منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة القطط > سؤال و جواب لقسم هواة القطط

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 26-12-2012, 12:27 AM   #31
هانم4
هاوي نشيط

رد: الحقوني درجة حرارة القط منخفضه

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بسبس مياو مشاهدة المشاركة
الحمدلله
خلاص وقفي الموتيليوم مادام مافي ترجيع،بس المحلول لازم تستمري ثلاث ايام،
والمحلول ممكن نص القطارة والنص الثاني مويه عاديه،والاكل لازم ياكل حتى
لو لقمتين ثلاثة مو شرط تجبريه يكمل الوجبه،وانتبهي لحرارته ودفيه اهم حاجة
وامنعي اي تيار هوا، انتي ممكن تعبي قربة ماي تحطي فيها ماي حار وتلفيها
بمنشفه وتحطيها تحته او جنبه علشان تدفي المكان ، الله يشفيه ويطمنك عليه
مشكوووووووووووووووووووووووووره كثير حبيبتي هو الحمد لله درجة الحراره ما بين 38 الى 38ونص كل شويه بقيسها
انا بديله محلول جفاف علاطول ممكن ائكله جبنه نستو وكيري ولا بلاش دلوقتي اخليني زبادي وبس
هانم4 غير متصل  
قديم 26-12-2012, 12:40 AM   #32
بسبس مياو
العضو المميز في منتدى توزوو لشهر فبراير 2014
محترف

الصورة الرمزية بسبس مياو

ايوه بلاااااش منتجات الألبان بتتعب معدته وتجيب اسهال،خليكي عالدجاج والزبادي ولما تحسي انه تنشط ابدي عطيه شوي جبن

((ارجو الدخول مهم))

http://alioh.com/er7amni/er7amni%202.pdf

((ساعد في نشره))
بسبس مياو غير متصل  
قديم 26-12-2012, 12:48 AM   #33
هانم4
هاوي نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بسبس مياو مشاهدة المشاركة
ايوه بلاااااش منتجات الألبان بتتعب معدته وتجيب اسهال،خليكي عالدجاج والزبادي ولما تحسي انه تنشط ابدي عطيه شوي جبن
خلاص بلاش جبن هاكله زبادي الان بعسل وبكره فراخ باذن لله ومتشكره كثيييييييييييييييييييييييييييييير لتعبك معايا
هانم4 غير متصل  
قديم 26-12-2012, 04:16 AM   #34
مشتاقة لبسبس
هاوي جديد

حمدا الله على سلامة الكبير ويااارب عقبال ما تشوفي الصغير زي أول وأحسن ..
ربي يااارب يا أخت هانم ما يوريكي مكروه فيهم أبداااا ..
بالنسبه للرضاعه أو إعطاء أكل أو مويه بالسرنجه للكبار .. الطبيب يقول لي لازم يكون في الوضع الي ياكلوا فيه هم ( القطط ) ويشربوا ..
يعني رأسهم لتحت .. يمممكن تلاقي في البداية صعوبه لما تعطيه بس بعدين تتعودي وبكل سهوله يشرب ..
في ملاحظة يا أخت هانم .. أنا سبق قلت اني ما شاء الله ربيت كتييير قطط وولدوا عندي قطط كتيييير جدا ما شاء الله تبارك الله ..
لاحظت شي .. سبحان الله العظيم .. بنسبة 90 % .. يوم الأم ترفض ترضع أطفالها أو تلحسهم أو تهتم بهم لما يتولدوا .. يكون بسبب انهم مريضين ونهايتهم ( موت ) ولا حول ولا قوة إلا بالله .. وسبحان الله العظيم ..
عدة مرات نخليهم يرضعوا غصبا عن الأمهات أو احنا نرضعهم صناعي أو أعطيهم لأم تانيه والده عندي ترضعهم .. وسبحان الله بنسبة حتى أكثر من 90 % برضه يموتوا ..
أقولك كدا علشان لا تحسي بتأنيب الضمير وانك انت السبب في موتهم .. صحيح وضع القطة جداااا مهم وفعلا ممكن تأكيلهم بطريقة غلط يقتلهم .. لكن زي ما قلت لك رفض الأم ترضيع أطفالها أو رفضها لحس أحد منهم هو زي ما قلت لك بسبب انه نهايته وفاة ..
حصلت معايا أحوال معاهم قد شعر رأسي ..
المهم ربي يااارب يطمنا على الصغير وتشوفيهم دااائما وأبدا زي الفل ويجزاك عنهم خير الجزاء ..
وربي يااارب يجزي بسبس مياو خير الجزاء ويفرج كربها دنيا وآخرة ..
ودعواتك لي الاقي حل لقططي .. وادعيلي ربي ما يحرمني منهم يارب ..
مشتاقة لبسبس غير متصل  
قديم 27-12-2012, 09:37 AM   #35
هانم4
هاوي نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مشتاقة لبسبس مشاهدة المشاركة
حمدا الله على سلامة الكبير ويااارب عقبال ما تشوفي الصغير زي أول وأحسن ..
ربي يااارب يا أخت هانم ما يوريكي مكروه فيهم أبداااا ..
بالنسبه للرضاعه أو إعطاء أكل أو مويه بالسرنجه للكبار .. الطبيب يقول لي لازم يكون في الوضع الي ياكلوا فيه هم ( القطط ) ويشربوا ..
يعني رأسهم لتحت .. يمممكن تلاقي في البداية صعوبه لما تعطيه بس بعدين تتعودي وبكل سهوله يشرب ..
في ملاحظة يا أخت هانم .. أنا سبق قلت اني ما شاء الله ربيت كتييير قطط وولدوا عندي قطط كتيييير جدا ما شاء الله تبارك الله ..
لاحظت شي .. سبحان الله العظيم .. بنسبة 90 % .. يوم الأم ترفض ترضع أطفالها أو تلحسهم أو تهتم بهم لما يتولدوا .. يكون بسبب انهم مريضين ونهايتهم ( موت ) ولا حول ولا قوة إلا بالله .. وسبحان الله العظيم ..
عدة مرات نخليهم يرضعوا غصبا عن الأمهات أو احنا نرضعهم صناعي أو أعطيهم لأم تانيه والده عندي ترضعهم .. وسبحان الله بنسبة حتى أكثر من 90 % برضه يموتوا ..
أقولك كدا علشان لا تحسي بتأنيب الضمير وانك انت السبب في موتهم .. صحيح وضع القطة جداااا مهم وفعلا ممكن تأكيلهم بطريقة غلط يقتلهم .. لكن زي ما قلت لك رفض الأم ترضيع أطفالها أو رفضها لحس أحد منهم هو زي ما قلت لك بسبب انه نهايته وفاة ..
حصلت معايا أحوال معاهم قد شعر رأسي ..
المهم ربي يااارب يطمنا على الصغير وتشوفيهم دااائما وأبدا زي الفل ويجزاك عنهم خير الجزاء ..
وربي يااارب يجزي بسبس مياو خير الجزاء ويفرج كربها دنيا وآخرة ..
ودعواتك لي الاقي حل لقططي .. وادعيلي ربي ما يحرمني منهم يارب ..
الله يسلمك يارب ويباركلك ويخليلك قططتك ويحفظهم من كل سؤ
هحاول اكل القط لما يكون تعبان وراسه تحت لاني للاسف بمسكها واطلعها لفوق حتى مع الكبار مش بعرف اسيطر عليهم وهي تحت بس لازم اتعود تكون لتحت
الحمد لله القط الصغير بقى احسن لا ترجيع ولا اسهال ودرجة الحراره مظبوطه وبدا ينظف بقه على بسيط وفاق الحمد لله احسن من الاول بكثير بس هو لسه مقبلشي ياكل لوحده انا باكله بس الحمد لله دي فترة نقاهه طبيعيه اعتقد كده ممكن على يوم او بكره ياكل باذن لله وطلع من تحت البطانيه وبقى بيقعد على سرير بدون بطانيه بس لسه ما لعبشي بلعيه لانه ماشاء الله عليه اشقى قط واصغرهم
بالنسبه للقطط الصغيره الام كانت تعبت بعد الولاده للاسف وكانت بتتبول عليها جالها تبول لا ارادي وتوفت مني رغم رحت لثلاث دكاتره وعملنا سونار ومحدس عرف عندها ايه وانا حزينه جدا عليها والله كانها بنتي الماتت وكان اسمها هانم سمتها كده من كثر ما كانت متدلعه ومش بتاكل اي اكل ولا بتنام الا على سرير وكانت هاديه جدااااااااااااااااا ممكن تقعد جنبي بالساعات بدون اي قلق ولا انسى لها موقف انها مره صاحتني من النوم وحمتني من خطر والله قالتلي بعينها ان شخصيين لا اعرفهم كانوا في بلكونه وحميتهم منهم بجد اقرب قطه الى قلبي ده يرحمها ودايما بفكر احنا في الجنه باذن لله هنقابل قططتنا ولا هما مش بيحيوا ثاني سؤال ده نفسي اوصل لاجابته
ده موضوع قططتي هانم ومرضها ولحد يوم ما اعرف ماتت باي مرض
http://www.2zoo.com/vb/showthread.php?t=262604
وده موضوع قط من اولادها مات وبعدها كلهم ماتو بنفس الطريقه
http://www.2zoo.com/vb/showthread.php?t=261955

الحمد لله على كل شئ والله انا بهتم بقطتي لانهم اولادي بجد انا عندي ثلاث ولاد وبنوته وقط الصغير بس بفكر اعمل للقط الكبير 4سنين عملية تعقيم بس بسال عن طبيب متمكن بس خايفه يكتئب بعدها خصوصا انه بيضرب القطط الولاد جامد ورش بول مستمر وكان بيعمل على سراير وكنب بس الحمد لله جبتله حبوب عطيته واحده بطل رش البول فعايزاه اعمله العمليه قبل تاثير الحبوب ما ينتهي بقاله شهر واخدها ومفيش رش بول الحمد لله العمليه خطر في سن ده ولا عادي؟؟؟

وكمان هما متعوديين على حمام نفسي اعودهم رمل وجبت رمل طبي وللاسف مجدش عايز يعمل فيه رغم كنت بشيل البيعملوه واحطه بالجاروف وبرده محدش عايز يفهم منهم ولازم اعلمهم الرمل لان عايزه احبسهم في غرفتي لان في مشاكل في بيت بسببهم مبوظيين دنيا فجبتلهم عواميد خشب والعاب وسرير ومش ناقص غير رمل ازاي ممكن اعلمه؟؟؟

ومتشكره جدا لكي معليشي تعبتك معايا ويارب يخليلك قططتك ويحفظهم من كل مكروه
هانم4 غير متصل  
قديم 27-12-2012, 03:14 PM   #36
فاتـــو
عضوية شرفية

الصورة الرمزية فاتـــو

اهلين اختي
حمد لله على سلامه قطك
يغلق لانتهاء الغرض

Bookmarks

Tags