منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الطيور :::: > قسم هواة الحمام واليمام > سؤال و جواب لقسم هواة الحمام و اليمام

رد

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 28-05-2013, 03:02 PM   #41
خانتني دموعي
هاوي

رد: حمامي طار

عارف اللي شبه فرخك بس اكبر بشوي وريشه مكتمل يعني طار مافي قوارض والبسس ماتقدر تدخل الحوش لان السور عالي عليها واللي تلقى الباب مفتوح وتسكر وهي جواء مستحيل تطلع الذكر اه من القدام والجديد مات
انا احسن شي احيب حمام زينه واريح راسي من البيلدي

تحياتي لك على فكره انا راجل خخخخخ *__*
خانتني دموعي غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 28-05-2013, 03:02 PM   #42
خانتني دموعي
هاوي

عارف اللي شبه فرخك بس اكبر بشوي وريشه مكتمل يعني طار مافي قوارض والبسس ماتقدر تدخل الحوش لان السور عالي عليها واللي تلقى الباب مفتوح وتسكر وهي جواء مستحيل تطلع الذكر اه من القدام والجديد مات
انا احسن شي احيب حمام زينه واريح راسي من البيلدي

تحياتي لك على فكره انا راجل خخخخخ *__*
خانتني دموعي غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 28-05-2013, 03:47 PM   #43
WORLD OF ANIMAL
محترف جدا

الصورة الرمزية WORLD OF ANIMAL

ناسف يا غالى للاخطاء فى بعض الحروف لانى كنت اكتب وانا مستعجل وانا ادرى انك راجل وعلى راسى من فوق

لكن الفرخ ما يقدر يطير يا غالى الا اذا كمل 4 شهور ونص وما بيطير بعيد يعنى ممكن يتنقل من حيطة لحيطة لكن ما يطير مثل باقى الحمام يعنى مستحيل يكون الفرخ حقك طار
كمان القطط ما يعلى عليها شئ انا شوفت قط نص حوالى مادرى كم طولها لكن نط من الشارع الى الدور الثانى يعنى مسافة مستحيل تصدق انه نطها انا كنت واقف وهتجنن مش قادر استوعب المسافة
الجديد مات اكيد فى سبب وللعلم يا غالى اذا هذة الهواية اخذت بالطريقة اللى انت تستعملها ما كانت انتشرت وما كان فى احد ربى حمام

يعنى عندك شوية مشاكل المفروض انك تصلحها مو تقول خلاص وقفت وما راح اكمل

والذكر اللى رجع اعتبره عوض عن اللى مات يا غالى

وحمام الزينة تربيته اصعب واذا كان واجهك فى البلدى مشكلات بنسبة 50 % ف فى حمام الزينة راح تواجهم مشكلات بنسبة 80% يعنى انت بالطريقة دى ما راح تقدر تتحملها وراح تمل من الحمام وتكرهه

نصيحتى لك اولا حمد الله ثانيا اغلاق العش على جميع الحمام اللى فيه وتبدء بيهم انا مادرى كم عددهم لكن اذا زوج او اثنين ابدء بيهم واعتنى فيهم شوى وتاكد من نظافة الاكل والشرب ومن امان العشه وانه ما فى شئ مزعج لهم واعتنى فيهم وخلى عندك شوية صبر وان شاء الله ربى راح يعوضك عن صبرك خير
وتشوف احلى انتاج ولما تكتسب الخبره تبدء تجيب حمام زينة وحمام نادر وكل اللى نفسك فيه

لا تعتبر هذا قهرا او جبرا انا اخوك الصغير او الكبير واللى اقوله لك هو مجرد نصيحة فقط لا غير وفيك تتقبلها او ترفضها
تقبل مرورى

Bookmarks

Tags
حمامي