منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة الكلاب > قسم تدريب الكلاب

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 12-12-2005, 01:24 AM   #1
milano
هاوي متميز

الصورة الرمزية milano

كيف اجعل كلابي لاتقاتل بعضها

سلام عليكم شباب :
انا عندي روت وايلر عمره سنه و8 شهور ومدرب وكل شي من هو صغير ،،

المشكله قبل يومين اشتريت كلب من الرياض رويال روت وايلر وبيوصل بعد يوم جده

كيف ادخله الحوش مع كلبي الاول كيلر ،، الاول راح يدافع والتاني راح يهاجم وانا ابغاهم ال2 يولفوا على بعض بس ماابغى شخصيتهم تنهز لو شافوا اي كلب اخر لانهم قالولي لو الكلب ولف على ذكر شخصيته تنعدم
:think:
---------------------------------
List of the snake that i collected So far
Royal python - Reticulated python -Rock python - Sand boa - Boa constrictor(different kind ) - Corn snake - Green Anaconda
milano غير متصل  
قديم 15-12-2005, 08:51 PM   #2
بوعزوز
عضوية شرفية

الصورة الرمزية بوعزوز

مشاركة: كيف اجعل كلابي لاتقاتل بعضها

اخوي في موضوع اسمه تدريب الكلب ان يكون صديق القط تقدر ان تعمله مع الكلب نفسه وهو مفيد.
وشكراا
قديم 17-08-2006, 09:13 PM   #3
M_omara
هاوي جديد

رد: كيف اجعل كلابي لاتقاتل بعضها

حاول التوفيق بينهم

Mohamed Ashraf
M_omara غير متصل  
قديم 18-08-2006, 02:22 AM   #4
البدبخت
عضوية شرفية

الصورة الرمزية البدبخت

المشكلــة كبيــــــــــــــــــــــــرة للاسف ... واحسها مستحيــلــة .. وفيها مغامرة كبيــرة .. لان افرض انهم اتواجهو مع بعض وابتدأ الهجوم .. منو اللي راح يفصل بينهم ؟؟ انت لوحدك بتدخل بينهم ؟؟

اهم شي انك تاخذ احتياطاتك وتربط الكلب القديم في مكان ما يقدر يشوف فيه الجديد .. وبعدين تعمل قفص بجانب قفص الكلب الثاني وان يكون الحاجز من الشباك القوية . ليستطيعو ان يرو بعضهم ويتبادلو النظرات ويتعرفون على بعض .. ومع الايام غامر وافتح لهم الباب والله يستر بعدين

بالتوفيــق .. وبأنتظار آراء الخبراء ..
قديم 18-08-2006, 01:05 PM   #5
guitarq8
هاوي نشيط

اخوي استخدم الكمام للكلبين ويكون معاك صديقك يمسك كلب وانت تمسك الاخر وتقربهم
يم بعض يشمون بعض واستخدم الزناطه الشوكيه للكلبين اي كلب يحاول ان يركب على الثاني
اضربه بالزناطه او اي كلب ينابح على الاخر اضربه واستمر في هذه العمليه حتى تصل اللي مرحلة
انك تتركهم مع بعض لاكن مع الكمام طبعا ومع الوقت سوف يتعودون بأذن الله
قديم 19-08-2006, 11:31 PM   #6
r3odi
محترف

الصورة الرمزية r3odi

حاول التوفيق بينهم
r3odi غير متصل  
قديم 26-08-2006, 12:57 PM   #7
هشام صقر
هاوي

والله حبيبي اقول لك صعب انك تحط ذكرين مع بعض وخاصة الروت ويلر لانه من الانواع الصعبة اللي يكون فيها ذكرين في مكان واحد الروت ويلر لا يقبل ان يكون هناك ذكر اخر في نفس المكان
قديم 26-08-2006, 03:30 PM   #8
aouina
هاوي نشيط

الصورة الرمزية aouina

صديقي العزيز الذكور لاتتوافق فيما بينها
قديم 28-08-2006, 03:06 AM   #9
saasaa
هاوي نشيط

الصورة الرمزية saasaa

اخى ما تخاف المشكله مش صعبه اولا لازم شكصيتك تكون اقوى من الكلب معلش فى الكلمه بس دى عادى مش تقليل من شخصيتك انا اسف على الكلمه انا قصدى فى التدريب تكون انت الى مسيطر متمشيش مع رغبه الكلب فى الغالب لازم الكلب هو الى يمشى على رغبتك انا الموقف ده حصل مع واحد صحبى لان دى تعتبر عمليه غيره لا الكلب بيحس ان فى حد جاى ياخد مكانه عند صحبه فلازم تعامل القديم احسن من الجديد ولو لفتره وبعدين فى الاول لازم تربط الاتنين جنب بعض بدون اى قفص وتكون انت جنبهم وتحاول تهدى القديم لانه هو الى هيبقى بيحاول تضرب الجديد والجديد هيبقى مستغرب المكان ومن خوفه واحساسه انه مش مرغوب فيه رد فعل هيهاجم قدم للاثنين اكل بس بردو للقديم الاول لحد ميحس بالامان وان الجديد ده مش جاى يا خد مكانه بالعكس ده انت بتحب القديم اكتر بردو على فكره الكلب حيوان حساس جدا معلش انا طولت بس بقولك الى هيحصل وعلى فكره لو فى الاول قبل مالكلبين يولفو على بعض فكين الاثنين من مكانهم وفضلت تلعب مع الجديد رغم انهم فى هدؤ اما هيشف كدا القديم هضرب الجديد لمجرد انه عايز يقولك انا الى بحبك مش الجديد ده معلش هى عايزه صبر وتطمن الكلب القديم اهم حاجه لمده اسبوعين تقريبا المده مش هتبقى يومين متتسرعش حتى لو انت شفت هدؤ ولع بينهم وحده وحده عامل الجديد زى مقلتلك تعامل القديم وبعدين زود الحب للجديد وبعدين اعدل تانى وتانى هقولك الكلاب حساسه يعنى بتغير من بعضها وبعدين مارس التدريب معاهم واول متخلب الكلب حاول تقول للقديم اقعد ولازم يسمع لاكلم ويقعد حتى لو كان عصبى وعوده انه يسمع الكلام فى الوضع ده ولو سمع الكلام كافئه واعتبره زى التدريب من تدريبات الطاعه
قديم 28-08-2006, 11:56 PM   #10
alkaaed
موقوف

الصورة الرمزية alkaaed

Wink رد: كيف اجعل كلابي لاتقاتل بعضها

السلام عليكم
اخي الكريم هذي الحالة مريت فيها والحل هو :
الافضل ان يكونوا بقفصين كل واحد بقفص
وراح يزعجوك اول 3 ساعات بعدين طلعهم اربطهم بحبل او اي شي
وامسك جريدة بيدك (صحيفة) وهي عدو الكلب
حيث انه يخاف منها مجرد انك تهزها فوق راسه
بس لاتستخدمها الا لضرورة
واليوم الثالث اذا لقيتهم اخذوا على بعض خليهم مع بعض وانت يجن ان تكون معهم لمدة ساعة على الاقل وهكذا الى ان يتعودون وهذا الطريقة انا مجربها

بس لا تجرب هذه الطريقة الا اذا انت متأكد من القدرة على السيطرة عليهم اذا صار اي شي
بينهم
انا عندي كلبين عمرهم 8 شهور لقيتهم يتقاتلوا
والله ما قدرت افك بينهم لين جاء اخوي وساعدني فأنتبه انتبه
والسلام عليكم:d
alkaaed غير متصل  
موضوع مغلق

Bookmarks