منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الطيور :::: > قسم هواة طيور البادجي > سؤال و جواب لقسم هواة طيور البادجي

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 26-12-2010, 11:45 PM   #11
Dr Khaled
عضوية شرفية

الصورة الرمزية Dr Khaled

رد: ممكن تساعدونى يا اصحابى

كير الذكر أبيض مزرق و ليس كحلي او الأزرق الداكن الذي هو أحد معالم جهوزية الطائر لتفريخ و ليس عمر الطائر
كما أن الصورة غير واضحة لتأكيد هل هو ذكر 100% أم إنثى لسيت مستعدة لتفريح فكلا المرحلتين تشابه في لون اللون
Dr Khaled غير متصل  
قديم 27-12-2010, 12:21 PM   #12
xkiller
محترف جدا

الصورة الرمزية xkiller

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hador مشاهدة المشاركة
مرحبا بيك يا اخى وفعلا انا لاحظت انو الاغلب مش مصرين
اوك اوعك انو هكتب بالفصحى
هو السؤال كان انو الذكر طار من الأنثى من شهرين وجبت لها ذكر جديد من شهرين ودايم بيضربو بعض بس امس وضعو منقارهم ببعض بس العصفورة الانثى كانت المفرود تبيض بس لسة ما باضت ما ادرى اية السبب مع العلم انو كانت بتدخل العش باستمرار مع الذكر الاول اللى هرب ولكن الذكر التانى مادخلت العش ولا مرة من يوم ما جبتة

أختي...
إن كان قصدك أنهم كأنهم يقبلون بعضهم من المنقار فهذا توالف و ليس تلقيح لذا لا تنتظري أن تبيض لكن هذا يبشر بالخير

و بالنسبة للعش فإصبري حوالي أسبوعين و إن لم تدخله فأغلقي فتحته بكرتونة خفيفة و بسبب رغبة الأنثى بالتزاوج ستقرض الكرتون و تدخل إلى العش
قديم 27-12-2010, 03:40 PM   #13
crazy50515
هاوي فعال

الصورة الرمزية crazy50515

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة xkiller مشاهدة المشاركة

أختي...
إن كان قصدك أنهم كأنهم يقبلون بعضهم من المنقار فهذا توالف و ليس تلقيح لذا لا تنتظري أن تبيض لكن هذا يبشر بالخير

و بالنسبة للعش فإصبري حوالي أسبوعين و إن لم تدخله فأغلقي فتحته بكرتونة خفيفة و بسبب رغبة الأنثى بالتزاوج ستقرض الكرتون و تدخل إلى العش

بجد أنت خبيييييييييييييييير بارك الله فيك
قديم 27-12-2010, 06:06 PM   #14
hador

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr Khaled مشاهدة المشاركة
العصافير الأنثى قد تعودت على الذكر السابق و الذكر الحالي ليس بالغاً رغم أن الأنثى جاهزة لوضع البيض
أما من الصور ألحظ أن الأنثى بالفعل بالغة و جاهزة تماماً و الذكر يلزمه 15-30 يوم ليتم البلوغ و عندها ممكن عند يلوغ الذكر تخرج الأنثى من البلوغ و تنظرين حتى يبلغوا بآن واحد
و الذكر هو من يحفز النثى للدخول للعش و لا تدخل وحدها
العناية بالطرفين و وضع عظم الحبار في اقلفص أو ربع بيضة تغير يومياً و هنالك نقط فيتامين هـ عند محلات الطيور تستخدنيها بواقع قطرة واحدة يومياً في فم الذكر و إن شاء الله يحفزه ذلك للبلوغ بسرعة
مرسى كتيير دكتور خالد انا اشتريت عظام الحبار ولكن البيض ما يأكلوة ولا يقربو منة بس ممكن اعرف كيف اضع فيتامين هـ فى فم العصفور انا ما اعرف امسكة ممكن احطة لهم بالماء والأنثى تشرب منو عادى ولا ما ينفع؟؟؟؟
hador غير متصل  
قديم 27-12-2010, 06:09 PM   #15
hador

اقتباس:
كير الذكر أبيض مزرق و ليس كحلي او الأزرق الداكن الذي هو أحد معالم جهوزية الطائر لتفريخ و ليس عمر الطائر
كما أن الصورة غير واضحة لتأكيد هل هو ذكر 100% أم إنثى لسيت مستعدة لتفريح فكلا المرحلتين تشابه في لون اللون
لا دكتور خالد هو ذكر الكير ازرق بس فاتح شوى
hador غير متصل  
قديم 27-12-2010, 06:10 PM   #16
hador

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة xkiller مشاهدة المشاركة

أختي...

مرسى لك يا اخى ع النصيحة المميزة
hador غير متصل  
قديم 27-12-2010, 06:16 PM   #17
hador

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة crazy50515 مشاهدة المشاركة
أنا على فكرة عاوز أقول لحضرتك تجيبلهم عظام الحبار باستمرار وفى حاجة مربعة كده عند بتوع العصافير فيها فيتامينات بردو لا يخلوا منها القفص

وكمان عند بتوع العصافير فى حاجة اسمها أملاح معدنية دى بتزود رغبة الذكر فى التزاوج

وأكل الفلفل الأخضر الغير حار بينشط أعضاء الذكر ويسهل مجارى الدم

وكمان اعملى حساب أن الأنثى هتاخد وقت على ما تنسى الذكر القديم

ولو حضرتك من بورسعيد انا ممكن أساعدك فى عنوان تجار كويسيين

وأرجو ان تبزلى قصار جهودك علشان تلحقى الموسم قبل الصيف

ووفقك الله

يارب يلحقو بس يبيضو قبل الصيف ادعيلى نفسى اشوف ولادهم انا جبت عظام الحبار زى ما قلت لى بس الأملاح المعندنية دى انا اشتريتها بس كيف اعطيها لهم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ممكن تخبرنى الطريقة ازاى واية نوع الفيتامين اللى عند بتوع العصافير دة ممكن تقولى اسمة؟؟؟؟

وللأسف انا من الشرقية مش من بور سعيد تمنيت والله انك تساعدنى
عندى سؤال كمان لحضرتك انا مسافرة لمدة شهر ممكن اعطيهم لحد ياخد بالو منهم ولا تغير المكان هيأثر على العصافير ؟؟؟؟؟
وياريت لو حضرتك عندك اى معلومات كمان تخبرنى بيها انا اطلعت على اغلب المواضيع المثبتة بس كلها مواضيع عامة

ومرسى كتيييير لزوقك ومجهودك لك منى اكبر تحية
hador غير متصل  
قديم 27-12-2010, 07:41 PM   #18
Dr Khaled
عضوية شرفية

الصورة الرمزية Dr Khaled

لا ينفع وضعه في المشرب لأن هذا الفيتامين لا يفيد الأنثى و يأتي عليها بأثار سلبية على عكس الذكر و لا بد من مسكه و وضعه في فمه
فهي أضمن و تأتي بنتائج ممتازه
Dr Khaled غير متصل  
قديم 27-12-2010, 07:58 PM   #19
hador

اقتباس:
لا ينفع وضعه في المشرب لأن هذا الفيتامين لا يفيد الأنثى و يأتي عليها بأثار سلبية على عكس الذكر و لا بد من مسكه و وضعه في فمه
فهي أضمن و تأتي بنتائج ممتازه
مرسى كتييير دكتور خالد ان شاء الله هحاول افتح فمة واضع الفيتامين فية بس ياريت كمان رأى حضرتك فى الاسئلة دى
انا جبت عظام الحبار زى ما قلت لى هل هذة الملاح المعدنية نفسها وايضا العصافير ما قربو منها ما ادرى ليش ارفع الطعام عنهم علشان ياكلو الحبار ولا لا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عندى سؤال كمان لحضرتك انا مسافرة لمدة شهر ممكن اعطيهم لحد ياخد بالو منهم ولا تغير المكان هيأثر على العصافير ؟؟؟؟؟
وياريت لو حضرتك عندك اى معلومات كمان تخبرنى بيها انا اطلعت على اغلب المواضيع المثبتة بس كلها مواضيع عامة
تقبل تحياتى واسفة ع الاطالة
hador غير متصل  
قديم 27-12-2010, 09:36 PM   #20
crazy50515
هاوي فعال

الصورة الرمزية crazy50515

77 رد: ممكن تساعدونى يا اصحابى

الموجود عند التجار هو :

الأملاح المعدنية
فيتامين أ د

وغيرهم من الادوية إلى إن شاء الله لا تحتاجينها أبداً

وكمان الأملاح المعدنية تقطر فى فم الذكر فقط واسألى التاجر كم مرة حسب عمر طائرك وكمان فى ناس بتضعها فى المياه ولكن هذا غير مفيد للأنثى لكن عادى فى كثير من الأحيان عادى إن أردتى أن تضع فى المسقاه 3 نقاط يومياً 3 أيام متتالية فقط

وكمان بالنسبة لموضوع تغيير المكان فهو يفرق فقط فى وقت وضع البيض أو وجود صغار فهو يجعل الأنثى تهجر العش احساساً بخوفها على بيضها أو على صغارها
ولكن هذا غير مستحبوبجد أتمنى أشوف انتاجك عن قريب

وياريت متجيش جنب العش أبدا (نظفيه وسبيه بأه علشان الأنثى تبدأ تأمنه وتظبطه وتجهزه لوضع البيض )
ولو تقدرى تحطى فى أرضية القفس ربع بيضه مسلوقه فقط 3 مرات اسبوعياً
وكمان البقدونس والسبانخ كمان والفلفل الأخضر لو ما أكلهوا جوعيهم 3 ساعات وبعدها حطى البيض أو الخضار
وأساسى الحبوب اخلطى كيلو دنيبه على نص كيلو بالكم وغيره 3 مرات يومياً والمياه تتغير مرتين يومياً والنظافة للقفص مرة يومياً

ولو احتجتى أى معلومة اسألينى أن تحت أمر أى حد فى أى معلومه أنا على علم بها

ووفقنا الله جميعاً

Bookmarks

Tags
ممكن, اصحابي, تساعدوني