منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الطيور :::: > قسم هواة الببغاوات > سؤال وجواب لقسم هواة الببغاوات

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 06-06-2012, 09:40 PM   #1
loza_27
هاوي جديد

فضلات في الحوض و مرض الاسماك

السلام عليكم ...

النهاردة كده فجأة و بدون مقدمات صحيت لاقيت المياة مليانة فضلات و مش نضيفة خالص و لاقيت سمكة عليها نقط بيضاء

غيرت ربع المياه و حطين دواء النقط البيضاء ... و حطيت السمك في الحوض

و في سمكة عايمة علي سطح المياه مش عايزة تنزل ... انا عملت حاجة غلط ؟؟؟؟؟

مع العلم اني باغير المياه كل 10 ايام و النهاردة كان عدي اسبوع من اخر تغيير دوري

في حاجة كمان انا معنديش حوض عزل بس عندي بلورة هل ينفع احط السمكة المريضة لوحدها في البلورة ؟؟؟؟

التعديل الأخير تم بواسطة : Egyptian Eagle بتاريخ 07-06-2012 الساعة 02:03 AM. السبب: عنوان يناسب الموضوع
loza_27 غير متصل  
قديم 07-06-2012, 01:54 AM   #2
Egyptian Eagle
تم التحفظ على العضويه من قبل إداره توزوو

رد: مشكلة في مياه الحوض

و عليكم السلام و رحمة الله

طبعا اختي نريد مقاسات الحوض + قوة الفلتر + نوع الاسماك بعد اذنك
بعدين في جملة محتاجه تفسير " غيرت ربع المياة و حطيت دواء النقط البيضاء... و حطيت السمك في الحوض "
اختي هل تقومي برفع الاسماك من الحوض اثناء تغيير ماء الحوض؟؟
بالنسبه للسمكه الطافيه على سطح الماء هل هي مقلوبه على ظهرها و سباحتها غريبه؟؟
طبعا صور واضحه للسمكه يكون افضل
بالنسبه للفضلات التي ظهرت في الحوض , هل تقومي بتنظيف الفلتر كل اسبوع اثناء تغيير الماء الدوري ؟؟
لا اختي البلوره لا تصلح حوض عزل , لان حوض العزل يحتاج فلتر اسفنجي + سخان + ترموميتر
كما ان حوض العزل يجب ان يكون اقل شئ 60 - 80 لتر
طبعا علاج النقط البيضاء سهل جدا و يختفي خلال 6 ساعات اذا تم العلاج مبكرا و بطريقه صحيحه فقط ارفعي درجة الحراره الي 29 و اضيفي الدواء ثم اغلقي الفلتر و الاضاءه 30 دقيقه
Egyptian Eagle غير متصل  
قديم 07-06-2012, 02:04 AM   #3
loza_27
هاوي جديد

فضلات في الحوض و مرض الاسماك

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد علي علي مشاهدة المشاركة
و عليكم السلام و رحمة الله

طبعا اختي نريد مقاسات الحوض + قوة الفلتر + نوع الاسماك بعد اذنك
بعدين في جملة محتاجه تفسير " غيرت ربع المياة و حطيت دواء النقط البيضاء... و حطيت السمك في الحوض "
اختي هل تقومي برفع الاسماك من الحوض اثناء تغيير ماء الحوض؟؟
بالنسبه للسمكه الطافيه على سطح الماء هل هي مقلوبه على ظهرها و سباحتها غريبه؟؟
طبعا صور واضحه للسمكه يكون افضل
بالنسبه للفضلات التي ظهرت في الحوض , هل تقومي بتنظيف الفلتر كل اسبوع اثناء تغيير الماء الدوري ؟؟
لا اختي البلوره لا تصلح حوض عزل , لان حوض العزل يحتاج فلتر اسفنجي + سخان + ترموميتر
كما ان حوض العزل يجب ان يكون اقل شئ 60 - 80 لتر
طبعا علاج النقط البيضاء سهل جدا و يختفي خلال 6 ساعات اذا تم العلاج مبكرا و بطريقه صحيحه فقط ارفعي درجة الحراره الي 29 و اضيفي الدواء ثم اغلقي الفلتر و الاضاءه 30 دقيقه
الحوض مقاساته 80 *40*30 و الاسماك هي انجل و سيلفر شارك و بارب قوة الفلتر مش مكتوب عليه بس هو بقاله فترة و شغال كويس ة بينضف المية كويس ...
اما بقي بالنسبة للتنضيف اها بشيل السمك من الماء اثناء التغيير .....
و بانضف الفلتر كل تغيير للماء ....
السمكة البارب بقت بتعوم بشكل طبيعي دلوقتي بس هي كانت واقفة بشكل عمودي راسها تحت و ذيلها فوق

طيب انا اضفت الدواء و كنت مشغله الفلتر ... احط منه تاني و اقفل الفلتر و لا ايه

بالنسبة لسؤال حضرتك عن رفع السمك من الحوض وقت تغيير الماء .... الحوض بيبقي صعب اوي من تغيير الماء و بعدين لما بحط الماء الجديد هيبقي صعب علي السمك تحمل الضغط بتاع الماء .... ايه طيب المشكلة من الموضوع ده ؟؟؟

التعديل الأخير تم بواسطة : Egyptian Eagle بتاريخ 07-06-2012 الساعة 02:22 AM. السبب: مشاركات متعدده يمكن كتابتها معا
loza_27 غير متصل  
قديم 07-06-2012, 02:17 AM   #4
Egyptian Eagle

رد: فضلات في الحوض و مرض الاسماك

اختي
حوضك سعته 96 لتر
يعني تحتاجي لفلتر قوته 1000 لتر / الساعه او 960 لتر / الساعه ان وجد
مشكله الفضلات ممكن تكون بسبب ان قوة الفلتر غير مناسبه للحوض او انك اثناء تغيير الماء لا تقومي بتقليب الجرش و تنظيف الفضلات جيدا
طبعا الاسماك لا ترفع من الحوض اثناء تغيير الماء اختي لان ذلك سيعرض الاسماك لصدمه عند اعادتها مره اخرى للحوض مما يعرضها للامراض
لا اختي لا تضيفي الدواء مرة اخري اذا اختفى المرض غدا قومي بتغيير 30 % من ماء الحوض
و اذا استمر اضيفي الدواء كما ذكرت لك

اخيرا
انا لن اتكلم معكي بخصوص الاسماك لانه يبدو انك مصممه على تربية اسماك غير متوافقه مع بعضها تماما
و انا اقول لكي مسبقا توقعي المزيد من الامراض
Egyptian Eagle غير متصل  
قديم 07-06-2012, 02:12 PM   #5
loza_27
هاوي جديد

اقتباس:
اختي
حوضك سعته 96 لتر
يعني تحتاجي لفلتر قوته 1000 لتر / الساعه او 960 لتر / الساعه ان وجد
مشكله الفضلات ممكن تكون بسبب ان قوة الفلتر غير مناسبه للحوض او انك اثناء تغيير الماء لا تقومي بتقليب الجرش و تنظيف الفضلات جيدا
طبعا الاسماك لا ترفع من الحوض اثناء تغيير الماء اختي لان ذلك سيعرض الاسماك لصدمه عند اعادتها مره اخرى للحوض مما يعرضها للامراض
لا اختي لا تضيفي الدواء مرة اخري اذا اختفى المرض غدا قومي بتغيير 30 % من ماء الحوض
و اذا استمر اضيفي الدواء كما ذكرت لك

اخيرا
انا لن اتكلم معكي بخصوص الاسماك لانه يبدو انك مصممه على تربية اسماك غير متوافقه مع بعضها تماما
و انا اقول لكي مسبقا توقعي المزيد من الامراض
شكرا لك اخي علي الافادة

بخصوص الاسماك انا مش مصممة و لا حاجة بس انا جبتهم خلاص مش هاعرف اتصرف فيهم يعني و ربنا يستر بقي و هما متعايشين مع بعض الي الان ... حضرتك عارف جدول التوافق المنتشر علي النت موجود فيه ان الانواع دي متوافقة مع بعض

مشكلة الماء مش عارفة سببها مع العلم اني باعمل كل اللي حضرتك ذكرته ده بس بعد تغيير الربع بقت نضيفة دلوقتي ....

اخر نقطة انا مش قادرة اتخيل ازاي اسيب السمك في اثناء الغيير الدوري للماء يعني الحوض بيبقي مليان فضلات من تقليب الجرش و ده ممكن يمرض السمك ... طيب هاطلب من حضرتك طلب .. ممكن تشرحلي بالتفصيل الممل ازاي بتغير انت الماء عندك من غير ما تشيل السمك لانه جايز انا بعمل حاجة غلط
loza_27 غير متصل  
قديم 07-06-2012, 05:17 PM   #6
Egyptian Eagle

1- تحضير وعاء فارغ + ماء نظيف مضاف اليه مزيل الكلور+ سيفون تنظيف او مكنسة الجرش
2- لابد غسل اليدين جيدا قبل وضعها في الحوض وممكن تستخدمي aquarium gloves بعد ان تغسليه جيدا
3- وضع سيفون التنطيف في الماء بحيث يكون الطرف الكبير او العريض في الماء
4 - تقومي بتنظيف الجرش و تقليبه لسحب الفضلات من الحوض
5 - تقومي بتنظيف اسنفج الفلاتر جيدا باستخدام نفس الماء المزاح من الحوض
6- تعيدي تركيب الفلتر مرة اخرى
7- اضافة الماء الجديد
انتهت المساله
ملحوظه
الماء الجديد يضاف اليه مزيل الكلور ثم تنتظري 10 - 15 دقيقه قبل وضعه في الحوض
الماء الجديد تكون درجة حرارته نفس درجة حرارة الماء الموجود في الحوض او مقاربه له
يتم غلق الفلتر اثناء تغيير الماء
لا يتم رفع الاسماك من الحوض اثناء تغيير الماء
و هذا فيديو يوضح كيفيه تغيير الماء , و سوف تلاحظي ان الاسماك في الحوض الموضوع عادي لا توجد اي مشاكل بالنسبه للاسماك

Egyptian Eagle غير متصل  
قديم 07-06-2012, 05:33 PM   #7
Dr Khaled
عضوية شرفية

الصورة الرمزية Dr Khaled

فقط تعقيب بسيط جدول توافق الأسماك ماذا يقول أن السلفر شارك و البارب و الأنجل متوافقين كيف؟
علماً أني أعرف هذه الجداول و هي تضع التوافق بين كل نوعين عمودي و أفقي!!!
و هنالك جدول موجود في الفهرس تم تعديله من قبلي بما ينسجم و التوافق السمكي ...

نأتي لموضوع التغيير قبل الحوض بالتفصيل الممل الذي لا أحبه سرده أريد أن أعرف كيف تغييرين الماء بالتفصيل الممل ؟؟؟ و ما المقصود بتقليب الحصى و السمك داخل الحوض؟

و لماذا 10 أيام هل ورد في أي موضوع في القسم أن تغيير الماء يستمر 10 أيام أو أكثر أختي؟؟؟

الواضح أن عملية التي تطبقيها خطأ و يستدعي سرد الفتاصيل للحوض مع ذكر قوة الفلتر و تحميل صورة
Dr Khaled غير متصل  
قديم 07-06-2012, 05:58 PM   #8
Egyptian Eagle

بعد اذنك ابو وسام
اختنا loza كما قلت مصممه على رايها
والا فلماذا تربي السلفر شارك و البارب مع الانجل على الرغم من اننا نصحنها اكثر من مره و وضحنا لها امور توافق الانجل مع الاسماك الاخرى في اكثر من سؤال , يعني بصراحه موضوع توافق الانجل قتل بحثا
اختنا على مايبدو غير مقتنعة , دعها تخوض التجربه , لعل التجربة العملية تثبت لها صحة كلامنا
Egyptian Eagle غير متصل  
قديم 07-06-2012, 06:21 PM   #9
Dr Khaled
عضوية شرفية

الصورة الرمزية Dr Khaled

لا أريد خوض ما سبق و ذكر سابقاً لكنني أعقب على الجداول التي تستعمل و لهذا الشيء طرحت جدول معدل موجود في الفهرس فقط لا غير أخي الكريم .....
لكننا ننصح و نذكر لعل الذكرى تنفع المؤمنيين
Dr Khaled غير متصل  
قديم 08-06-2012, 09:04 PM   #10
loza_27
هاوي جديد

اقتباس:
1- تحضير وعاء فارغ + ماء نظيف مضاف اليه مزيل الكلور+ سيفون تنظيف او مكنسة الجرش
2- لابد غسل اليدين جيدا قبل وضعها في الحوض وممكن تستخدمي aquarium gloves بعد ان تغسليه جيدا
3- وضع سيفون التنطيف في الماء بحيث يكون الطرف الكبير او العريض في الماء
4 - تقومي بتنظيف الجرش و تقليبه لسحب الفضلات من الحوض
5 - تقومي بتنظيف اسنفج الفلاتر جيدا باستخدام نفس الماء المزاح من الحوض
6- تعيدي تركيب الفلتر مرة اخرى
7- اضافة الماء الجديد
انتهت المساله
ملحوظه
الماء الجديد يضاف اليه مزيل الكلور ثم تنتظري 10 - 15 دقيقه قبل وضعه في الحوض
الماء الجديد تكون درجة حرارته نفس درجة حرارة الماء الموجود في الحوض او مقاربه له
يتم غلق الفلتر اثناء تغيير الماء
لا يتم رفع الاسماك من الحوض اثناء تغيير الماء
و هذا فيديو يوضح كيفيه تغيير الماء , و سوف تلاحظي ان الاسماك في الحوض الموضوع عادي لا توجد اي مشاكل بالنسبه للاسماك

طيب تمام انا باعمل كل ده مع زيادة اني باشيل السمك ... التغيير الجاي ان شاء الله مش هشيله بس تعكر الحوض مش هياثر علي السمك ؟؟؟

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr Khaled مشاهدة المشاركة
فقط تعقيب بسيط جدول توافق الأسماك ماذا يقول أن السلفر شارك و البارب و الأنجل متوافقين كيف؟
علماً أني أعرف هذه الجداول و هي تضع التوافق بين كل نوعين عمودي و أفقي!!!
و هنالك جدول موجود في الفهرس تم تعديله من قبلي بما ينسجم و التوافق السمكي ...

نأتي لموضوع التغيير قبل الحوض بالتفصيل الممل الذي لا أحبه سرده أريد أن أعرف كيف تغييرين الماء بالتفصيل الممل ؟؟؟ و ما المقصود بتقليب الحصى و السمك داخل الحوض؟

و لماذا 10 أيام هل ورد في أي موضوع في القسم أن تغيير الماء يستمر 10 أيام أو أكثر أختي؟؟؟

الواضح أن عملية التي تطبقيها خطأ و يستدعي سرد الفتاصيل للحوض مع ذكر قوة الفلتر و تحميل صورة
شكرا لك يا دكتور انا تقريبا بعمل كل اللي قال عليه الاخ محمد بس بزيادة اني باشيل السمك و باحطه في ماء من المزاح من الحوض بس بحط الماء من الوعاء علي طول عشان كده كنت بشيل السمك ... ممكن بقي احط الماء في الحوض باستعمال وعاء صغير عشان مياثرش علي السمك ...
انا مش شفت الجدول بتاع حضرتك ... يعني الجدول المنتشر ده غلط ... طبعا حضرتك و الاخ محمد خبراء في تربية الاسماك و التجربة طبعا افضل من القراءة ...

اقتباس:
بعد اذنك ابو وسام
اختنا loza كما قلت مصممه على رايها
والا فلماذا تربي السلفر شارك و البارب مع الانجل على الرغم من اننا نصحنها اكثر من مره و وضحنا لها امور توافق الانجل مع الاسماك الاخرى في اكثر من سؤال , يعني بصراحه موضوع توافق الانجل قتل بحثا
اختنا على مايبدو غير مقتنعة , دعها تخوض التجربه , لعل التجربة العملية تثبت لها صحة كلامنا
اخي محمد ...
انا فعلا لما جبت الانواع دي مع بعض كنت عارفة انها متوافقة مع بعض بس لما دخلت هنا و قلتولي انها غير متوافقة بقيت مش عارفة اعمل ايه و انا مش مصممة و لا حاجة بس انا كنت جبت السمك خلاص ... مش هاعرف اتصرف فيه يعني ....
علي فكرة انا مقتنعة بكلامكم طبعا و مش باعند يعني بس زي ما حضرتك بتقول اديني هاخوض التجربة و ربنا يستر بقي و ميبقاش في خساير تاني .....
و الواحد بيتعلم من اخطاءه برده

التعديل الأخير تم بواسطة : Dr Khaled بتاريخ 08-06-2012 الساعة 09:56 PM. السبب: مشاركات متتالية يمكن كتابتها مع بعض
loza_27 غير متصل  
موضوع مغلق

Bookmarks

Tags
مياه, مشكلة, الحوض