منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة الكلاب > سؤال و جواب لقسم هواة الكلاب

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 28-01-2015, 06:45 PM   #11
elberens 15
هاوي متميز

الصورة الرمزية elberens 15

رد: استفسار وارائكم بخصوص جروين جيرمن

اخي الكريم بخصوص لون الشعر فلو اصفر هيبقوا جيرمين شيبرد شولاين شورت هير مستوي متوسط بخصوص للاكل انت تحطلهم الاكل لمدة عشرة دقائق فقط و بخصوص الاكل المناسب في هذا السن انا قولتلك عليه في ردي الاول بخصوص تعليمهم مكان قضاء الحاجة بعد ما يخلصوا كل وجبة توديهم للمكان المخصص و تستناهم لحد ما يقضوا الحاجة و بعد ما يقضوا الحاجة تديهم مكافاة و مع الوقت هيتعلموا بخصوص صوت العياط بتاع الجراوي لما تسمعهم متعملهمش اي اعتبار و في خلال يومين هيعرف ان الصوت ملوش فايدة

elberens 15 غير متصل  
قديم 28-01-2015, 10:42 PM   #12
شراسه
هاوي

54 رد: استفسار وارائكم بخصوص جروين جيرمن

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fares vip مشاهدة المشاركة
اولا اشكرك على ردك وهتمامك اخى احمد وتشرفت بيك

بخصوص التطعيم فعلا رحت بيهم عشان التطعيم و الترخيص قال التطعيم فى عمر 4 شهور و الترخيص فى عمر 6 شهر
بخصوص التقليب درجة النثاء تمام ده الى كنت عاوز اعرف
والاخ الفاضل elberens يقول انهم بلدي هل الكلام ده موثوق

اخى ما فى اى بياض علىا الصدر ده شعر اصفر مش ابيض بالنسبه للاطعمة حولت معاهم الدراي فود رفضين يكلو نهائي جبت لحمه مفرومه حطيت عليها بطاطس و جزر و روز وملح وتوابل عادى اكنى بطبخو عادى وفرمتو كويس جدا ورفضوا يكلو وجبتلهم سيرلاك ونفس الحكايه يمكن الفراخ فقط احيانا بيكلوها بس خسين جدا وبالعفيه بيكلو اليمين دول جبتلهم زبادى وعسل وبحط عسل على الزبادى وادهلهم بالسرنجه وجبتلهم بيض مسلوق بيشم البيض ومش بيكلوا

لى طلابين بس

اريد اكل محدد وطريقه اقدر اغزيهم بيها عشان خسين جدا
ثانيا مطلعين عيني بسبب التوسخ مش عارف اعمل ايه مبهدلين الدنيا عاوز طريقه مضمنه اقدر اعودهم عليها
الحاجه الاخيره بيجو اقات يفضلو يصوصو كده زي العيال الصغيره ومش بيسكتوا غير لما اعد ادخلهم واعد معاهم ا اطلعهم والعب معاهم واول ما يدخلوا ينامو اطلع يفضلو يهوهوا تانى ممكن اعرف ايه السبب فى ده
عليك وعلى الفراخ والصبر مهم جداً ومتحطلهومش الاكل بكمية كبيره
على رأى المثل ( الممنوع مرغوب )
تانى حاجه هتلاقى ردها فى القسم الخاص بالتدريبات بالنسبه للتواليت هتساعدك كتييير
تالت حاجه بالنسبه للصوصوه هما بيعتبروك سورى ف اللفظ بمثابة امهم او ابوهم
علشان كده بيحتاجوك جمبهم للطمئنينه وكويس انك تقعد معاهم الفتره لحد عمر 4 شهور علشان يتعودو على عاداتك وتقاليدك وابدء معاهم تدريبات الطاعه واحده واحده
تقبل مرورى

شراسه غير متصل  
قديم 30-01-2015, 12:56 AM   #13
fares vip
هاوي جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elberens 15 مشاهدة المشاركة
اخي الكريم بخصوص لون الشعر فلو اصفر هيبقوا جيرمين شيبرد شولاين شورت هير مستوي متوسط بخصوص للاكل انت تحطلهم الاكل لمدة عشرة دقائق فقط و بخصوص الاكل المناسب في هذا السن انا قولتلك عليه في ردي الاول بخصوص تعليمهم مكان قضاء الحاجة بعد ما يخلصوا كل وجبة توديهم للمكان المخصص و تستناهم لحد ما يقضوا الحاجة و بعد ما يقضوا الحاجة تديهم مكافاة و مع الوقت هيتعلموا بخصوص صوت العياط بتاع الجراوي لما تسمعهم متعملهمش اي اعتبار و في خلال يومين هيعرف ان الصوت ملوش فايدة
اولا اشكرك وبشده على المتابعه والرد

الحمد لله ابتدوا يكلو تمام منفعش معاهم غير الفراخ بقا يكلو عادى الحمد لله وخف البرد الى كان عندهم ها بس الذكر لسه حركته ضعيفه شويه مش زي الاول بس بقي ياكل عادى الحمد لله

هوا مفيش غير موضوع انهم عوزين ابقي اعد معاهم وقت النوم عوزين يفضلو نيمين قريب منى واكون معاهم فى مكان واحد بيفضلو يصوصو شويه ويخربشوا فى الباب حوالي نص ساعه كده وبيسكتوا بس اول ما يسمعوا صوتي او اى حركه بره المكان الي هما فى يفضلو يخربشوا فى الباب
بس الحمد لله بقوا احسن من الال بكتير اشكرك اخى على المتابعه والرد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شراسه مشاهدة المشاركة
عليك وعلى الفراخ والصبر مهم جداً ومتحطلهومش الاكل بكمية كبيره
على رأى المثل ( الممنوع مرغوب )
تانى حاجه هتلاقى ردها فى القسم الخاص بالتدريبات بالنسبه للتواليت هتساعدك كتييير
تالت حاجه بالنسبه للصوصوه هما بيعتبروك سورى ف اللفظ بمثابة امهم او ابوهم
علشان كده بيحتاجوك جمبهم للطمئنينه وكويس انك تقعد معاهم الفتره لحد عمر 4 شهور علشان يتعودو على عاداتك وتقاليدك وابدء معاهم تدريبات الطاعه واحده واحده
تقبل مرورى
اشكرك اخى شراسه على الرد والمتابعه

هوا فعلا الى نفع معاهم الفراخ بخصوص الاكل ولله انا حاطط كميه مقعوله من الاكل و المياه بس ان شاء الله من بكره هحطلهم الاكل يكلوا الى عوزينو ولما يخلصو اشيل الاكل مسبهوش ادمهم غير بالليل فقط عشان لو صحيت متأخر او نسيت الصبح احطلهم الاكل يبقي فى اكل عندهم

بخصوص الوصوصه عند حق انا قلت كده فعلا بس هحاول اسبهم شويه مع ان بسمع صوتهم ببقي قلبي بيتقطع على صوتهم وهما بيعملو كده يخربشوا فى الباب بس احسن من امبارح مثلا النهرده ممكن نص ساعه ويسكتا ول سمعوا صوتى او اى حركه قدام الاوضه بتعتهم يفضلو يصوصوا ويخربشوا فى الباب .

ان شاء الله لما يتموا 4 شهر هبتدي فى التدريب ومن بكره ان شاء الله هبنلهم اوضه ليهم كده حوالي متر فى متر عشان يتعودوا عليها وقت النوم
fares vip غير متصل  
قديم 30-01-2015, 12:59 AM   #14
elberens 15
هاوي متميز

يا فاندم الاكل ميتسابش غير لمدة 10 دقائق بس حتي لو لم ياكلوا في ميعاد كل وجبة يتحط الاكل لمدة 10 دقائق بس

elberens 15 غير متصل  
قديم 30-01-2015, 01:18 AM   #15
شراسه
هاوي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fares vip مشاهدة المشاركة
ان شاء الله لما يتموا 4 شهر هبتدي فى التدريب ومن بكره ان شاء الله هبنلهم اوضه ليهم كده حوالي متر فى متر عشان يتعودوا عليها وقت النوم
حبى خلى الأوضه طول 4 متر فى عرض 4 متر فى إرتفاع 3 متر علشان تكون مريحه
تقبل مرورى

شراسه غير متصل  
قديم 30-01-2015, 01:06 PM   #16
fares vip
هاوي جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elberens 15 مشاهدة المشاركة
يا فاندم الاكل ميتسابش غير لمدة 10 دقائق بس حتي لو لم ياكلوا في ميعاد كل وجبة يتحط الاكل لمدة 10 دقائق بس
اوكى شكرا لك على النصيحه

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شراسه مشاهدة المشاركة
حبى خلى الأوضه طول 4 متر فى عرض 4 متر فى إرتفاع 3 متر علشان تكون مريحه
تقبل مرورى
حضرتك عارف يعني ايه 4 فى 4 ده فى شقق مفهاش اوض 4 فى 4
وانا عاوز اعملهم المكان ده لى وقت النوم فقط وغير كده هيبقوا بره

وكان عندى استفسار

حد يقدر يقيم الجرواي من نحية السعر
fares vip غير متصل  
قديم 30-01-2015, 05:54 PM   #17
شراسه
هاوي

سعرهم فى مصر بالنسبه للصور اللى انت منزلها
الواحد بـ500 جنيه يبقا تمام
تقبل مرورى

شراسه غير متصل  
قديم 30-01-2015, 05:56 PM   #18
elberens 15
هاوي متميز

سعرهم من خلال الصور ميعديش 500 جنية مصري

elberens 15 غير متصل  
قديم 06-02-2015, 01:24 PM   #19
fares vip
هاوي جديد

يا شباب عندى مشكله تانى دلوقتي

عندى الذكر اكلو بقي قليل جدا وحتى فى الحركه و اللعب و النباح ضعيف جدا مش فاهم لىه بخلاف النتايه بتاكل كويس باسم الله مشاء الله ولعب وجري قوي جدا وصوت نبحها عالي اما الذكر مش عارف ايه الى حصلو بقالوكام يوم كده الاول لما كنت جيبهم كان العكس كان الذكر شقي جدا وبيلعب وكان بيحاول يعمل سيطرتو على الانتايه اما الان اكنو مكسور النفس بيلعب اه وبيجري بس ضعيف جدا فى الحركه مش زي الانتايه تفتكرو ده من ايه

وعندو اسهال رحتو كريها جدا هوا بقالو حوالي اسبوع على الحال ده ومش عارف اعمل ايه
fares vip غير متصل  
موضوع مغلق

Bookmarks

Tags
استفسار, بخصوص, جيرمن, جروين, وارائكم