منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة القطط > سؤال و جواب لقسم هواة القطط

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 10-12-2011, 03:44 AM   #1
هبه الله سالم
هاوي جديد

ارجووووكم ساعدوني

عندي 4 قطط ولقيت فيهم براغيت ذهبت بيهم للدكتور البيطري عطاني شامبو اسمه ايتم وعطاني دواء امسح بيه الارضيه والسجاد اسمه diazinan وبعد ما سحمتهم بالشامبو وشطفتهم جيدا واحد منهم تعب جدا وكان نايم علي طول وعنده خمول وفقدان للشهيه وتاني يوم بداء قىء واسهال استمر من يوم الخميس لحد يوم السبت لحد ما ذهبت بيه للدكتور وعطاني بريمبران لوقف القيء وحده الصبح ووحده بليل وعطاني مضاد حيوي 1 جم نصها الصبح ونصها بليل وعطاني حقنه تانيه اسمها olfen وحده الصبح ووحده بليل ده من يوم السبت واستمرت نفس الحاله قىء واسهال ومفيش اكل لحد يوم الاثنين وهو بياخد العلاج ذهبت للدكتور تاني عطاني فلاجيل وعليه 5 اقراص ستربتوكين كسرتهم كويس لحد صارو بدره ووضعتهم علي الفلاجيل وكان بياخدهم 2 سم كل 6 ساعات مع علاج شرب تاني بس مش متذكره اسمه وكان اي طعام اديهوله كان يرجعه بدات اديله زبادي في سرنجه لانه كان رافض الاكل تمام وكان بياخد مضاد حيوي شديد بداء يفوق يوم الثلاثاء بليل والاربعاء الصبح كان كويس وفي يوم الاربعاء بليل بداء يسكب المياه اللي وضعتها ليه للشرب ويقعد فيها استمر كده لحد يوم الخميس الظهر وبعدها بداء في حالات الاغماء وعدم الوعي ومكنش قادر يوقف علي رجليه ذهبت بيه للطبيب قالي انه هيموت خلال ساعات وفعلا خلال ساعات ماتت قطي الغالي عليا جدا انا دلوقتي عايزه اعرف هو اللي كان عنده فيرس ممكن يعدي باقي القطط اللي كانت معاه وله ده تسمم من الشامبو اللي سحمته بيه عشان لو كان فيرس الحق اعالج باقي القطط كويس قبل ما افقدهم وللعلم انا مش عطياهم لقاحات للقطط اللي عندي لان اول مره اربي قطط ومكنتش اعرف ان في تطعيم بياخدوه
هبه الله سالم غير متصل  
قديم 10-12-2011, 04:06 AM   #2
امال شاعر
محترف

الصورة الرمزية امال شاعر

رد: ارجووووكم ساعدوني

لا حولا ولاقوته الابالله يمكن يكون من المنظف حق الارضيات عمله تسمم

لان الاعراض اعراض تسمم قي +استفراغ+ اغماء لا تنظفي الارض والمفروض يقولك الطبيب سبب وفاته

ما اعتقد فايروس

طيب الباقين كويسين مافيهم اي اعراض وكم اعمارهم
امال شاعر غير متصل  
قديم 10-12-2011, 04:20 AM   #3
هبه الله سالم
هاوي جديد

هو كان عمره سنه ونصف ومامته سنتين ونصف واخواته واحد 11 شهر والتاني 7 شهور بس هو كان اغلي واحد عندي كنت بحبه جدا وزعلت عليه جدا
هبه الله سالم غير متصل  
قديم 10-12-2011, 04:27 AM   #4
هبه الله سالم
هاوي جديد

انا قرات المقال ده عندكم عشان كده شكيت هو فيرس وله تسمم لان الدكتور اللي كان بيعالجه قالي فيرس وفي واحد تاني قالي تسمم من الشامبو لانه يحتوي علي سم ودواء الارضيات
قلة الكريات البيضاء الشاملة
الملقب ايضا بالمرض الماكر..

قلة الكريات البيض الشاملة القطط ، المعروف أيضا باسم التهاب الأمعاء المعدي السنوري ، و طاعون القطط ، أو الترنح ،
هو عدوى فيروسية شديدة العدوى التي يمكن الوقاية منها بواسطة اللقاحات الرباعية فقط.

قلة الكريات البيض الشاملة الذي ياتي او يصاحب انخفاض عدد كبير من خلايا الدم البيضاء في القطط المصابة

وهو يصيب القطط من أي فئة عمريه و هو ليس شائع فقط في قطط الشوارع وانما يحتمل احتمال كبير ان يصيب حتى القطط المنزلية..

وكما في الامر في أي عدوى فيروسية ، قلة الكريات البيضاء الشاملة يمكن أن تظهر في شكل مجموعة متنوعة من الأعراض الملاحة على القط
و تتضمن الأعراض الاصابة بالفيروس..
الخمول ، فقدان غير المبررة ل الشهية ، الحمى والتقيؤ والجفاف والإسهال والاكتئاب ..وتشعر برغبة القط بالشرب لكن لا يقدر..

وبعض القطط تشهد تغييرات على مستوى مظهر الجلد ومعطف.
الطريقة الوحيدة و المستعملة لتشخيص قلة الكريات البيضاء يكون عبر اختبارات الدم
تتفاوت أعراض العدوى من معتدلة إلى حادة .النوع المعتدل يمكن ان يسبب تسمم ..بينما الشكل الحاد تتفاوت خطورته بشدة ..
حيث يكون لدى القطط المصابة نقص شديد فى درجة الحرارة وتشنجات أو يذهب في غيبوبة..
والتاخر في التشخيص يلعب دوراا مهما في العلاج ، حيث انه لو تاخر المالك قد لا تكون هناك طريقة لعلاج القط المصاب وهذا قد يؤدي إلى الوفاةوعادة ما يحدث هذا عند مرور أول خمسة أيام من الإصابة.

الأعراض:

بالطبع تختلف الأعراض من قط لآخر، وتزيد حدة الأعراض فى السن الصغير.

وتكون فترة الحضانة تتراوح ما بين 2-10 أيام.

تظهر الأعراض الأولية على هيئة خمول و ارتفاع فى درجة الحرارة و فقدان للشهية ورفض للشرب

رغم أن العطش يبدو على القط.

وايضا ظهور القئ و الإسهال وإن كان أقل حدوثاً فى بداية الحالة.

عند تحسس البطن نلاحظ أن الأمعاء مليئة السوائل والغازات، مما يسبب ذلك ألم للقط.

ثم بعد يومين أو ثلاثة تتنوع الأعراض، فنرى إسهال غزير و جفاف شديد قد تحدث أنيميا مع تدهور

الحالة أو مع حدوث نزيف من الأمعاء.

قد تنزل درجة الحرارة عن المعدل الطبيعى لها مما يدل على قرب وفات القط .

وعاده معدل الوفاة يتراوح ما بين 25-75%. ويكون سبب الوفاة هو تكاثر البكتريا نتيجة قلة مناعة

الجسم، الجفاف

العلاج:

من المعروف أن الفيروس لا علاج له، فالعلاج هنا يكون للحفاظ على الجسم من الجفاف والعدوى

الثانوية،

1- استخدام مضاد حيوى واسع الطيف بالحقن مثل الأموكسيسيللين+حمض الكلافيولينيك، أو

السيفالوسبورينات.

2- اعطائه حقن المحاليل مثل الجلوكوز 5% أو "رينجرز لاكتيت" بالوريد أو تحت الجلد.

3- لابد من نقل الدم فى البداية أى قبل مرور خمسة أيام على الحالة، ويفيد فى تجديد الخلايا

المناعية بدلاً من المفقودة.

4- اعطائه مضاد للقئ.

5- تزويده بالفيتامينات.

طرق انتقال الفيروس ::

1- يتواجد الفيروس فى اللعاب والبول والقئ والبراز. ومع زيادة العدد أو الزحام تزيد فرص العدوى.

2- عن طريق المشيمة.

الوقاية ::

1-التطعيم الثلاثى أو الرباعى عند عمر 8-9 أسابيع ويكرر بعد 3-4 أسابيع ثم مرة واحدة سنوياً.

2-تجنب إدخال قط جديد للموجود لديك إلا بعد التأكد من أنه مطعم، فإن لم يكن مطعم يجب أن يتم

تطعيمه

ثم تنتظر أسبوعين على الأقل قبل إدخاله على بقية القطط.

3-عند حدوث المرض -لا قدر الله- يجب بعد انتهاء المشكلة تطهير المكان وكل ما يمكن تلوثه

بالإفرازات مثل الملابس، ألعاب القطط، ...... إلخ بالمطهرات السابق ذكرها.

تم بحمد الله
غيـــــر منقول
مع تحيات فامباير و ناديــــا

اقرأ المزيد هنا: .::قلة الكريات البيضاء الشاملة :: Feline Ataxia::. - منتديات تو زوو http://www.2zoo.com/vb/showthread.ph...#ixzz1g5h10lNc
هبه الله سالم غير متصل  
قديم 10-12-2011, 04:39 AM   #5
امال شاعر
محترف

الصورة الرمزية امال شاعر

القاحات مررره ضروري للقطط عشان يكون عندهم مناعه

ولو جاهم فايروس بأجي على خفيف وممكن بالمضاضات بيخف

الله يعوضك خير وانتبهي على القطط الباقيه وقلتلك لا تستخدمي المطهر ابدا

اهم شي اغسلي الاطباق ومكان الطعام واغسلي التربوكس وغيري التراب

وان شاء الله ربي يحفظلك الباقين استودعيهم الله
امال شاعر غير متصل  
قديم 10-12-2011, 04:45 AM   #6
هبه الله سالم
هاوي جديد

انا بشكرا جدا علي مساعدتك ليا وانشاء الله انتبه علي الباقيين واعطيهم اللقاحات بتاعتهم
هبه الله سالم غير متصل  
قديم 10-12-2011, 07:44 AM   #7
هانم4
هاوي نشيط

الله يرحمها زعلت جدا بجد عليها ومقدره مدى حزنك لان فراق القط مش سهل خالص ربنا يعوض عليكي
بصي بالنسبه لشامبو ايتم ده جميل جدا انا كنت بستعمله فتره لما كانت امبول براغيت مش موجود الدكتور عطهوني بصراحه شامبو حلو ومش مسمم
اما من خبرتي البسيطه احسن حاجه لعلاج القطط في ترجيع الحقن مش حبوب لانه بيرجعها ثاني اما حقنه بتشتغل عالطول ومع ثاني حقنه بتلاقي مفعول كويس واتعلمت ازاي اعطي الحقنه للقطط علشين اي ظرف مرضي يحصل وبصي انا متعوده ترجيع او اسهال لازم محلول جفاف عالطول بالسرنجه وزبادي بالعسل كل شويه حبه كده مش بسيب القطه وبعدين احسن مضاد حيوي للقطط وعن تجربه والله وشامل لامراض كثير حقن جراميسين تحفه بجد ملهاش حل ماشاء الله حقنتيين في يوم كل 12ساعه وبتلاقي القط بقى كويس خلال يوميين يعني بحس ان خبرات المربي احسن مليون مره من الاطباء لانهم مش فاهميين حاجه وبيموتوا القط وعمتا دايما استشيري هنا عالطول في بداية اي مشكله عند القط ماشاء الله عليهم فوق الممتازيين ويارب يحميلك القطط
هانم4 غير متصل  
قديم 10-12-2011, 10:29 AM   #8
Octopus
عضوية فخرية
عضو ماسي

الصورة الرمزية Octopus

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هانم4 مشاهدة المشاركة
الله يرحمها زعلت جدا بجد عليها ومقدره مدى حزنك لان فراق القط مش سهل خالص ربنا يعوض عليكي
بصي بالنسبه لشامبو ايتم ده جميل جدا انا كنت بستعمله فتره لما كانت امبول براغيت مش موجود الدكتور عطهوني بصراحه شامبو حلو ومش مسمم
اما من خبرتي البسيطه احسن حاجه لعلاج القطط في ترجيع الحقن مش حبوب لانه بيرجعها ثاني اما حقنه بتشتغل عالطول ومع ثاني حقنه بتلاقي مفعول كويس واتعلمت ازاي اعطي الحقنه للقطط علشين اي ظرف مرضي يحصل وبصي انا متعوده ترجيع او اسهال لازم محلول جفاف عالطول بالسرنجه وزبادي بالعسل كل شويه حبه كده مش بسيب القطه وبعدين احسن مضاد حيوي للقطط وعن تجربه والله وشامل لامراض كثير حقن جراميسين تحفه بجد ملهاش حل ماشاء الله حقنتيين في يوم كل 12ساعه وبتلاقي القط بقى كويس خلال يوميين يعني بحس ان خبرات المربي احسن مليون مره من الاطباء لانهم مش فاهميين حاجه وبيموتوا القط وعمتا دايما استشيري هنا عالطول في بداية اي مشكله عند القط ماشاء الله عليهم فوق الممتازيين ويارب يحميلك القطط

او شي لا يجوز التراحم على الحيوان

و ثاني شي ابعدي عن اي شي يوذي القطط و سيفدك هذا الموضوع

http://www.2zoo.com/vb/showthread.php?t=243279&page=2

Bookmarks

Tags
ارجووووكم, ساعدوني