منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة الكلاب

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 31-12-2008, 12:18 AM   #1
thegamelegend
هاوي جديد

ارجو الرد سريعاااااا

انا عايز اعرف معلومات عن الدوبرمان من ناحية اخلاصه لصاحبه لان الكلب اللي حجيبه حيكون اول كلب ليه و هل هو افضل ام الجيرمن و ايضا اسعاراهم في مصر و انا اسف لاني طولت عليكم
thegamelegend غير متصل  
قديم 31-12-2008, 12:51 AM   #2
medoakef
هاوي فعال

الصورة الرمزية medoakef

رد: ارجو الرد سريعاااااا

اولا تحت امرك ثانيا لو انت اول مره ليك تعامل مع الكلاب يعني مش عندك خبره اساسي الجيرمن لانه هاديو مطيع و طيب و علي نياته بس بردو ساعت الجد متعرفهوش و شكل جميل و اليف جدا
بس الدوبر ممكن نحطه مع الكلاب الشرسه لانه عنيد بعض الشيء و ماشي بمزاجه هو اه اشرس من الجيرمن بس شكله بالنسبه لي مش حلو و مش هيريحك مدام اول مره تتعامل مع كلاب انا انصحك و كل الي هيرد هيقول لك جيرمن
بالنسبه الي الاسعار الجيرمن مثلا عمر 3 شهور من 250 الي مالا نهايه بس فس مصر ممكن تجيب حاجه جامده ب 3500 ده بالنسبه لمصر اخرها يعني ابن بطل مثلا (معنه مش ابن بطل ولا حاجه)هو نضيف اوي بس)
و الدوبر في واحده من فتره كانت معروضه علي كان بيقول 500 و بيقول انها جمده عمو 3 شهور بس مشفتلهاش الا صوره و الاسعار تكون الي 1500 علي ما اعتقد اصل الدوبر و الرود و البيدبولو البوكسر و كل هذه السلسله بتكون اقل نضافه فيها 80% عكس الجيرمن بس طبعا الدوبر اه مع هذه المجموعه من حيث التصنيف بس هو ميجيش ضفرهم في الشراسه
ارجو ان اكون افدك و اسف الاني طولت عليك

جيرمن هو الحبوب
بيدبول هو الاشرس بلا شك
medoakef غير متصل  
قديم 01-01-2009, 01:35 PM   #3
thegamelegend
هاوي جديد

شكرا جزيلاااااااااااااااااااااااااا لك
thegamelegend غير متصل  
قديم 01-01-2009, 03:47 PM   #4
amr mms2
هاوي فعال

الصورة الرمزية amr mms2

كلام medoakefصح لو انته اول مره تربى كلاب بلاش دوبر لانه شرس وعنيد ولانك اول مره مش هتعرف تصيطر عليه
قديم 03-01-2009, 11:13 AM   #5
غضباوى
هاوي متميز

الصورة الرمزية غضباوى

انصحك انك تجيب جيرمن شيبرد (جرو)عمره من شهرين الى خمس شهور
علشان تعرف تصيطر علية ويسمع الكلام اسعارة من 500 الى 1500 جنية (بالنسبة لى انا بعد الفصال)
لكن الدوبر مان لا انصح اى احد جديد فى تربية الكلاب انة يجيبة لانه عنيد وممكن يمشيك على مزاجة
خليك فى الجرمن افضل
تقبل نصيحتى
غضباوى غير متصل  
قديم 03-01-2009, 11:23 AM   #6
the pitbull
هاوي نشيط

الصورة الرمزية the pitbull

اول شي مبرووك مقدمأ لاول كلب راح تشتري وانشالله يتربه بعزك اول شي حبيت اقولك انا ايذى كان اول كلب لك نصيح لك اخذ الجيرمن لائنه كشكل احلى وذكي بس يحتاج له نضافه واهتمام حتى الدوبرمان يحتاج نضافه بس الجيرمن لائنه شعر يعني مايصلح تشتريه وترميه بمكان مو نضيف او حار ايطيح شعره وصير شكله مو حلو الدوبرمان حلو وسريه بس عنيد وراح يتعبك كثير وشكله يعني مو حلو نفس الجيرمن بس من ناحية المادية اكيد راح يكون الجيرمن اغلى من الدوبرمان ..المهم انت تشوف الي يريحك انت تبي لتدريب او حراسة او تعاكس فيه وده الي حاصل عند اغلبيت الشباب لوووووول ومن ناحية السعر يعني الي يريحك

التعديل الأخير تم بواسطة : Jameel2006 بتاريخ 03-01-2009 الساعة 01:42 PM. السبب: ازالة الصورة من التوقيع
the pitbull غير متصل  
قديم 03-01-2009, 12:02 PM   #7
% مــجـــروح %
هاوي متميز

الصورة الرمزية % مــجـــروح %

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the pitbull مشاهدة المشاركة
اول شي مبرووك مقدمأ لاول كلب راح تشتري وانشالله يتربه بعزك اول شي حبيت اقولك انا ايذى كان اول كلب لك نصيح لك اخذ الجيرمن لائنه كشكل احلى وذكي بس يحتاج له نضافه واهتمام حتى الدوبرمان يحتاج نضافه بس الجيرمن لائنه شعر يعني مايصلح تشتريه وترميه بمكان مو نضيف او حار ايطيح شعره وصير شكله مو حلو الدوبرمان حلو وسريه بس عنيد وراح يتعبك كثير وشكله يعني مو حلو نفس الجيرمن بس من ناحية المادية اكيد راح يكون الجيرمن اغلى من الدوبرمان ..المهم انت تشوف الي يريحك انت تبي لتدريب او حراسة او تعاكس فيه وده الي حاصل عند اغلبيت الشباب لوووووول ومن ناحية السعر يعني الي يريحك
كلام سليم...

% مــجـــروح % غير متصل  
موضوع مغلق

Bookmarks