منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى النباتات :::: > قسم النباتات > سؤال و جواب لقسم هواة النباتات

رد

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 10-03-2014, 03:11 AM   #1
tamer shawky
هاوي نشيط

استفسار عن شجرة اليمون

السلام عليكم جميعاا

انا عندى شجرة ليمون من حوالى سنة و يوم ما اشتريتها كان فيها عيدان ناشفة تماما و بدون و رق و لونها لو الخشب و ليس لهل الون الطبيعب الخاص بالنباتات الحية .. المهم قمت بقص كل العيدان الميتة .. و بداء نموا الورق و كل حاجة تمام .. بعدين من حوالى شهر بداء يظهر على العيدان نفس الجفاف تانى و يبداء من قمة العود متجة الى الساق .. ففى احد المشاتل نصحنى عامل هناك بان اقوم بقص مقدمة العيدان و التى تكون مصابة و قالى لو انا سيبتها حتبداء تمتد الى العود كلة .. فقمت بالفعل بقص كل ماهو جاف و لكن بعد اسبوع بدات تظهر تانى و سيبتها و لكن وجدتها بتزيد !!!!

فما هو هذا المرض ؟؟ و كيفية علاجة ؟؟ و لكم عظيم الشكراا .
tamer shawky غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 13-03-2014, 05:53 PM   #2
~ Lipton ~
هاوي نشيط

الصورة الرمزية ~ Lipton ~

رد: استفسار عن شجرة اليمون

ممكن صوره واضحه ؟

يبدو انك تسقيها زياده عن اللزوم او قليل تسقيها واحيانا تنساها مده طويله

هل جربت ترشها بمبيد ؟ هل تسمدها ؟
قديم 17-03-2014, 03:59 AM   #3
tamer shawky
هاوي نشيط

شكرا ~ Lipton ~ على المساعدة ... بالنسبة لشجرة الليمون .. هو انا عندى شاب بيهتم بالجنينة .. و انا بتابع معة من وقت لاخر .. فان شاء الله انا متاكد ان الشجرة بيتحطلها مياه و مش بتتنسى ...و لكن انا معرفش اذا كانت بتاخد مياه كتير ام على القدر الصحيح !!!
بالنسبة للسماد .. هو كان بيحط يوريا .. و سعات نترات .. مش كتير و على فترات متابعدة يعنى مرة فى الشهر و مش كتير - كمية معقولة - و بعدين انا من شهر جبت سماد عضوى من احد مزارع العجول و الراجل بتاعى حط منة تحت الشجرة و كمان عمل حفرتين على بعد نصف متر من الساق و حط فيهم من السماد و قالى دة عشان يكون حزين للشجرة يذوب بالتدريج ..
المبيدات .. رشيت دواء صانع الانفاق .. و مبيد اخر مش فاكر اسمة .. و فى الاخر الرجل رش بودرة بيضاء ..

على الفكرة الظاهرة دة موجودة فى الشجرة من يوم ماشتريتها يعنى موجودة و مستمرة قبل المبيدات و السماد و حتى بعدهم .. و كل ما اقص الاجزاء الجافة دى تخرج تانى و تظهر ..
انا ححاول اصورها غدا ان شاء الله و لكن فى الصباح عشان الصورة تكون واضحة ..

ملحوظة .. انا بيتى فى مدينة شارم الشيخ - مصر و الجو فى الصيف بيكون حر شديد شوية .. و الشجرة فى الشمس فهل لهذا سبب ( الشمس ) ؟؟؟
شكرااا على المساعدة صديقى ~ Lipton ~
قديم 17-03-2014, 01:36 PM   #4
tamer shawky
هاوي نشيط

صور للمشكلة فى شجرة الليمون ..

شكرااا جداا على المساعدة و النصيحة ..
قديم 01-03-2018, 10:32 PM   #5
عمر حيدر 33
هاوي متميز

الصورة الرمزية عمر حيدر 33

للاسف اخي تامر فالشجرة اصابت بمرض الموت الرجعي وهو يصيب جميع الاشجار المثمرة وعلاجه نسبته صغيرة ان لم يلحق في اول الامر يجب عن طريق مبيد فطري وللاسف لا اتذكر اسمه الآن ولكن عليك بالذهاب لاي محل مستلزمات زراعية واحكي له الامر سيعطيك المبيد وانشاء الله شجرتك تكون افضل

عمر حيدر 33 غير متصل   رد مع اقتباس
رد

Bookmarks

Tags
اليمون, استفسار, سيرة