفقه وانا جبت حوض صغير وحجات كده كنت عايز اورهلكم واشوف ايه الى ناقص
اتركم مع الصور
ده الحوض وهو لسه جاى فاضى
[IMG][/IMG]
وده وهو جواه كيس الاكل المخصوص لنيمو
[IMG][/IMG]
وده كيس الاكل عن قرب
[IMG][/IMG]
[IMG][/IMG]
وده الفرش للحوض
[IMG][/IMG]
وتم غسل الحوض والفرش اتبل ومنزلش اى الوان خالص والصوره دى وهو مفروش
[IMG][/IMG]
[IMG][/IMG]
ولو فيه حاجه ناقصه او شئ غلط اخبرونى علشان انا لا افقه فى تربيه السمك شئ بس انا حببها
وعايز اعرف اعمل ايه دلوقتى فى احط الميه علشان الكلور وكده واعمل ايه ارجو الاهتمام
وشكرا
قديم 19-02-2014, 12:58 AM   #2
Octopus
عضوية فخرية
عضو ماسي

الصورة الرمزية Octopus

رد: صور حوضى الجديد والبدايه مع نيمو

لان الحوض اول شي الجرش ملون ل الاسف يعكر الماء في حوضك

و على فكرة حوضك ل الاسف لا ينفع ل اي اسماك بتاتا لان المشرفين و الخبراء قالوني ان الاسماك الفايتر تعيش في حوض متوسط

و لازم تغيره الى حوض يحتوي على فلتر و غيره لان الاسماك الفايتر لها فضلات كثيرة

و عموما اسماك الفايتر من الاسماك التي تحتاج الى حوض متوسط الحجم

و ارجو منك قراءة مواضيع اسماك الفايتر و بالنسبة لغذاء الفايتر فهو موجود في الاسواق
قديم 19-02-2014, 01:00 AM   #3
elberens 15
هاوي متميز

الصورة الرمزية elberens 15

كل حاجة تمام و حلو اسم نيمو علي اسم سمكة الفيلم الشهير نيمو ناقص انك تكمل الدورة البيلوجية و بالنسبة للكلور انت هتسيب مياة لمدة اربع ايام و تحطها في البلورة و الافضل انك كمان تملي جركن مية من الحنفية و تسيبها في الجركن اهو يبقي عند حدرتك مية احتياطي
elberens 15 غير متصل  
قديم 19-02-2014, 01:06 AM   #4
elberens 15
هاوي متميز

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Octopus مشاهدة المشاركة
لان الحوض اول شي الجرش ملون ل الاسف يعكر الماء في حوضك

و على فكرة حوضك ل الاسف لا ينفع ل اي اسماك بتاتا لان المشرفين و الخبراء قالوني ان الاسماك الفايتر تعيش في حوض متوسط

و لازم تغيره الى حوض يحتوي على فلتر و غيره لان الاسماك الفايتر لها فضلات كثيرة

و عموما اسماك الفايتر من الاسماك التي تحتاج الى حوض متوسط الحجم

و ارجو منك قراءة مواضيع اسماك الفايتر و بالنسبة لغذاء الفايتر فهو موجود في الاسواق

يا استاذ انا كنت مربيها في بلورة و محصلش حاجة و هي لسه عندي و فرختها كمان و لسه عايشة و الجرش ممكن يغليه في مية مغلية و يحطه في البلورة و يملا البلورة مياة و مش هيعكر المياة و بالنسبة للحوض فاسماك الفايتر تعيش دائما في بلورة و هو بلورته متوسطة الحجم يعني تنفع و السمكة دي مش بتاكل كتير يعني يديها حباية اكل كل يومين يعني مش هتعكر الحوض زي باقي الاسماك
elberens 15 غير متصل  
قديم 19-02-2014, 01:33 AM   #5
Octopus
عضوية فخرية
عضو ماسي

الصورة الرمزية Octopus

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elberens 15 مشاهدة المشاركة
يا استاذ انا كنت مربيها في بلورة و محصلش حاجة و هي لسه عندي و فرختها كمان و لسه عايشة و الجرش ممكن يغليه في مية مغلية و يحطه في البلورة و يملا البلورة مياة و مش هيعكر المياة و بالنسبة للحوض فاسماك الفايتر تعيش دائما في بلورة و هو بلورته متوسطة الحجم يعني تنفع و السمكة دي مش بتاكل كتير يعني يديها حباية اكل كل يومين يعني مش هتعكر الحوض زي باقي الاسماك

http://2zoo.com/vb/showthread.php?p=694023

هل تقرا موضوع هذا و المشكلة مب في البلورة المشكلة ان الاخ مب مسوي كما يعرف بالدورة النيتروجية و عى فكرة لا تنسى ان الجرش ملون يحتوي على مواد سامة حتى لو غلا بالماء تبقى اثار الكلور ضاهرة فيه وعموما يالذكي حبييت اوضح شي ان الاخ مب مسوي دورة نيتروجنية و ثانيا حتى اذا غلى الجرش الملون السام في الماء المغلي

و ثانيا اوضح شي اسماك الفايتر لها انواع مثل البيتا وغيرها لا تنفع لها احواض زجاجية لان الفايتر يالذكي من الاسماك التي تحب المشي و ثانيا يحتاجه شي حتى يذيل الفضلات الفايتر وعموما الاكل هذا لا يصلح للفايتر لان اكل الفايتر لازم يقسمه الى قطع صغيرة وعلى فكرة في اكل ينباع للفايتر
قديم 19-02-2014, 08:47 AM   #6
يـوســـف 2020
محترف

الصورة الرمزية يـوســـف 2020

تستطيع تربية الفايتر في البلورة ولكن كما تفضل الاخ Octopus الجرش الملون غير مناسب

ضع في البلوره جرش طبيعي

وبالتوفيق للجميع

http://www.2zoo.com/vb/showthread.php?t=336186[/CENTER]
يـوســـف 2020 غير متصل  
قديم 19-02-2014, 11:23 AM   #7
احمد شندى
هاوي نشيط

الصورة الرمزية احمد شندى

مشكور اخى يوسف 2020 على التعليق الرائع
قديم 27-02-2014, 05:30 AM   #8
محمد ابن بركي
هاوي نشيط

الصورة الرمزية محمد ابن بركي

حتى لو فيه ناس كثير يربونها في بلورة

هذا لايعني ان البلورة مناسبة لتربية الفايتر

او غيره يفضل تربيتها بحوض خمسين لتر على الاقل
محمد ابن بركي غير متصل  
قديم 04-03-2014, 05:09 PM   #9
fatemah
هاوي جديد

ايوه ممكن تعيش وتفرخ ببلورة، لكن هل هذا انساني؟ او صح؟ لا، وما يحتاج خبير عشان يقرر، ابحث انت بنفسك (بالانجليزي)،

لما تربي أي كائن حي انت تاخذ مسؤوليته، حياته كلها معتمدة عليك، انت تقرر كيف عالمه بيصير، لما تخلي عالمها كلها لترين ولا لتر كذا انت تظلمها وراح تتحاسب عليها، هذا غير ان الحوض الصغير ترتفع نسبة الامونيا فيه بسرعه مما يضر السمكة واتعب لك بالتنظيف، وما راح تقدر تحط الفلتر، والسخان وين بتحطه؟ الفايتر سمكة استوائية تحتاج درجة حراره ٢٧

الحوض الكبير اسهل وامتع واكثر انسانية، تربية السمك تصير ممتعه بالاحواض الكبيرة، ما اقول لازم تجيب ٥٠ جالون ولا ١٠٠، لكن عالأقل مو بلورة!
fatemah غير متصل  
قديم 04-03-2014, 05:23 PM   #10
elberens 15
هاوي متميز

اخي الكريم انا متفق معك بغرض التفريخ لكن لو تربية عادية بلورة كبيرة و في سخان للبلورات و فلتر اسفنجي اصغر حجم ينفع للبلورات

و شكرا

elberens 15 غير متصل  
موضوع مغلق

Bookmarks

Tags
اليديد, حوضي, والبدايه, وحلو