منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الطيور :::: > قسم هواة الببغاوات > سؤال وجواب لقسم هواة الببغاوات

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 03-11-2012, 07:22 AM   #1
بنت المدينه1111
هاوي

80 بخوص تدريب الدرره .. هتجنن فيدوني

السلام عليكم
ياجماعه انا محتااااااااااااسه جدا جدا
جبت بغبغان درره اعتقد انه صغير في السن يعني تقريبا 7 او 8 شهور مثلا
من ساعه ماجيبته وهو هيجنني ... انا في الاول حطيته في القفص وكان مرعوب جدا ومش بيتحرك خالص
وبعدين مسكته بجوانتي وسيبته يعض لما قال بس وتعب من العض
وبعدين قلعت الجوانتي وبصراحه هو مقصرش عضني لما نزلت دم وبرضو محسستهوش اني خايفه
طلعته بره القفص ووقفته علي القفص من فوق جمب المرايا ... كان هادي فوق القفص ويبص لنفسه في المرايا كتيييييييييييييييير
حطيتله عسل علي صوباعي وقعد يلحس فيه وحب العسل جدا لكن بعد كده بدل ماكان بيلحس العسل بقي بياكل صباعي هههههههههههه فبطلت اديله عسل علي صوباعي مانا مش مستغنيه عنه بصراحه
وهو علي الاستاند كام مكالش من الصبح ياعيني فمسكت بلحه طريه اوي وغطستها في عس (( البلح الاسمر )) وجه يعضها افتكرها تقريبا حاجه مضره ... جه يعضها عجبه طعمها فكلها من ايدي مفيش مشكله
مسكته (( غصب عنه طبعا )) وحطيته علي الارض وفضلت ادلكله راسه لقيته بقي هاااااااااااادي ووديع وفضلنا علي الشكل ده ربع ساعه وبمجرد ما مسحت علي جناحه قام وجري وعضني تاني... وعلي دا الحال ,, ادلكله راسه يهدي ويبقي جميل اول ما ابطل يقوم علشان يجري مني كأنه مرعوب ولو جيت امسكه يعضني ..
لا بياكل ولا يشرب الا من ايدي (( وهو مغصوب طبعا يعني ماسكاه بالجامد علشان ميهربش )) بس طبعا اول مايخلص يقوم عاضضني ... عادي جدا ((معندهوش دم ))
امبارح سيبته مرضيتش ااكله من ايدي وحطيتله الاكل في القفص قام دالق المايه ونقر في التفاح والبلح كام نقره وقام راميهم في المايه وبسسسسسسسسس
بحس انه مش بينام انا وقت النوم بغطي القفص بملايه اجي الصبح افتح الملايه الاقي عنيه مفتحه نفسي اعرف بينام امتي
مبياكلش لب عباد الشمس خالص خالص خالص معرفش ليه بيحب بس الحاجات الطريه زي البلح او التفاح الاحمر ...اعمل ايه بقي دا الناس قالولي بياكل كل حاجه ؟؟
من ساعه مجيبته من 3 ايام مسمعتلهوش ولا صفاره ولا تغريده لا اي شئ زي مايكون اخرس يادوب يجعر ساعه ما امسكه علشان ياكل

دلوقتي السؤال ...
هو هيفضل اخرس كده وده طبيعي يعني انا نفسي اسمعه بيصفر ولا بيصوصو حتي
عماله اقوله اسمه كو كو مع كل مره تدليك ومع ذلك لما بنادي باسمه بيخاف ويقعد يلف في القفص كأن في اسد بيجري وراه اعمل ايه علشان يفهم اني بحبه ومش عاوزه أأذيه؟

ازاي اخليه يطلع علي ايدي اذا كان اول مايطلع من القفص يجري تحت السرير او ورا الدولاب او ورا اي شئ علشان يستخبي مع انه عارف انه بياكل من ايدي بس برضو يعضها ويجري

ياجماعه انا تعبت بجد لا سماعه صوت حلو ولا طلوع ع الايد ولا اكل من القفص ولا شرب من القفص ولا كلام ولا ايييييي شئ ... اعمل ايه فيدوني الله يخليكم انا تعبت بجد
بنت المدينه1111 غير متصل  
قديم 03-11-2012, 01:33 PM   #2
إماراتي 11
هاوي جديد

رد: بخوص تدريب الدرره .. هتجنن فيدوني

ببغائي الدره كان سااكت نفس ببغائك وما يصرخ أبدااااا

حطيت له قران في الجوال بصوت عاااالي وبدأ يتفاعل شوي شوي

والحين ماشاء الله عليه مسوي حشرة في البيت ..
إماراتي 11 غير متصل  
قديم 03-11-2012, 03:27 PM   #3
أبومنيرة
هاوي نشيط

بخصوص النوم عادي اذا فتحتي القفص تلاقين عينه فاتحه وهذا مو دليل انه ما نام
بس الطيور بصفه عامه نومها خفيف اي حركة تصحيها فهو اكيد كان نايم وحركتك صحته
تلاقينه كان يشاخر ونايم قبل تجين

وان شالله الاخوان ما يقصرون ويفيدونك
أبومنيرة غير متصل  
قديم 03-11-2012, 07:14 PM   #4
بنت المدينه1111
هاوي

الله يخليكم
بنت المدينه1111 غير متصل  
قديم 03-11-2012, 07:37 PM   #5
كويحه
هاوي نشيط

الصورة الرمزية كويحه

هههههههههههههههههههههههههههه

بنت المدينه وربي ضحكتيني الله يسعدك

معروفه الدره عنيده جدا .. تحتاج صبر ووقت طويل الين تاأمن لك وتعرفك ..

المفروض ما تغصبيها عليك .. خليها تعرفك ف البدايه .. خليها تعرف انك انت الوحيده المسؤله عنها

انتي تغيري لها المويه انتي تنظفي لها ..

يعني المفروض ف البدايه ماتسووي كل هذا لااااا .. تمسكيها بالغصب وتسوي جنان انت وهيه هههههههههههه

لا اتركيها ع الاقل اسبوع خليها تتعود ع البيت ع القفص ع المكان اللي هيه فيه خليها تهدا وتعرف

انو هذا بيتها ..

ثانيا .. بهذا الاسيوع ابداااااا لا تغصبيها ع شي .. بس نظفي لها مكانها مويتها اكلها .. خليها تشوفك وانت تهتمي فيها ..

ثالثا .. ابدأي طلعيها من القفص .. طبعا وقت التدريب لازم الجناح ينقص .. طلعيها من القفص واتركيها

بس الافضل تكون معك ف نفس الغرفه .. عطيها اكل بيدك .. امسحي ع راسها .. بس

لا تجبريها ع شي نهائي .. ومع الوقت صدقيني راح تحبك .. وهيه تبدأ تتقرب لك ..

بعد هذي الاشياء اللي قلتها لك .. ع سالفة العض ..

انا كنت احط وررق لاصق ع اصبعي واخليها تعض لين تشبع .. هيه وقتها وش تسوي تروح لاصبع ثاني

ههههههههههههههه الدره ذكيه وتنحب ..

وبالنسبه للأكل اللي ترميه ف المويه عاد تعودي الدره معفنه وكل شي تحطه ف المويه

احيانا كنتت اغغير لها المويه من مرتين ل ثلاثه ف اليوم ..

والله يعينك عليها ..

بالتوفيق .. ^^
كويحه غير متصل  
موضوع مغلق

Bookmarks

Tags
الدرره, تدريب, بجوز, فيدوني, هتجنن