منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة الكلاب > سؤال و جواب لقسم هواة الكلاب

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 23-04-2011, 02:21 AM   #1
elgendy
هاوي جديد

57 عايز افهم

السلام عليكم جميعا
انا طول عمرى نفسى اربى كلب جيرمن شيبرد
المهم علشان مش عايز اطول عليكم انا اسمى الجندى عندى 23 سنه
اللى انا عايز اعرف رايكم فيه دلوقتى انا قررت خلاص انى هشترى كلب وهيكون مكانه ان شاء الله فوق سطوح العماره وانا قبل ما اجهز بيته اوى اى حاجه من حاجاته حبيت اعرف حاجه انا عندى حشب قديم بس نظيف وقلت انى ممكن ابنى منه البيت كده صح ولا لازم يكون خشب جديد وحاجه كمان لما هعمل البيت احط الكلب فيه امتى وكمان قبل ما احط الكلب فيه هو المفروض انظفه بماده ايه علشان تكون قويه وفى نفس الوقت لا تضر بصحة الجرو اللى هجيبه ياريت كل اللى عنده معلومات يقولى علشان انا اول مره هربى كلب وخايف على صحته جدا
elgendy غير متصل  
قديم 23-04-2011, 12:06 PM   #2
راعي النبات
هاوي

الصورة الرمزية راعي النبات

رد: عايز افهم

يا معلم عادي الكلاب تعيش في البيت اللى قولت عليه عادي بس مدرهنوش بأي حاجه وكمان اهم حاجه تحمي الكلب بمعدل مرة في الاسبوع لان الحر جا ي خلاص وخد معاك واحد خبير في الكلاب أحسن
راعي النبات غير متصل  
قديم 23-04-2011, 01:11 PM   #3
imad0555
هاوي نشيط

الصورة الرمزية imad0555

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة راعي النبات مشاهدة المشاركة
يا معلم عادي الكلاب تعيش في البيت اللى قولت عليه عادي بس مدرهنوش بأي حاجه وكمان اهم حاجه تحمي الكلب بمعدل مرة في الاسبوع لان الحر جا ي خلاص وخد معاك واحد خبير في الكلاب أحسن
شوف يا اخي ركز على نقاوة الكلب أولا أما موضوع الخشب القديم عادي ينفع حتى الجديد بيقدم مع الوقت وممكن تنظفه والأحسن أنك تطليه بطلاء الخشب المظاظ للماء بلون من اختيارك ويفظل الأصفر أو الأزرق لينجدب الكلب تلقائي للبيت وأنصحك يكون البيت متسع لاتتهاون بنقاوت الكلب خد كلب بيور ليسهل عليك تدريبه خصوصا انك مبتدئ
موفق

imad0555 غير متصل  
قديم 23-04-2011, 11:06 PM   #4
elgendy
هاوي جديد

76 رد: عايز افهم

مشكورين يا اخوانى على الاهتمام لكن انا بفكر فى شئ اخر ايه رايكم لو بنيت بيت الكلب بالطوب بس يكون يعنى حجمه عادى زى البيت الخشب وفى الحاله دى اعتقد انه من الافضل انى امعجن الحوائط والسقف وادهنه وبرضو محدش رد عليا فى موضوع الماده اللى انظف بيها البيت من الداخل انا بسال عن ماده تكون قويه وفعاله وفى نفس الوقت لا تضر بصحة الكلب يعنى ومعلش يعنى سؤال كمان بيت الكلب هيكون على سطوح العماره وفى جيران عندى يا ترى اغلق الباب على كلبى لما اكون رايح مشوار علشان محدش يحطله اى اكل وعلشان ميتعدوش على اى حد ولا كده نفسيته تتعب .....
elgendy غير متصل  
قديم 24-04-2011, 12:27 AM   #5
imad0555
هاوي نشيط

الصورة الرمزية imad0555

شوف اول شيئ أحب انبهك لازم تاخد رئي كل جيرانك في العمارة أكيد رح تحصل مشاكل بسبب الكلب خصوصا إن كان السطح مشترك مع الجيران خصوصا لي ساكنين اخر دور عشان تكون عملت لازم ولو حد اشتكى تكون قد اخدت رئيه لأن الكلب بيعمل دوشة
ثاني شيئ البناء بالطوب أو الخشب لا فرق بينهم أما موضوع المنظفات عادي يعني أي منظف يفي بالغرض والمنظفات لا تؤثر على الكلاب وبعد التنظيف اشفط بالماء جيدا وبالتالي تزيل المادة المنظفة لي أنت قلقان منها
وحاجة كمان بما أنك قررت بناء البيت من الطوب عليك باللجوء لحرفي بناء يتكلف بالمهمة لأنك ستلخبط الدنيا إلا إدا كان لديك خبرة
أكيد لازم تعمل باب بقفل للبيت
وأنا من رئي استشير الجيران أولا مهم جدا لك موفق وإن شاء الله أكون فدتك

imad0555 غير متصل  
قديم 24-04-2011, 07:19 PM   #6
Musab Pro
عضوية شرفية

الصورة الرمزية Musab Pro

بعد استخدام المنضفات اشطفها تمام بالمويه .

و خلها لمدة ٤ ساعات تتهوى مضبوط .
قديم 24-04-2011, 09:00 PM   #7
romaneez
هاوي جديد

والله انا عن نفسي بفضل الطوب الاحمر ف بنا بيت الكلب الخشب بيحوي حشرات ساعات وبالنسبه لتطهيرو
يكون بماده الديزانول ((مش عارفه كده كتباها صح ولالا بس هيا ماده مطهره معروفه)))
علشان الحشرا والكلام ده بتتجاب من محلات اكسسوارات الكلاب وبتتخف بتركيز معين وبيترش بيها ارض البيت وبتتساب تتهوي علشان تقتل اي حشرات
والنظافه النظافه النظافه
علشان وهوا ع السطوح معرض لاي حاجه ياعني لازم السطوح ميبقاش مترب ولا فيه اي زباله علشان كل ده بيحوي حشرات
وانتا طبعا عايز كلبك سليم وان شاء الله ميجيلهوش حاجه ابدا
romaneez غير متصل  
قديم 25-04-2011, 04:08 AM   #8
elgendy
هاوي جديد

والله انتم فعلا نعم الاصدقاء مشكورين جميعا

ايمادو انا عندى ليك خبر حلو انا جيرانى كلهم وافقو وكمان اللى فى اخر دور وكده خلاااااااااااص هجيبه يعنى هجيبه

ان شاء الله يعنى

التعديل الأخير تم بواسطة : Musab Pro بتاريخ 27-04-2011 الساعة 07:58 AM. السبب: دمج المشاركات
elgendy غير متصل  
موضوع مغلق

Bookmarks

Tags
افهم, عايز