منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة الكلاب > سؤال و جواب لقسم هواة الكلاب

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 25-11-2005, 02:49 AM   #1
ashrafamir
هاوي جديد

مشترك جديد و عندي سؤال وانا عارف انكم مش هتخذلوني

السلام عليكم ورحمة اللة و بركاتة :

اتمني انكم تتقبلوني عضو جديد في المنتدي الرائع اللي عمر مادخلت زية قبل كدة
المهم انا عندي عقدة من تربية الكلاب كان عندي 2 دوبر مان و دة بسبب :
1- كان علي كوول بينبح اول مالاذان ياذن وانتو عارفين طبعا ان الدوبر لونة اسود شوية فانا خفت منة الصراحة و كان في نقتطين جنب عينة و انا اسمع ان الكلاب دية بتبقي شياطين مش عارف بقي لاكلام دة صحيح والا لا.... انتو عارفين انا مش بعرف في تربية الكلاب دية حاجة خالص يعني جاهل بمعني اصح
2- اما تاني مشكلة انهم مكانوش بيخلفو مش عارف لية لكن كان بيحصل التزاوج لكن محملتش مش عارف لية برضة
3- انهم مكانوش مدربين و عمري ما فكرت ادربة لكن كان في نفس الوقت عندي كلب صغير خالص كان خليط دوبر مع حاجة بس مش عارف اية اصلي لقيتة في الشارع لكن الكلب دة كان يهوهو علي الكلبين بتوعي الكلاب تجري من ادامة مع ان ساعتها كان كلابي قد الكلب دة مرتين
و كانت برضة بتخاف من القطط مش اني اسمع في القصص بتاعت زمان ان القط هو اللي بيخاف بس في نفس الوقت كانو بيهوهو علي اسي حد يمشي في الشارع مش عارف لو سيبتهم هل هيهجمو علي اللي ماشي في الشارع والا هايخافو منة زي القطة
4- نزلتهم في مكان تاني غيير مكانهم و كانت الارض رملية لقتهم عملو حشرة فظيعة... حشرة صغيرة جدا بس فظيعة مكانتش بتموت بسرعة و انتشرت في بيوتنا كلها تكاثرت بسرعر رهيبة مش عارف اية الحشرة دية ...دية حتي مكانتش بتموت غيير بالشاكوش
رحت زهقت من الكلاب كلها و بعت الكلبين دوول
بس دلوقتي رجعت احنلهم تاني و عايز اربي برضة كلبين مش عارف اجيب بوكسر و الا بلدج والا بلاك جاك ؟؟؟!!!!
و السؤال التاني هو هل اخلي الارض اللي متربي فيها الكلاب اية ... رملية والا صخرية والا ... يعني ياريت حد يخبرني اية شكل الغرفة اللي احط فيها الكلاب
ارجو التعليق علي اللي كتبتة مع الاجابة علي السؤالين دوول مؤقتا
ashrafamir غير متصل  
قديم 25-11-2005, 03:10 AM   #2
DA-HunTER
هاوي متميز

الصورة الرمزية DA-HunTER

مشاركة: مشترك جديد و عندي سؤال وانا عارف انكم مش هتخذلوني

هههههههه صدق ضحك
أفضل ان الأرضتكون مكس رمل و حجر صغير و لنو الكلب فأنا أعشق الروتوايلر و أنصحك فيه

يقلك شياطين أنا سائل بالنسبة لللألوان و لا فرق ان كان الكلب أسود أو وردي المهم يكون كلب حرث أو صيد.

و الله و الشباب أعلم انشالله الكل بيساعد
DA-HunTER غير متصل  
قديم 25-11-2005, 03:19 AM   #3
ashrafamir
هاوي جديد

طيب و معناة اية انة ينوح وقت الاذان
ashrafamir غير متصل  
قديم 25-11-2005, 09:26 PM   #4
بوعزوز
عضوية شرفية

الصورة الرمزية بوعزوز

والله هذا شي طبيعي و الأرض للتنظيف أحسن كاشي والبلاك مذكور في القرأن الكريم انه الكلب الأسود شيطان و لكن اخوي لا تتعمق في هذا الشيئ لأن اذا انت كنت تبيه للحراسه فكل شي جائزلك.
وشكراا
قديم 26-11-2005, 01:30 AM   #5
ZoO_LoVeR
هاوي نشيط

اخي العزيز اول شيئ ان بالنسبة للحمل في اشياء كثيرة تعيقه اما العمر او غيره من الأشياء طبعا على حسب الحالة .....اما النباح على الأذان هذا ليش له اساس على انه شيطان ام لا انما الصوت العالى الغير مؤلوف يجعل الكلب ينبح للتحذير .......اما بالنسبة للتدريب ظطرقه فهناك مواضيع كثير فى قيم تدريب الكلاب تقدر ان ترجع لها ....اما الأرضية المناسبة تكون من البلاط وتجعل داخل المكان خشب ارتقاعه على الأرض تقريبا 15 سم وعليها قطعه من القماش او سجاده .......اما بالنسبة للحشرة اللى تكلمت عنها فهى تسما (التكست) او القراد وهي حشرة تعيش على دم الكلب تتغذى الا ان تصبح كبيرة وهى تأثر على صحة الحيوان على المدي الطويل المهم ان ترش الكلب بمواد خاصة لقتل تلك الحشرة ...اتمنى لك التوفيق ومرحبا بك معنا في منتدانا
قديم 26-11-2005, 01:56 AM   #6
rex
هاوي فعال

: اخى الكريم اشرف اهلا بك معنا بالنسبه للكلب الاسود فهو مكروه لانى سمعت حديث فى ما معناه ان الكلب السود شيطان والله اعلم ولن اتعمق كما زكر بو عزوز \ اما بالنسبه لموضوع الخلفه وموضوع الحشرات طبعا انت ماكنش عندك اهتمام بالكلاب فى الاول فلو كنت عرضتهم على دكتور بيطرى اكيد كن حيحل المشكله\\\\المهم هزا كان مع الكلاب القديمه\\لو ناوى تربى كلاب تانى يبقى تستعد\\واول ما تشترى كلب ان ما كنش مططعم لازم توديه للدكتور يطعمه ويفحصه وبالنسبه للحشرات فلها علاج يمنع تواجدها نهائيا\\ولازم انت ايضا تكون متابع لكلبك وعند ملاحظه اى شى توديه للدكتور\\وبالنسيه للارضيه تكون بلاط لتسهل عملية التنظيف ومفروش عليها حاجه على شان البرد\\ وطعا تعود الكلب على قضاء الحاجه فى الخارج\\\\\اتمنى ان اكون افدتك واسف على الاطاله اخوك هانى :bdaysmile
rex غير متصل  
قديم 26-11-2005, 08:45 AM   #7
قلب الماس
عضوية شرفية

الصورة الرمزية قلب الماس

ههههههههههههه انا ابغي اعرف شوهو الشاكوش
هو تربية الكلاب حاجه حلوه لكن بدها خبره واهتمام
ماتقدرش تربي كلب وتحبسه والسلام هو الكلاب دي لي
كانت عندك انت مش عارف لو راح تهجم على انسان او لا دليل انك حابسها طول الوقت ومابتخدهاش تمشي بيهم
انا بقولك بطل تفكر تربي كلاب لو بطريقه دي
وانت كنت حنيت وعايز تتعلم طرق تربية الكلاب والعنايه فيها
الموقع غني بالمعلومات المفيده وربي يوفقك
بخصوص كلابك وصوت الاذان عادي لنه الكلب بتفجأ بصوت عالي
فبيخاف ويبدا ينبح لغرض الحراسه لنه مش عارف مصدر الصوت
قديم 26-11-2005, 07:26 PM   #8
ashrafamir
هاوي جديد

متشكر جدا يا اخواني علي الرد و انا فعلا كنت بحميهم تقريبا مرتين في الاسبوع بس و قبل ماتجيلهم الحشرة مكنتش بحميهم الا كل فترة فاكيد هو دة السبب اما علي تربيتهم في قضاء الحاجة لسة معرفهاش بس اللي محيرني دلوقتي ان مش عارف اختار كلب اية جيرمن شيبرد و دة تمنة في مصر 200 جنية والا بوكسر و تمنة 750 جنية والاا ماستيف ودة 500 جنية مش عارف بقي و محدش يسالني اذا كان الكلب نضيف والا لا بس انا بقلكم كانوع بس مش اكتر وانا بكرر الشكر للاخ عزوز والاخ فلب الماي و ريكس و د هانتر
ashrafamir غير متصل  
قديم 26-11-2005, 09:08 PM   #9
rex
هاوي فعال

اخى اشرف بالنسبه للانواع التى زكرتها كلها جميله وتصلح للحراسه لاكن كل هاوى او مربى له زوقه\\انا مثلا بحب جيرمن شيبرد ممكن انت تميل الى نوع اخر \\فى انهايهاختار الكلب الزى تحبه انت وتقتنع به انت لان كل واحد له وجهة نظر\\\ وارجو ان اكون افدتك
rex غير متصل  
قديم 27-11-2005, 03:38 PM   #10
ashrafamir
هاوي جديد

شكرا اخ ريكس بس انت شايف اختلاف الاسعار فهل هايكون الجيرمن احسن من البوكسر انا فعلا بحب الجيرمن شيبرد او البلاك جاك و علي علمي ان الاتنين حاجة واحدة بس مش عاررف بقي....... بس انا غالبا هاجيب جيرمن شيبرد و خلاص بس انا كان نفسي في سلالة نضيفة بس مش لاقي فلو حد من مصر هنا ياريت يقلي لو كان عندة او يعرف حد بيبيع و شكرا
ashrafamir غير متصل  
موضوع مغلق

Bookmarks